Tuesday

Selasa - 01012013

Tak ada apa untuk dibreakfastkan, dan mak pun sambung tidur lepas Subuh, so aku ke kedai untuk mengeteh dan beli sarapan untuk mak. Kedai tempat aku biasa mengeteh tu tutup so aku ke gerai yang di sebelah tempat peraih durian/pisang tuh berkumpul. Semakin kurang dah durian yang dihantar sekarang nih, rasanya lebih ramai peraih/pekerja daripada durian. Datang selori durian, berkejar masing-masing. Ralit jugak aku menengoknya. 

Harinih tahun baru, aku tak ada apa-apa azam ker? Masa mengelamun sesambil breakfast tuh aku ada terfikir yang how simple nya hidup aku sekarang, sampaikan tak ada pun nak buat azam. Azam is for those yang duduk kat bandar jer kot? Duduk kampung nih, apalah nak diazam-azamkan sangat, kan? Macamana pun ada aku terfikir yang I really look forward to 2013, kalau boleh cepatlah sikit waktu berlalu, kalau boleh biarlah tak ada apa-apa drama dalam kehidupan aku. Akhir October dan December, hari-hari yang aku betul-betul look forward to sebenarnya. Dah boleh buat passport semula nanti, panjanglah akal aku. See, walaupun aku duduk kat kampung, tak bekerja, tak ada duit, cuma kerja bertanam kacang tanah tapi I do keep my dreams alive. 

Since semalam hujan dan tanah masih basah, so aku tak payah nak menyiram. Aku terus aje ke Zone 4, buat batas tambahan kat situ. Ada dalam sekilo lagi benih kacang tanah yang harus ditanam. Kat Zone 2 pulak dapat another few batas, so jumlah batas kat Zone 2 dah meningkat dari 7 asal nya ke 13, dan sekarang nih dah ada 18 batas semuanya.

Lepas menanam, aku membaja, macam semalam punya style lah, tak payah nak tunggu esok baru nak membaja, mana yang boleh aku buat, aku akan terus aje buat. 

Mak pun ada turun, mak memindahkan sawi-sawi ke kawasan tanah lapang yang mula-mula aku cangkul dulu tuh, yang cadangnya nak tanam maman. Dah siap kerja aku, aku ke Zone 3a, membela batas, menyangkul di kiri kanan setiap batas, menambun pangkal pokok kacang tuh. Jugak membuang rumput rampai yang hidup. Tak lah nampak macam terbiar sangat batas kat Zone 3a tuh, agaknya selama ini terasa hati anak-anak kacang kat Zone 3a tuh sebab aku tak jaga diaorang macam aku menjaga kacang kat Zone 1 dan 2. 

Aku tak tolong pun mak memindahkan sawi-sawi tuh sebab nampak macam senang jer kerjanya, mak boleh buat perlahan-lahan, sorang-sorang. Lagipun, aku ada kerja lain, aku kena concentrate kat kerja utama, kacang tanah aku tuh. Lagipun aku tak nak nanti kena sound pulak, "jangan rapat sangat', "tanam tuh kemas-kemas, kalau tak tak idup sawi ni", ayat-ayat lazim macam tuh. Itupun ada mak suruh siram sawi dua batas yang dah mak pindahkan tuh, masa aku ter-lalu kat kawasan kerja mak, on my may ke Zone 3a.

"Awak siram nih, layu ngat gayanya sawi-sawi nih". Nak menyiram tuh pun aku angkat tong tuh tinggi-tinggi, sebab kalau rendah sangat, nanti kuat sangat air yang keluar, patah riuk pulak sawi tuh. Or so she thought lah kan? Tak nya patah lah. Cuma aku kena bersedia dengan statement-statemant yang kadang tuh susah jugak akal aku nak terima. 

Alah, dah luas kawasan kacang yang aku tanam, dah sebulan dah aku berkacang, tapi setiap kali aku nak pergi menanam, mak akan kata, "Awak tanam sekaki-sekaki", sambil mengagak-agak jarak sekaki. Aku tahu, mak dengar cakap tokay kacang tuh dulu, dia kata, "Lu tanam satu kaki satu kaki", tapi apa yang mak tak tahu nya, satu kaki tokay Cina tuh bukannya sekaki yang 12 inci tuh. "Lu tanam satu kaki satu kaki. Ini macam", kata tokay Cina tuh sambil dia tunjuk tapak kaki dia. Dia rapat-rapatkan tapak kaki dia. Rupanya "satu kaki tokay kacang (yang kecik dan pendek jer orangnya)" tuh lebih kurang 6 inci. Mak tak tahu tuh. Long jer yang tahu sebab aku ada cerita kat Long, sampai terkekeh-kekeh dia gelak. 

