Wednesday

Rabu - 16012013


Parah dah aku nih, semalam pukul 2 setengah baru aku tidur. Forex punya pasal lah. Tapi, aku tetap bangun awal pagi jugak. Kalau dulu zaman-zaman pakai broadband, malam-malam merangkak cari laptop tapi sekarang nih tak payah merangkak dah, semuanya dah ready kat sebelah bantal. 

Bila kurang tidur macam tuh mulalah badan rasa lenguh, muka yang memang tersedia berkulat nih jadi makin berkarat. Nak pergi beli paper pun malas, sekarang nih rasa macam membazir jer beli papers sebab boleh baca online. Lagipun aku dah tak ada masa nak baca paper. Kalau dulu, sampaikan iklan-iklan pun aku baca, sekarang nih takat baca cerita rogol jer. 

Aku menyiram kat Zone 1 mulanya sebab semalam tak disiram kat situ, kat Zone 2, 3a dan 3b pun aku siram tapi taklah beria sangat. Kat Zone 4 aku tak siram. Aku kerja kat Zone 4 harinih, ralit jer aku membela batas, sesambil mencabut rumput-rumput dan tumbuhan menjalar tuh. 

"Aok buat mende?", Ri tanya aku, kebetulan dia membaja kelapa sawit dia. 

"Membuang sampah-sampah nih, banyak ngat nih", aku kata gitu.

"Itu bukan sampoh, itu pokok renek", kata Ri. 

"Arwah ayoh aok kemareng tak amboh nanang sawit, takert (takut) ke ulor, babi. Kalau tidak terh dapat jugerk lima nang puloh batang", kata Ri.

"Berapa lama sawit baru berbuah?, aku rasa dalam 5 tahun kot baru sawit menunjukkan hasil.

"Sekejak jer, yang kawan di Klau nun, 36 bulan jer", kata Ri.

"3 tahun? Cepatnya", aku macam tak percaya. 

"Mender pulak 3 tahun? 36 bulan", jawab Ri.

"36 bulan tu 3 tahun lah, setahun kan ke 12 bulan?", adess, nak challenge orang yang asyik menengok figures kat chart. Lepas tuh Ri senyap jer lah, agaknya dia sedar dia tuh siapa, dan aku nih siapa.

Lepas Zohor, aku masuk bilik, pasang kipas kuat-kuat, tutup langsir, aku tidur. Mak sama geng mengaji, diaorang mengaji kat beranda. Dapatlah 2 jam aku tidur, fresh rasanya lepas tuh. 

Petang ni macam nak hujan sangat, guruh pun berdentum dentam. Tapi aku tetap menyiram, kat Zone 4 sama kawasan sayur. Menyiram guna tong penyiram, cedok air dari anak sungai yang airnya macam dah surut sebab dah lama tak hujan. 

Kat Zone lain siram esok jer lah, lagipun, kalau orang tengok tentu orang gelakkan aku sebab dalam keadaan yang macam nak hujan sangat tu pun aku nak meyiram. Orang kata, mendengar guruh di langit, air tempayan dibuang jangan. 

Aku menyangkul repair batas kat Zone 4, semalam aku kata yang harinih boleh siap, kan? Esoklah kot, tadi tuh dapat repair 5 batas jer, ada dalam 10 batas lagi kot? Malas pulak kadang tuh. Dah sebulan setengah aku duduk kampung, sebulan setengah jugaklah pagi petang aku buat benda yang sama. tak rasa boring pun, tenang damai aje, cuma kadang tuh kemalasan datang menjenguk.

Ha, ini pasal Forex pulak. Ya Rabbi letih aku harinih. Sekali untung, 2 kali rugi. 2 kali rugi, sekali untung. Balance aku asyik turun naik, turun naik aje. Sejak aku closedkan kandang profits aku dulu tuh, bukan main susah lagi nak buat set up baru. Tapi itu lah Forex, kalau senang, mak aku pun boleh buat trading, kan? 

Walaupun aku punya margin boleh sustain loss yang banyak, dan boleh bukak banyak new positions, tapi aku tetap nak maintain, aku masih guna Stop Loss. Dan aku selamba jer, aku stay on the sideline untuk seketika, kalau ada peluang bagus baru aku nak masuk position. Sekarang nih tak ada big events dan data-data dari US sama Europe tuh mixed, bukan one-sided jer.