Thursday

Ahad26Ogos2018

Aku keluar lepas Subuh, destinasi aku, Pasar Karat kat area Chinatown. Itu salah satu tempat favorite aku, dan aku pernah terserempak dengan a few friends yang rupanya minat jugak dengan barang-barang antik dan rare, jugak yang minat fotografi. Dulu-dulu aku beli coins lama kat Pasar Karat nih tapi sekarang aku dah tak singgah tempat tuh. Problem with me, kat mana tempat aku singgah, sure ada benda yang aku beli. Harinih aku tak beli apa-apa walaupun hati aku meronta-ronta nak beli a few items yang aku terjumpa, dua tiga kali aku berlegar kat kawasan tuh namun aku tak memberhentikan diri. Alasan aku, bag aku dah penuh barang.

Dari Pasar Karat aku menapak ke Bukit Bintang, hajatnya nak breakfast tapi tak tahu nak minum kat mana. And so aku masuk ke Low Yatt Plaza, kat bawah tuh ada food court yang tak berapa sibuk, tambah-tambah lagi di awal pagi, Sunday pulak tuh.

Aku terlalu depan kedai Samsung. Tersinggah. Tertengok tab. Terbekenan. Tak nak cakap banyaklah tapi aku terbeli tab sebijik. Sikit pun tak ada niat nak beli sebenarnya, aku nak buat apa dengan tab, aku ada 2 cellphones, 2 laptops, apa nak lagi? Tapi, aku terus teringat yang dulu ada kawan aku suggest aku beli tab, dia kata yang hidup aku tak lengkap kalau tak ada tab. Betul ker dia ada cakap gitu, ker aku saja tambah-tambah? ekekekek Malu kat diri sendiri sebenarnya sebab itu pun kena ada orang nak suggest,, apa aku tak reti bawak diri ker, tak tahu nak melengkapkan diri ker sampaikan orang lain terperasan?

Keluar dari Low Yatt Plaza barulah aku rasa tension, apa ke jadahnya beli tab? Nak buat apa? Menghabiskan duit aje kerja nya aku nih. Itulah aku dah kata, aku saspen kalau jalan-jalan kat area Bukit Bintang nih, iman aku jadi nipis.

Dengan perasaan penuh keinsafan, ditambah dengan rasa guilty yang tak terperi-peri, aku terus lupakan hajat untuk breakfast. Aku terus balik hotel, on my way back to aku tapau nasi. Aku nak memerap kat bilik the whole day, aku nak menggroundedkan diri sendiri.

Sibuklah jadinya mengdownload apps yang wajib, Bitcoin wallets Coinbase, Blockchain, Coinomi, Mycelium. Turun sekali aje, nak beli sim card, member aku kata DiGi laju kat Raub so aku tambah koleksi simcard aku dengan beli DiGi. Harap-harap hidup aku akan lebih ceria bila internet laju. Ya ampun, nasib baik lah aku terbeli tab tuh tadi, kalau tak tuh menderitalah aku bersendirian dengan internet yang slow.

Since ini malam terakhir aku di KL, aku merayau awal sikit, lepas Maghrib. Then ke Royale Chulan di Jalan Conlay, tak ada sapa yang aku kenal so aku jalan-jalan kat area situ, ke Jalan Stonor etc. Tempat tuh pernah jadi my playground suatu masa dulu, dekat 2 tahun jugak, masa buat Pusat Kraftangan tuh. Masa tuh aku duduk kat one of those colonial bungalows (yang sekarang nih dah tak ada), berjirankan Anuar Musa.

Aku rasa masa tuh lah zaman permulaan aku menuju kegemilangan ekekekek. Hari-hari aku masa tuh sentiasa sibuk dan padat dengan aktiviti, pagi kerja, malam pulak either mengajar kat ITM atau ke Goethe Institut (dekat jer, Jalan Langgak Golf) belajar German, atau ke Alliance Francaise Jalan Gourney, belajar French. Habis kelas, melepak Shangri La atau Hotel Istana. Kelas gila aku masa tuh, zaman-zaman pakai jam Tag Heuer, mandi pun pakai sabun Polo. 

Those were the days. Been there, done that gituh.