Monday

Isnin - 07012013


Lena tidur semalam sampaikan tak terbangun masa Forex market bukak, nasib baik tak ada apa-apa surprise pun. Aku breakfast kat kedai pagi nih pasal mak Puasa. Then teruslah ke kebun, aman kerja menyiram pagi nih pasal tak ada paip yang tercabut, tak ada ada air yang terbazir langsung. Aku menyiram lebih sikit pagi nih, betul-betul kasi extra air kat semua tanaman tuh. Kesian aku menengoknya sawi semalam tuh on my way pergi/balik Asar, semuanya terkapai-kapai meyembah bumi sebab kekeringan, kehausan. 

Bersemangat, aku mencabut rumput dan tumbuhan liar kat batas-batas Zone 3a, aku belek every single pokok kacang, aku bersihkan. Then aku kambus pangkal pokok tuh, guna tangan jer. Letih jugak membongkok-bongkok, mengesot-ngesot gitu tuh. Kalau buat sambil meniarap atas platform yang ada roda kan ker best? Ada pulak laptop kat sebelah, sampai malam boleh aku kerja. 

Dapatlah 4 batas aku kerjakan, lega rasanya, lawa, bersih dan botak jer batas-batas panjang tuh. Macam kote lepas kena cukur ekekeeke

Wahai kacang-kacang ku sekelian, dengar lah amanat aku ini. Bukanlah niat aku nak mengungkit-ngungkit tapi sekadar buat renungan untuk kamu semua. Supaya kamu semua sedar. Selama aku menanam kamu semua, bagaikan menatang minyak yang penuh aku jaga kamu. Kamu kering, aku kasi extra air. Kamu lapar, aku kasi baja. Aku cabut rumput-rumput yang cuba bertenggek di kediaman khas kamu itu. Aku tahu kamu perlukan privacy. Setiap kali aku melewati kamu, aku baca salawat, aku beri salam. Walaupun aku selalu tersalah, sebab terbiasa, aku sebut, Assalamualaikum Ya Ahli Kubur, tapi aku perbetulkan semula, aku kata Assalamualaikum Ya Ahli Kebun.

Maka oleh itu kacang-kacang ku sekelian, buahkan lah hasil yang lumayan buat aku, buktikan kepada aku moto Jasa Mu Dikenang itu.

Is that too much to ask, oh nuts my nuts? Hah?

Terkejut aku bila aku keluar bilik air kat belakang (aku tak mandi kat bilikair dalam rumah sebab badan/pakaian penuh tanah), aku tengok S ada bertenggek kat lantai.

"Mok aok maner? Nok kena beli baja pisang terh (tuh)", kata S.

"Mak ada kat dalam, tidur agaknya sebab mak Puasa", aku jawab gitu. Geram jer bila mengingatkan yang dia nih asyik nak mintak duit aje, patutnya gunalah duit sendiri sebab memang gitu sepatutnya.

"Petang karanglah datang balik. Aok kabor ke mok aok yerk?", kata S.

Aku tengah melepak online sesambil bukak Terminal Forex MT4, membela mana-mana positions yang aku dah masuk ituhari, jugak pagi tadi bila aku terperasan yang bertali arus visitors datang kat tiga-tiga blog aku. Semuanya dari satu source, dari forum Cari.com.my. Kalau Forum Cari yang lagi satu tuh aku tak heran sebab aku ada Trade Journal kat situ. 

Ini sure ada orang bercerita pasal blog aku nih, kata aku dalam hati. Artis pencen macam aku nih pun masih ada orang minat? Ekekekek. Itulah, aku nih artis sepanjang zaman kot? Mulanya aku sekodeng jer, memang, ada dimention pasal blog aku. Then bila ada satu post yang salah fakta tentang aku, aku pun terpaksa register kat forum tuh, dan memunculkan diri. Tak adalah salah apa sangat pun, cuma tersalah orang. Sedangkan bukan aku. 

Aku tak kisah orang nak bercerita pasal aku, pasal blog aku, aku pun pernah masuk paper kan? Ko ader? Ekekekeke Jokes aide, aku tak kisah kalau orang-orang bercerita pasal aku kat mana-mana, asalkan diaorang tak jentik telor aku, dah.

Eh, this is weird, harinih 2 kali aku dengar orang dengar lagu Raya. Tadi masa S nak pinjam paip air, aku terdengar lagu yang dia tengah dengar kat headset dia, lagu Raya M Nasir tuh. Then masa nak pergi sembahyang Asar, budak-budak kat Kedai Welding tuh dengar lagu Raya jugak, lagu Sharifah Aini tuh. Pelik, kan?

Ada orang mengaji kat Surau harinih, sepatutnya hari Rabu tapi ditukar ganti ke hari ini. Dengar cerita mak, orang lelaki boleh jugak join, Ustaz yang mengajar kat masjid hari Sabtu tuh yang conduct. InsyaAllah minggu depan aku nak join sekali, baca Quran sama makcik-makcik tuh. 

Petang, routine yang sama, menyiram. Semakin hari semakin menghijau kebun, buat aku semakin bersemangat. Ada kacang yang usianya seminggu, 2 minggu, 3 minggu, 4 minggu dan 5 minggu. Rasanya nak buat sign lah kat setiap Zone tuh, nak tulis tarikh tanam dan tarikh hasil sepatutnya dituai. Nak buat style Mat Salleh sikit.

Forex wise, tak ada apa sangat nak tulis sebab as of writing nih aku masih hold a few positions Jumaat lepas, ada a few new positions aku masuk tapi movementnya tak lah besar. US Session belum mula lagi nih, aku update kat Trade Journal ajelah nanti kot, ataupun aku masukkan dalam entri esok, InsyaAllah.