Thursday

Khamis - 17012013


Alhamdulillah, malam semalam hujan turun, so pagi ini aku tak payah menyiram. So ada 2 jam extra lah kan? Aku breakfast kat rumah jer pasal awal pagi tadi ada orang hantar kuih. Mak aku nih kan, rezeki dia murah betul, ada jer orang hantar barang makanan. Tadi tuh kuih sama ikan.

Sebelum ke kebun, aku pasang jerat Forex, aku tak boleh tunggu pukul 8 baru nak ke kebun so aku pasang Pending Order untuk AUDUSD. Biasanya masa Asian Session, pairs lain slow, cuma Australian sama New Zealand Dollars (and Yen of course) yang laju. Ada Unemployment Report for the month of Dec 2012, itu yang aku standby dengan order aku tuh. 

Aku kerja kat Zone 4, membela batas yang masih belum siap. Banyak jugak kacang yang tak hidup kat Zone 4 nih, sebab kat hujung tuh memang ceruk, tempat ayam-ayam selalu datang meguis dulu tuh. Aku tak kisah sangat, tak fair lah kalau semua yang aku tanam tuh menjadi, kan?

Dah siap tuh aku pergi mengeteh, saja jer lah tukar angin. Rasa macam lama sangat aku kerja tadi tuh tapi cuma setengah jam. Aku beli paper sebab semalam mak tanya apa pasal aku tak beli paper. Walaupun mak jarang baca paper tapi aku pelik macamana dia terperasan yang semalam aku tak beli. Aku tak nak mak ingatkan yang aku tak ada duit sampaikan nak beli paper pun dah tak mampu. Ha, itu yang aku bimbangkan tuh, aku tak nak mak tension. Nanti, aku pun akan jadi tension sebab mak tension pasal benda-benda kecik macam tuh.

Then aku ke Zone 3a, mencabut rumput-rampai dan pokok renek. Rasanya baru sangat lagi aku cabut pokok-pokok kecik tuh, dah tumbuh semula. Tapi tak kisah, aku tak merungut, pasal kacang-kacang kat situ semuanya rendang-rendang. Dalam banyak-banyak Zone, Zone 4 lah aku suka sekali, kacangnya rendang dan hampir semua yang aku tanam tuh cambah. So basically batas-batas kat situ bersih, sure mak tak akan tension. Dan aku pun tak akan tertension jugak. 

Gila rajin aku harinih, lepas tuh aku pikul cangkul ke Zone 1 pulak. Aku melebarkan batas, menambun tanah, sebab pokok-pokok kacangnya dah rimbun dan terkulai merata-rata, so aku cantikkan pokok kacang kat situlah. Sempatlah buat 4 batas, then aku jadi termalas, aku terus berhenti. (Benarnya aku nak check Forex)

Kesian kat mak yang puasa, aku tolonglah mak mengangkat dan mengisi pasu-pasu dengan tanah, nak pindahkan some of pokok cilis ke dalam pasu. Senang jer kerjanya tapi aku tengok macam rumit sangat mak buat. Iyalah, semuanya kena elok, teratur dan bersistematik. Kejap jer aku buat, siap. Mana tak nya, satu wheelbarrow aku isikan 8 pasu, mak letak satu pasu jer dalam wheelbarrow tuh.

"Padan muka!", aku kata kat diri sendiri bila tengok Forex Terminal. Pending Order aku ditriggered. Tapi salah masuk entry. Patutnya sell tapi aku buy. Nun jauh dipuncak pulak tuh. Dan AUDUSD tenggelam, dan aku pun mula nak pasang strategy. Aku tak letak Stop Loss, dan aku buat lagi satu buy. Dia turun lagi. Dan aku buy lagi. Lepas pada tuh terus macam tak bergerak-gerak dah. Aku nak palar (biarkan) aje losing positions tuh, I have good feeling pasal AUDUSD nih, masalahnya, mungkin I entered way too early. 

"Ngapa nya hah talipun nih, risau dibuatnya', kata mak. Aku pun tak tahu apa pasal suara tak jelas, ada bunyi berdesir, bila ada orang call. Terfikir jugak aku, nak suruh Ida belikan mak cellphone jer lah, itu jer cara nak selesaikan masalah tension "risau pasal talipun rosak". 

Macam semalam, aku tidur lepas Zohor. Forex pun tak menyebelahi aku, EURUSD macam nak turun lagi tapi aku refuse to be a seller. Ada jugak aku pasang sell positions tapi aku closedkan cepat-cepat, aku tak konfiden. Tak apalah aku kena cut loss jer buy positions aku, daripada aku masuk sell. 

Mulanya plan nak pindahkan pokok cili ke batas tapi mak tukar fikiran pulak, mungkin sebab aku nak menyiram, sure tak sempat.

"Encik Ramli (aku tak kenal pun siapa Encik Ramli tuh) ajak awak ke Masjid malam ni, ada Tahlil", mak datang beritahu aku masa aku tengah menyiram sawi. 

"Tahlil arwah sapa?", aku tanya mak. Terfikir jugak aku, takkan Tahlil arwah pak. 

"Tahlil arwah sapa-sapa jer lah. Awak pergilah", jawab mak. 

"Tak pergi lah", gitu jer aku jawab.

Aku tahu yang mak nak aku pergi Masjid for Tahlil tuh. There are things yang I will never understand pasal mak. Apa pasal mak nak aku ke Masjid (yang jauh tuh, jalan kaki) malam-malam sedangkan mak tahu yang aku tak akan tinggalkan mak sorang-sorang di waktu malam? Sedangkan waktu siang (Sembahyang Jumaat) pun bukan main lagi "cerita sedih" yang dilapurkan sampai Ida sama Ani menangis-nangis sampai tak keluar suara (sebab sedih sangat ekekekek), maknanya cerita sedih sebelah malam akan lebih sedih lah kot?

Macam yang aku cakap, walaupun tak ada aku suarakan kat mak, aku tak akan tinggalkan mak kat rumah sorang-sorang di waktu malam. Kalau Bryan Adams atau Bon Jovi ada  buat show kat Padang Majlis Dearah Raub pun, aku tetap tak akan pergi, aku tetap akan temankan mak kat rumah. 

Pasal Forex, what a night lah. EURUSD rally masa European Session, powered by Spanish Bond Auction, only to drop like tonnes of bricks masa US Session, no thanks to strong Dollar caused by good Employment and Housing Data. AUDUSD pulak terus menaik, managed to get out of my losing positions. If only aku tunggu lama sikit, ah well, you win some and you lose some kan? 

So, berapa untung aku dapat harinih? Kalaulah aku tak tamak tadi tuh, boleh dapat banyak. Tapi itulah, ketamakan mengatasi segalanya, dapatlah dalam USD 11. When will I ever learn huh?