Saturday

Sabtu - 05012013


Semalam, pukul 12 lebih baru aku tidur, itu pun sebelum aku betu-betul bangun at 5 am tuh adalah 2 kali aku terjaga, termerangkak, ter-on kan laptop. A few of my positions kena hit dan aku cuba masuk new positions lain, Pending Order aku ditriggered, dan akhirnya jadi macam ini lah account aku as of minit terakhir market.



Dah jadi USD 101 kan balance account aku, tapi aku tak rasa excited sangat sebab I could have done better kalau aku tak layan sangat emosi aku. Memorex nih, menjaga emosi, as well as money management, itu yang pentingnya. Kalau account besar sekalipun, kalau dua-dua tuh tak jaga, lingkup jugak. Baiklah account kecik macam aku nih, the "amount" of emosi yang kena jaga tak lah sebesar mana. Walau macamana pun, aku bersyukur dan redha dengan apa yang aku dapat, dengan "keadaan' account aku sekarang, minggu depan itu lain cerita. Harap-harap dapat maintain emosi dan money management. 

Ok, I'm not going to bore you to death with my Forex stuff tapi memandangkan ramai jugak Forumers (geng Forex - aku tak nak mention nama Forum) yang follow blog dan Trade Journal aku, so aku buat analisa, update aku kat sini lah. 

Since aku seorang penanam kacang dan jugak buat Forex, you'll see a lot of those 2 words, kacang dan Forex. I want to see more of that 2 words too, sampai ke tahap aku akan kata, "Kacang jer sebenarnya Forex nih" Hehehehe

According to latest CoT, Commitment Of Traders Report, for the first time since bila tah, Commercials have started to go long. Maknanya, Fund Managers, geng-geng macam tuh diaorang dah mula menjangka kan yang EURUSD akan naik. Bukan minggu depan, bukan in the very near future, tapi soon. Based on report tu lah. For the last few months, almost the whole year, they were heavily short. 

So, apa kaitannya Commercials dengan Retail Traders macam aku nih? Dengar dulu, baca dulu para kat atas tuh, itupun korang tak reti lagi, nak tanya banyak-banyak pulak. Aku lama dah tahu nya ekekekek

Generally, Commercials nih selalunya betul (in the long run lah), sebab diaorang big Traders, so, kita sebagai bilis nih, apa kata kita follow jer Commercial punya sentiment. Diaorang cuba beralih arah (for reasons unknown to us), kita pun beralih arah lah jugak, after all Forex is a 2-way market kan? 

So, untuk Isnin nanti, aku akan tengok apa market punya sentiment, ada a few events yang akan mengeffect pergerakan Euro. Bump yang towrds the end of US Session semalam tuh samada peralihan trend atau just another dead-cat bounce. 

Walaupun aku trade currencies lain tapi EURUSD lah pair yang kebanyakan (keramaian?) Traders perhatikan. Lagipun EURUSD adalah the most traded pair kat seluruh alam, dan Euro nih sensitive sangat dengan news, prone sangat kat even the smallest of news. Kejap memancut ke atas, kejap berdentum turun. Macam anak dara gatal lah gitu, orang lalu depan dia pun dia dah perasan yang orang nak mengorat dia. Itu belum lagi orang batuk, berdehem-dehem kan? Belum lagi bersiul-siul, kan?
  
So, are you dead yet? Ekekekke

Semalam aku kata yang aku tak ada day off, tup-tup hari ini aku dapat off. Sebab tengah malam semalam hujan lebat. Alhamdulillah. Dan kebetulan pulak telapak aku terkena duri, hencot-hencot aku jalan, bila aku cuba cungkil duri tuh, tersiat pulak kulit kaki, sebesar duit 5 sen. Telapak kaki aku nih kulitnya lembut, bak seludang kelapa. Betul ker perumpaan tuh, aku pakai tibai jer ekekekek

Aku ke Pekan Sehari, dalam hujan rintik-rintik. Tak banyak yang dibelanjakan, dalam RM 50 jer beli sayur, ikan, ayam, stuff like that. Di bahagian ayam, ikan, aku boleh tahan lagi tapi di bahagian sayur-sayuran, aku jadi lemah. Sebab yang meniaga sayur-sayuran, diaorang semuanya duduk bersimpuh masing-masing tuh. Bila aku lalu, masing-masing mendongak jer, so manalah aku tak kesian. Tak kan nak beli satu barang jer kan, so beli 2 ikat kangkung. Kat makcik sebelah beli pulak 2 ikat pucuk paku. Kat sebelahnya pulak beli dua pot cili. Almost setiap orang yang berjual, aku singgah. Sesungguhnya aku nih orang yang adil dan saksama, aku beli RM 2 jer dari setiap orang. Bila tangan dah penuh menjinjing bag plastik, barulah terperasan, apa ker jadahnya beli sampai 2 ikat semua sayur sedangkan aku berdua aje sama mak?

