Sunday

Ahad - 20012013


Ahad memang hari yang malap, semuanya macam stands still gitu, tak bermaya. Aku cukup tak berkenan Sunday kat kampung. Tapi apa boleh buat, aku memang duduk di kampung so terima aje lah. 

Aku jadi malas sangat pagi nih, no thanks pasal rasa ngantuk jer sebab breakfast makan pulut. Lama gak aku melepak sorang-sorang kat kedai tuh, kedai lain tak bukak, tempat peraih durian/pisang pun tak ada lori-lori macam hari-hari biasa.

Aku menyiram cepat-cepat, nak siapkan awal.Dari kejauhan Nuar laung kata dia nak balik Shah Alam dah. At least dia adalah acknowledge aku. Too bad Nuar tak ada kasi duit pun. Oooppss. Tak apa, aku tak harapkan duit adik beradik sangat pun, kalau tak ada sapa-sapa kasi duit nanti, pandailah aku membawak diri. Mintak kat mak hehehhe. 

Belum pukul 10 pagi aku dah masuk rumah, tak pernah seawal itu. Alah, Sunday kan, tokay babi pun tak kerja hari Ahad, kan? And bercakap pasal babi nih, aku rasa pokok kacang aku ada yang disondol dek babi hutan lah pasal aku terperasan yang macam ada kesan kena gali, dan pokok-pokok tuh ranap gitu aje. Memang ada babi kat area nih, 2 minggu lepas aku ternampak sekor babi hutan, selamba jer dia melintas dari ladang kelapa sawit Ri, melalui laman rumah kitaorang. 

Ida ada talipun, so aku bukak-bukak telinga dengar apa-apa gossip terbaru, lapuran terkini. Apparently Nuar malu/tak nak/segan nak mintak contributions dari adik beradik yang lain pasal nak beli kereta. Masing-masing buat senyap gitu aje, yang mula-mula hulur duit, Ani. Dan yang akan hulur pun cuma Ida sama Nuar. Yang lain tuh, ada yang dah tahu tapi buat-buat tak tahu, ada yang tak tahu menahu, so itu yang dibincangkan, siapa yang nak beritahu adik beradik lain. Kalau diaorang nak contribute, then kasilah duit, kalau tak dapat nak kasi, then that's fine. So Ida akan beritahu adik beradik yang lain kot. 

Tak nak nanti ada pulak yang kata, "Laaa, apa pasal tak beritahu? Kalau tidak boleh jugak kome bagi duit sesikit". Dan mak pun akan bagi RM 5000 towards pembelian kereta, itu aku agak terkejut jugak, I have mixed feelings pasal tuh. Tak payahlah aku tulis kat sini, apa feelings aku tuh. Cukup sekadar aku beritahu lagi sekali yang bukan aku yang beria-ia sangat nak kan ada kereta kat kampung. Car is something yang I can live without. 

Memang selama ini aku tak kata apa pun, tak berbunyi sepatah haram pun (kecuali mula-mula dulu yang aku opposed to the idea yang adik beradik patut sediakan kereta untuk kemudahan aku sama mak). Dah banyak kali aku tulis kat blog nih yang aku tak nak, aku tak setuju, aku tak rasa comfortable, dengan idea tuh TAPI kalau itu akan memudahkan kehidupan mak (dan aku), by all means aku setujulah. Albeit with a heavy heart (yang adik beradik aku tak tahu). Fuck you kalau kata aku nih ego nya tinggi.

Dah orang nak kasi kereta, ambil jer lah. Ha, aku nak pegang prinsip tu jer lah. Cuma yang buat aku tak berapa sedap hati nya tuh, banyak sangat drama, konspirasi yang bertandang (dan bakal bertandang), ha itu yang buat aku rasa kurang comfortable tuh.

The rest of the day tuh macam Sunday biasa bila tak ada adik beradik aku kat kampung. I was bored to death, asyik tidur aje. Walaupun internet ok tapi aku tak online pun. Kalau Forex market bukak bolehlah aku baca apa-apa yang patut, buat kajian mana-mana yang perlu. Otak aku cuma jalan masa weekdays aje, weekend nih otak aku jadi buntu, tak ada apa nak difikir. 

Petang hujan renyai-renyai so aku tak menyiram, instead aku merumput, membaiki batas. Aku notice yang tanah kat Zone 1 sama 3b tuh keras-keras, tanah berbatu, patutlah kacangnya cenonet jer.

Aku rasa nak suruh mak semai cili lagi lah banyak-banyak, senang jer nak tanam cili nih, tak payah nak jaga betul-betul macam menjaga kacang nih, it drives me nuts kadang tuh.

Out of boredom, aku check email box aku yang jarang sangat aku bukak, niat nak delete spam jer. Then tengok-tengok ada 2 emails dari my long-lost friends, satu dari Lan yang kat Milan, dulu kat New York. Satu lagi dari Ky-Vietnam, member setahanan dulu tuh. Ini email dia:

How are you?  I've been such a bad friend with keeping up and stuff but I hope you are all right.  I went on with fighting my case like I said I would but I'll probably be in this limbo state for years before I even get anything official saying that I can stay here.  I am now a proud daddy to a cute boy but a poor one that is hehe.  

You know, there's not a day go by that I don't think about the people and the life at Batavia.  Maybe I dwell too much in the past and I need to let it go but for now it is fixated on my mind.  I talked to Dexter and we both felt distant with the friends we had out here and that the relationship with the people in there is uniquely different in a way that is genuinely closer. 

Oh well, I guess I should focus on how to make money now instead of getting all emotional.  I am also contemplating on going back to school and see where life takes me with that.  What have you done since you've been out?  Are  you still writing and keeping up with your online readers? etc...  I need some updated picture of you. Not sure what's popular over there but I would like to either skype or video chat with you if possible.  My phone number is 404 XXX XXX if you have magicJack.  Take care and I miss you bro!

Ky, Atlanta, GA