Wednesday

Rabu - 02012013


"Kita ada masalah nih, masalah rumput", kata mak masa aku tengah bancuh nescafe untuk breakfast. 

"Panjang ngat dah rumput depan rumah tu, semak sangat. Nak suruh ke S, dia nya buat kerja tak berambi (hati-hati), mati pulak kang kacang. Kacang nih tak boleh kena bau racun, dia mudah layu", kata mak lagi.

Aku senyap kan aje sebab aku ingatkan apalah masalah nya. The way mak cakap tuh macamlah masalah tuh besar sangat, then again mak dah tak ada apa nak difkir so benda kecik macam tuh is such a big problem to her lah kan? 

"Nak kena mesin tu, tak boleh diracun, Long 'tah bila baliknya", kata mak lagi.

"Tak apa lah, lepas saya siap bela batas kacang, saya mesin lah", aku kata gitu sambil makan roti butterscotch. Roti biasa tuh tak boleh masuk tekak aku nih tau dak? Semalam tuh masa beli roti, aku ambik jer lepas check expiry date nya, masa bayar tuh aku kata dalam hati, "Ya Rabbi, mahalnya. Sure makcik tuh salah kira" Rupanya memang roti mahal.

"Awak reti m'mesin? Panjang ngat dah rumput tuh. Awak tak siap lagi ker membela batas?", mak tanya.

"Nak kena buat hari ini ker? Penting sangat ker nak kena mesin rumput tu?", cakap aku macam serious sikit, pasal aku fikir macamana nak selesaikan membela batas, nak meyiram, dan nak kena mesin rumput pulak. 

"Tak lah", kata mak.

"Kalau tak kena buat hari ini, tak lah penting mana sangat pun. Esok-esoklah saya buat", aku jawab gitu.

Tak adalah panjang mana pun rumput di depan rumah tuh, kalau dibiarkan for another few weeks pun masih tak akan setinggi pokok kacang aku tuh. 

Tapi itulah, kalau lah aku nih anak Mat Salleh tentu akan jawab, "For God sake, this is not a Botanical Garden, Mom! Jeez! Oh Lord, have mercy on me. Please! Tapi aku orang Islam, Melayu, dan anak yang mendengar kata. Aku hanya sekadar mampu coretkan semuanya kat blog ini, yang katalah aku panjang umur, InsyaAllah, aku akan baca balik entries lama, suatu masa nanti. Too bad aku tak ada entries semasa (arwah) ayah aku masih hidup.

Aku ambik lilin, lighter dan dua tiga plastik barang, aku nak merawat paip yang bocor di sana sini tuh. Aku tus kan plastik yang dah dibakar tuh ke tempat yang bocor, buat dua tiga lapisan. Aku perasan yang mak ada mengintai aku dari tingkap. Iyalah, aku buat kerja tuh bawah pokok mangga, keadaan pun masih gelap. Tentu orang heran, apa yang aku buat nyalakan lilin pangkal pokok tuh kan? Nak sembah "datuk" ker? ekekekek

Macam semalam jugak, pagi nih aku siram kesemua batas-batas kacang, aku bersyukur betul sebab air paip tuh boleh reach batas yang hujung sekali, even yang kat Zone 4, kat "pulau" tuh (dikelilingnya kolam dan anak sungai) Ada 2 titi kat kebun nih. 

Sejam setengah aku menyiram tuh, aku tak perasan pun mak buat apa kat kawasan secret project semalam tuh, tak ada pun mak memindahkan sawi-sawi. Kalau aku tak ada kerja lain, nak aku pindahkan sawi-sawi yang masih di tapak semaian tuh tapi, macam yang aku cakap semalam, aku kena concentrate pasal kacang. Siap akhirnya kerja mencantikkan batas kat Zone 3a, then berpindah ke Zone 2. Masa menyiram semalam aku terperasan yang kacang kat Zone 1 pokoknya tinggi-tinggi, tapi yang kat Zone 2, macam kemetot jer. So aku ke Zone 1, menambunkan tanah ke paras leher pokok kacang. Lama aku kerja pagi nih, tak rasa letih sebab cuaca redup jer.

