Sunday

Ahad - 06012013


Punya lah malas nak ke kebun pagi nih, Tuhan aje yang tahu. Pelik, kalau aku sorang-sorang, memang bersemangat aje aku pagi-pagi, tapi kalau ada adik beradik lain, aku jadi malas. Puncanya itulah, lepas Subuh aku akan baring-baring, kadang terlena, sementara tunggu breakfast siap. Bila ada yang balik, mestilah sarapan sama-sama, kan? Kalau aku dengan mak jer, aku lah yang tukang beli breakfast, ataupun buat sarapan sendiri. Tahu ajelah kalau dah tersadai kat katil pagi-pagi, memang bercinta nak bangun semula.

Menyiram aje lah kerja yang aku buat pagi nih, Long memesin rumput, sikit jer kawasan yang dimesin sebab mesin asyik mati aje. Aku dah nak masuk rumah pukul 10 tuh, mak pun turun ke kebun. Matahari dah naik. Hasil pemerhatian aku, kalau tak ada sesiapa yang balik, tak ada pun mak turun ke kebun masa matahari dah naik. 

Aku nak khaskan sebidang tanah yang dah aku cangkul elok dulu tuh untuk mak menanam sayur-sayuran. Let that be her playground. Aku dengan kacang aku, mak dengar sayur mak. Aku cuma tolong menyiram aje, kerja lain yang simple-simple tuh biar mak yang buat. 

Mak, Long sekeluarga layan tv, aku tidur. Seriously, I will never understand macamana orang boleh tertarik tengok drama-drama kat tv. Siap bincang-bincang jalan cerita lagi. Tengahari pulak, diaorang ralit tengok Maharaja Lawak (kalau tak silap aku). Itu satu lagi yag buat aku tak faham. Pernah aku cuba-cuba join tengok dulu tuh, aku sorang jer tak gelak, aku puas dok fikir, apa yang buat orang lain boleh terkekeh-kekeh suka sedangkan "lawak'nya lawak bodoh, tak real. Entahlah, nak kata aku nih serious sangat orangnya, tak jugak. Kelas sangat ker aku nih?

Lepas Zohor kitaorang ke Sungai Ruan, beli segelung paip air (30 m). Mudah lah sikit kerja aku nanti kot, selama ini guna paip yang bocor sana sini, pernah jugak aku termencarut sorang-sorang. Aku dah duduk kampung nih, bukannya New York lagi. Kalau kat sana dulu tuh salah sikit jer fuck sana fuck sini. 

Long tolong cabutkan duri kat telapak kaki aku, from now on aku tak nak berkaki ayam lagi lah masa kat kebun. Kaki aku bukannya macam kaki Keling kan, tahan lasak. Masa menyiram, tanah jadi licin dan melekit-lekit hinggap kat selipar, nak jalan pun susah, itu yang aku tanggalkan selipar dan berkaki ayam aje tuh. Ada boots kat setor tapi malulah aku nak berboots bagai, nampak sangat macam orang bandar sangat.

Tak ada mood sangat sebenarnya hari nih pasal boring, Forex Market tak bukak. Lagipun harinih panas gila, resah aku dibuatnya. Lepak kat dapur panas (walaupun ada kipas), lepak kat luar panas, lepak kat hall panas, sebab tak ada air-cond, ada kipas jer. 

Oklah, esok jer lah, seriously, tak ada mood nak tulis nih. Aku macam Bono/U2 jugak,I really hate Sunday!  Sunday Bloody Sunday