Tuesday

Selasa - 22012013


Aku tak perasan pun yang malam tadi hujan, mak pun tak sedar bila hujan turun. Tapi tak kisah, yang pentingnya aku tak payah menyiram. Masa breakfast tadi aku dok melayan perasaan, aku terfikir yang selama ini benda-benda macam tuh (hujan turun) aku took for granted aje, aku tak fikir apa-apa. 

Tapi sejak jadi pekebun nih, sejak bercucuk-tanam nih, bila hujan jer aku bersyukur, aku selalu ingat Tuhan. Kalau dulu, tak ambik port pun benda macam tuh, ada aku mencarut marut kot kalau hujan lebat, atau kalau panas sangat. 

Masa kat kebun pun, in between kerja, or even masa tengah kerja, aku selalu terfikir benda yang sama, yang how besarnya kuasa Tuhan, yang how thankfulnya aku pada Tuhan. Dulu tak ada sangat aku fikir benda-benda gitu. Mungkin sebab aku dah tua kot? Itu aku tak nafikan lah. Then again, masa aku kat Detention Center dulu pun aku berthankful jugak, aku sedar jugak yang "begini rupanya jalan hidup aku and I'm cool with that".

So apa yang aku buat sepanjang pagi tadi? Mak ada tanya pasal kawasan (Zone 5) yang dah lama Long racunkan rumputnya tuh, dulu adalah aku cuba-cuba menyangkul kat situ tapi tanahnya keras so aku berhenti. Tambahan pulak sekarang I'm so occupied dengan kacang dan sayuran, aku dah tak ada masa nak buat kerja lain. 

Since pagi nih tak payah menyiram dan since mak pun ada mentioned pasal kawasan tuh, so terpaksalah aku kerjakan jugak. Sikit-sikit aku cangkul, lama-lama jadi terbanyak. Aku setkan my mind yang aku every 50 das cangkulan baru aku berhenti. So, cangkul 50 kali, berhenti a few seconds, then cangkul lagi 50 kali. Itu yang jadi bersemangat tuh, kawasan playground mak tuh dulu dekat seminggu aku kerjakan (itupun Long ada tolong), tapi kat Zone 5 nih, kejap jer dah almost half of kawasan tuh. 

Forex pulak, since semalam US cuti, so melarat-larat sampai ke hari ini lah price macam tak bergerak. Tapi ada satu event yang ditunggu-tunggu masa Asian Session, Bank Of Japan (BOJ) punya Policy Decision Announcement. 

Ada this one Forumer kat CG, dia suruh aku tradekan account dia, aku mulanya malas sebab aku takut nak trade orang punya account. Tapi since R kata dia ada account lain dan dia tak kisah kalau USD 50 dia tuh rugi, so aku installlah Termninal MT4 Instaforex, aku nak cuba tradekan untuk dia. Kalaulah itu account aku sendiri, lain cara aku trade. Tapi sebab account orang, aku kena trade hati-hati, tak boleh aggresif sangat. So aku masuk satu position, long EURUSD (aku nak long GBPUSD jugak tapi was-was. Kat my own account aku long GBPUSD, dapat pun untung ooppsss. Sorry R, tak ada rezeki)

Mudah-mudahan boleh dapat profitslah account R nih, dia boleh copy trade aku kan? Tapi takat trades yang kat Instaforex tu jer lah, trades aku kat account aku sendiri tuh lain sikit caranya.

A few minutes leading to the announcement, market jadi volatile gitu, rally, then turun banyak. Betullah, trading Forex is like being an air traffic controller - Hours of boredom punctuated by moments of shear terror. Alhamdulillah aku survived that free-fall tuh. Both accounts dapat untung sikit pasal aku ada contigency plan. Petang, aku nak ke kebun tapi dalam sejam setengah lepas tuh akan ada big-impact news, German ZEW Survey Results. Whatever the Arschloch it means lah (itu swear word in German tapi korang boleh agak-agak apa maksud dia hehehe) tapi result tuh memang ada impact besar kat EURUSD. So aku bersedia dengan segala kemungkinan, I was hoping for the price to go up.

Petang nih hujan renyai-renyai so sekali lagi aku tak payah menyiram. Tak melawat langsung kacang-kacang aku hari nih, takat bagi Salawat sama Salam dari jauh jer. Aku sambung menyangkul kat Zone 5,  puas hati aku, peluh banyak keluar dan kawasan yang dicangkul jadi semakin luas. Kitaorang belum decide pun nak tanam apa, benih kacang dah tak ada. Mak ada kata yang nak tanam sayur-sayuran aje tapi banyak jenis. Tak nak macam tanam sawi dulu tuh, berbatas-batas banyaknya.

Ngah ada talipun tadi, beritahu yang dia sama Abang Ngah nak pergi buat Umrah 7 haribulan Feb nih. Aku nak ke KL 4 sampai 6 Feb kan? Masalahnya sekarang, anak Ri dua-duanya dah duduk asrama, dah tak boleh nak temankan mak, so siapa yang nak ambik alih? Ida talipun, dia kata patutnya Syahmi boleh disuruh tapi ituhari aku dah tanya Long nak "pinjam" anak dia untuk temankan mak, tapi Long tak setuju. 

Dan mak pun biasalah, dah start risau, dah start kata, "Tak apalah, mak tinggal sorang jer lah".