"Letak 2 biji jer selubang", ha itu lagi satu ayat yang aku anggap bagai angin lalu jer sekarang nih. Mula-mula dulu sentapz jugak aku, iyalah, dah luas aku tanam kacang, tak kan nak diulang-ulang benda yang sama kan? Terfikir jugak aku, kalaulah aku nih anak Mat Salleh, dah tentu aku jawab, "For God sake,  cut the craps Mom! Jeez! Tapi aku nih Islam, Melayu, anak yang baik pulak tuh. Mode Ku Pendam Dalam Diam harus sentiasa aku on kan heheheh

Kat Zone 3a aku membela batas, cangkul kiri kanan batas, tinggikan tanah sampai ke paras pinggang pokok kacang tuh. Aku kena gemburkan tanah sebab nak kasi ruang kacang tuh nak berisi, kalau tak buat gitu susahlah nanti. Walaupun tak siap dan aku akan sambung semula petang nanti (atau esok pagi) tapi kemas jadinya batas yang dah terbela tuh, macam batas kat Zone 1 dan 2 aje. Yang buat payah dan lambatnya tadi tuh sebab kawasan tuh tak rata, ada banyak kacang yang aku tanam di lereng-lereng bukit. Aku tak boleh cangkul beria sangat yang kat atas bukit tuh, nanti tak berisi pulak kacang tuh. Yang kat bawah bukit pulak, aku tak boleh cangkul beria sangat jugak, nanti runtuh pulak kacang yang kat atas bukit tuh. 

Itu yang aku dok tersengih bila memikirkan yang orang lain sibuk memikirkan pasal banglo-banglo mewah diaorang yang banyak runtuh tu tapi here I am, risau pasal pokok kacang dua tiga batas yang takut runtuh jugak. 

Eh, by the way, macamana Datuk Jamaluddian Jarjis boleh ada banyak banglo atas bukit tu hah? (according to berita kat paper, dia ada beberapa banglo mewah kat kawasan runtuh tuh, dan jugak di tempat lain) Dia kan ker bekas duta ke Amerika aje? Ooooo dia Ahli Parlimen Rompin rupanya, orang politik. Ooooo, patut lah.

Lama aku kat kebun harinih, aku nak pastikan yang from now onwards yang aku tak akan berhenti kerja selagi mak tak masuk ke rumah. Aku akan terus buat apa-apa yang patut, macam tak patut jer kalau aku biarkan mak sorang-sorang kat kebun, kan?

"Kadang ada, kadang tak ada', kata mak bila aku tanya, ada ker orang sembahyang berjemaah kat surau. Memang, kadang tuh ada aku terdengar azan, sekali sekala, dari surau tuh. Bukanlah azam tahun baru tapi aku rasa nak pergi sembahyang jemaah lah untuk Zohor dan Asar at least. Atau mungkin Subuh jugak. Maghrib sama Isyak tak boleh pergi, tak kan nak tinggalkan mak sorang-sorang malam-malam, kan? Cuma satu jer yang aku tak nak nya, nanti mak akan cerita dengan adik beradik, yang aku terpaksa jalan kaki nak ke surau. Kalau ada kereta, boleh aku pergi berjemaah kat masjid (yang lebih jauh dari rumah)

Kitaorang bertiga aje berjemaah, Ibrahim Tabigh sama sorang lagi "orang Tabligh" jugak gayanya. Respek aku kat Ibrahim nih pasal dia lah yang "menghidupkan" surau, walaupun rumah dia dekat dengan masjid tapi dia tetap berjemaah kat surau (yang lebih jauh dari rumah dia).

Biasanya antara Zohor ke Asar lah masa paling bosan, itu yang aku kadang lelapkan mata kat kusyen kat dapur. Mak ada geng mengaji dia, aku sorang jer lah yang tak ada kawan, macam kera sumbang gitu. Dan biasanya jugak, waktu ginilah internet connection aku buat hal, tak ada coverage. Penyabar aku nih orangnya, banyak benda lain dalam hidup aku nih yang buat aku kena sabar tapi bab sabar mencuba, menunggu, mencari internet connection lah yang paling buat aku respek gila kat diri aku nih. Berpuluh kali aku click kat "connect", berpuluh kali aku tukar setting, aku akan tetap cuba. Kadang tuh dapat jugak connect sekejap only to disconnect a few minutes later. And so aku akan cuba lagi. 

Eh, dapat pahala ker kalau kita sabar untuk dapatkan connection? Kalau buat benda lain, kalau ditimpa masalah, dan kita bersabar, itu dapat pahala kan? 

Asar adalah berempat orang, itupun ketiga-tiga yang lain tuh orang luar yang singgah. Lepas tuh teruslah aku ke kebun, menyiram. Mak membakar sampah, pelepah kelapa etc. Aku tak pernah buat kerja-kerja gitu sejak duduk kampung, aku asyiklah dengan nuts aku, and I'm not talking about the 2 nuts yang safely tucked in my spender tuh ekekekek  

Berjaya aku menyiram every batas, batas yang kacangnya dah berusia sebulan, batas yang kacang baru tumbuh, dan batas yang kacangnya aku baru tanam pagi tadi. Terlari sana terlari sini aku dibuatnya, sebab paip tuh panjang dan kawasan kacang merata-rata, takut pulak terpatah kacang-kacang, itu yang aku tahan guna batu, guna buah kelapa, guna kayu. Memang sistematik cara aku menyiram. Paip pulak bocor sana sini, the amount of water yang keluar dari paip bocor tuh tak banyak mana sangat (tak sampai pun sebaldi, aku pernah tadah dulu tuh) tapi bila air tuh memancut keluar, dan mengalir sana sini, a few places pulak, memang nampak macam banyak air yang terbazir. Itu yang mak kata, nanti kalau ada sapa-sapa balik, nak suruh beli 2 gelung paip baru. 

So, pagi esok aku kena pastikan yang aku akan tampal, ikat betul-betul bahagian-bahagian paip yang bocor tuh, dulu dah ikat dan tampal kemas dah. Membazir jer nak beli paip baru.