Lepas ke Pekan Sehari, bila confirmed yang aku tak akan ke kebun (sebab tanah masih basah), aku pun tidur. Cover balik hutang tidur semalam. 

Dalam pukul 12, ada sedara kitaorang datang, sedara bau-bau bacang gitu. Nak ucap takziah pasal kematian (arwah) pak. Yang perempuannya 3 empat orang, lelaki seorang, lainnya budak-budak kecik. Aku tengok mak sibuk bersembang, so aku lah yang jerang air, tapi malulah pulak nak buat dan hidangkan air, aku pandang-pandang mak but she was so engrossed bercerita. So tak minumlah diaorang (rupanya memang diaorang kata jangan hidangkan apa-apa sebab diaorang baru lepas makan, tu pasal mak buat selamba aje).

So aku bersembang dengan yang lelaki tuh, jugak dengan wife dia. Cerita punya cerita, dia nih OKU, dulu kena accident, lumpuh, so sekarang dia buat kerja part time aje lah. 

"Abang buat kerja kat internet ker?", Sham tanya aku, aku tak tahu kat mana dia dapat idea macam tuh. Mungkin sebab dia nampak aku depan laptop sebelumnya kot. So aku katalah aku baru cuba nak buat Forex. Dia tak tahu kisah aku sebelum ini, apa yang dia tahu, aku duduk di kampung jaga mak, sebelumnya aku kerja di KL.

"Orang macam Abang lah yang saya cari selama ni", kata dia. "Saya tahu dah, orang otak macam Abang, duduk kampung, tentu buat kerja kat internet", kata Sham lagi. 

"Tak lah, saya tanam kacang jer, tengok tu hah, bukan main luas lagi kacang", aku kata gitu.

So diaorang kata lah yang diaorang nak pergi Forex Seminar, fees nya RM 5000. Terus aku kata, batalkan niat tuh, kalau sampai ribu-ribu, itu memang cekik darah. Diaorang nih memang selalu pergi Seminar, tapi semuanya yang macam tu lah, yang ada udang di sebalik batu. Even seminar yang Dr Azizan buat tuh pun diaorang pernah pergi, "nak tahu lebih lagi, kena pergi Seminar seterusnya, fees nya dua ribu lebih". What a blood sucker!

"Nak pergi Seminar ke apa ker, boleh pergi. Tapi kalau diaorang suruh atau ajak join, bukak account, jangan sekali-kali. Lagi banyak Encik masuk account, lagi diaorang suka sebab lagi besar percent yang diaorang dapat. Baik buat sendiri, beli sendiri emas, pergi pajak kat Ar-Rahnu", aku kata gitu. 

"Daripada bayar RM 5000 nak belajar Forex, baik duit tuh buat beli emas", aku kata lagi. 

Banyaklah benda yang kitaorang sembangkan, aku siap bukak internet lagi, tunjukkan yang how difficult Forex is, dan macamana senangnya orang-orang tak berdosa dimanipulate oleh so-called Penceramah kat seminar.

Petang cuma menyiram aje, walaupun tanah masih basah tapi apa salahnya beri extra air kat tanaman-tanaman tuh kan? Banyak dah kacang yang tumbuh kat Zone 4, dan kat batas tambahan di Zone 1 dan 2. Geram aku, the only pokok tembikai yang tumbuh, hancur jugak akhirnya dimakan ulat daunnya. Aku tanam tembikai tuh kat kawasan yang dikelilingi rumput, selama ini yang itu jer lah tumbuh besar sebab ulat tak nampak, pokok tembikai tuh macam tersorok sikit. Tapi tadi bila aku nak check pokok tuh, tengok-tengok dah hilang dah daunnya. 

Long sekeluarga ada balik, kitaorang ke masjid for Maghrib dan jugak mengaji Quran. Aku masih lagi menggelabah bila baca, lepas tiga empat ayat baru lah lancar jugak aku baca. Aku suka lah hari Sabtu sebab dapat ke kelas mengaji. Itupun kalau ada adik beradik aku balik, kalau tak tuh tak dapatlah pergi. 

Lepas Isyak pergi khenduri kawin, mulanya Long tak nak pergi sebab aku jalan hencot pencot tapi mengenangkan abang pengantin tu lah orang yang pertama sampai ke tempat kejadian masa (arwah) ayah aku accident, dia yang pangku (arwah) pak sambil dia menangis-nangis, sambil dia goncang-goncangkan badan (arwah) pak masa darak memancut-mancut keluar, so kitaorang pergi lah jugak. Bless you Mat Noor.