Sementara tunggu lunch/Zohor, aku melepak kat meja di belakang rumah sesambil baca paper, sesambil makan rambutan, sesambil merenung deretan batas kacang, sesambil fikir bila lah kacang nih nak besar, sure lawa nanti nih bila pokok kacang dah berdaun lebat.

Semalam Forex Market tutup sebab cuti, harinih bukak balik, pukul 3 waktu Malaysia. Sempena tahun baru nih aku nak memorex dengan kaedah yang lebih sistematik lah. 

Bosan jugak kat blog asyik cerita pasal kacang jer kan, readers will go nuts nanti. nanti kat blog nih boleh aku update pasal Forex Trading, biar nampak kelas sikit, sejak duduk kampung nih keclassyan aku dah terpalit dek lumpur ekekekke. 

Aku ada buat Trade Journal kat satu Forum nih, so dengan adanya Trade Journal nih, aku kena lebih berhati-hatilah sikit, yang at the same time akan mendisiplinkan aku dalam bertrading. Kalau boleh aku nak buat macam dulu, aku kan ker pernah jadikan USD 5 ke USD 2320 dalam masa lebihkurang 7 bulan kan? Kalau aku dapat buat sekali lagi macam tuh that's well and good. Atau kalau tak sehebat account dulu tuh, kalau boleh biarlah account nih bertahan lama sikit. Aku masukkan USD 30 jer sebab kalau masukkan jumlah yang besar sikit dari tuh aku takut ketamakan aku akan teserlah. Aku lebih "terrer" kalau trade account kecik. Macam hidup aku selama ini lah, aku boleh survive benda yang susah-susah, aku tak boleh handle benda yang senang-senang (itu pasal aku tak kaya-kaya jugak)

So tengahari nih aku cari news yang berkaitan dengan Forex. I don't quite understand pasal Fiscal Cliff yang jadi bahan utama news sejak beberapa hari lepas. Cliff yang aku tahu cuma Cliff Of Dover, Cliff Richard dan Cliffhanger, permainan dalam rancangan The Price Is Right tuh. Itu aje. 

Apparently US Govt luluskan Bill tuh semalam. Aku tak tahu macamana market akan react to that news tapi gayanya akan naik pasal US Tax Cut tak jadi, so USD akan melemah dan Euro akan menguat. Begitu jugak dengan pairs lain, GBPUSD contohnya. EURUSD, GBPUSD, AUDUSD dan sekutu-sekutunya, termasuk gold dan silver gapped up at the opening. Way way up. Dan USDCHF gapped down, way down below. Aku pun masuklah positions, both EURUSD sama GBPUSD. I went short. Tak sampai dua minit aku closedkan both positions, dapatlah 5 and 6 pips each. Then aku masuk lagi positions, tutup laptop dan Asar.

Macam Zohor tadi jugak, aku sorang jer kat surau. Meriah jugak kat kawasan Balairaya/Library/Tempat Mengaji tuh, ramai budak-budak. Muda lagi ustazah yang mengajar mengaji tuh, kitaorang sama-sama menjeling heheheh

Gayanya macam nak hujan sangat so aku tak menyiram betul-betul guna paip, aku cuma menyiram kat zone 4, itupun guna tong penyiram sebab cedok air anak sungai tuh aje. Lepas tuh aku membela batas-batas Zone 3a, Zone 2 dan Zone 1, tak adalah berat sangat kerjanya tapi aku berpeluh sebasah-basahnya, rasanya kali ini paling banyak aku keluar peluh masa bekerja. Eh, banyak keluar peluh boleh mengurangkan buncit dak? Ekekkeke, iyalah, makan sedap memanjang kan, gulai tempoyak, gulai lemak.

Tak hujan rupanya, tadi tuh gelap segelap-gelapnya. So lepas Isyak, sesambil update blog, sesambil tengok Forex Terminal sekali sekala. Tak boleh monitor beria sangat, tangan mudah gatal nak masuk position. Duit USD 30 tadi tuh baru jadi USD 32-90 nih as of 9-15 pm.

Duduk Di Pintu Merenung Bulan
Awan Melindung Hujan Tak Jadi 
Kalau Begini Nasib Mu Tuan
Bertuahlah Perut Ibu Mengandung