Friday

Jumaat - 04012013


Sejak memorex nih, lambat dah aku tidur malam-malam, pukul 11 lebih. Biasanya lepas Isyak aku dah beradu. Itupun takut mak fikir, "nya buat benda depan komputer tuh sampai malam-malam?" Aku even tinggalkan adapter kat dapur, masa nak tidur tuh, tak nak lah nanti asyik nak merangkak nak menge-on kan laptop, kan? 

Tapi itulah aku, sampai ke dapur aku merangkak ambik adapter, bila aku tersedar lepas sejam setengah tidur. Syukur positions aku semakin cun, cantik dan gebu, beratus-ratus pips yang dah dalam genggaman aku. Aku closekan tak positions aku? No way, Jose! Market sentiment is still bearish so aku pun akan bearish jugaklah. Kalau boleh aku tak nak buat apa-apa sangat, aku cuma nak ejas Pending Orders aku aje, engsot kan sesikit mana yang patut. Kalau sebelum ini 'confirmed profits" 10 pips, aku engsotkan jadi 20 pips. Gitu.

Masa breakfast kat gerai tuh tadi, terserempak dengan S, duduk semeja dengan dia, sembang-sembang pasal kerja merumput/meracun semalam tu lah, aku kata yang tanah di sebelah kiri rumah, yang (arwah) pak tanam pisang tuh, jangan dikerjakan tapi dia kata "kesian ker aok, mana nak jaga kacang lagi, mana nak buat kerja lain lagi". Maksud dia, dia nak "usahakan" jugak di kawasan tuh, iyalah kan, pokok-pokok pisang tuh dah berbuah. 

Dia nak bayarkan harga makanan aku, berkeras aku tak nak, tokay kedai tuh pun satu, puas aku kenyit mata dan gelengkan kepala, dia buat bodoh jer. Aku nih bias lah, biasanya kalau aku nampak orang yang aku kenal, aku akan bayarkan makanan dia siap-siap, tapi when comes to S, aku tak ada pun buat macam tuh. Dan yang lagi teruknya, dia nak bayarkan untuk aku pun aku tak nak. Bab tak nak orang bayarkan nih bukan dengan S jer, dengan sapa-sapa pun, jarang aku terima. Unless terpaksa.

Aku siapkan kerja-kerja membaja kat Zone 3b yang masih tertinggal tuh, then mulalah menyiram. Dah nampak anak kacang mula tumbuh kat Zone 4 dan kat batas-batas tambahan kat Zone 1 dan 2. Aku bersemangat kalau tengok pokok kacang kat Zone 1, kacang Rumah Contoh tuh, gebu dan tinggi aje. Yang kat Zone 2 macam terbantut sikit pertumbuhannya, dahlah banyak jugak batas yang rongak, ada kacang yang mati. 

"Awak, pakailah baju Melayu (arwah) pak, banyak baju-baju dalam lemari terh (tuh). Dapat jugak (arwah) pak pahala", kata mak masa aku nak pergi Sembahyang Jumaat. Gelap gelita gaya macam nak hujan sangat, aku tak bawak payung. Berdoa aku, janganlah hujan, tapi katalah hujan, dengan aku yang tak berpayung tuh, macamanalah Ida sama Ani nanti bila dengar cerita mak, entah-entah meratap meraung masing-masing hehehe.

Ramai gila orang kat Masjid, kat sebelah kampung nih (menghala ke Jelu) ada Institut Belia apa tah. Kem Perpaduan Belia kalau tak salah aku, itu yang 2 bas penuh dengan budak-budak belasan tahun tuh. 

On Forex front pulak, tak ada surprise pun, market sentiment remains bearish so aku pun bearish jugaklah, masuk 2 more sell positions (EURUSD sama GBPUSD), so ada 8 positions semuanya. 6 positions tuh floating profits dia aje dah beratus pips. Jentik telor aku, tak kan aku closekan selagi tak diclose secara automatik, dilanggar Trailing Stops yang aku pasang at 35 pips each.

Malam ini, (masa US Session at 9-30 am) ada Non-Farm Payment (NFP) Report sama Unemployment Report, reports yang paling ditunggu-tunggu oleh Traders seantero dunia. Kadang tuh lintang pukang chart sebab satu report tuh negative news, satu lagi positive. Kalau both reports tuh selari dengan analyst' prediction, then tak ada apa sangat. Buatnya statistic tuh way above expectations, EURUSD akan turun. Kalau report tuh way below expectation, EURUSD akan mencanak, macam kencing bayi baru lahir.

Aku akan buat persediaan, beberapa minit sebelum 9-30 pm tuh, lock mana-mana yang patut, ejas mana-mana yang kena diejas. I'm sure a few of my positions akan kena hit malam nih, dapatlah sikit untung nanti tuh sebab semuanya positive. Itu kalau EURUSD naik. Kalau turun, mungkin tak kena hit positions aku, provided movement tak whipsaw. 

Kalau mengikut perkiraan aku, sepatutnya huge number of NFP nanti (analyst's prediction 150K) sebab bukan ker bulan lepas tuh holiday season? Lagi satu, kesan dari Hurricane Sandy, ramai orang yang diemploy lah kan? Itu aku punya prediction lah. Macam terrer jer aku nih kan? Ekekekek. Itu benda basic tuh, semua Traders patut tahu. Ada yang tak tahu? Then memanglah aku nih terrer!

Ramai yang berjemaah kat Surau tadi, penuh dengan budak-budak kelas megaji di sebelah Surau tuh. Dalam 30 orang semuanya. Bagus kampung nih. Tengok budak-budak tuh aku asyik teringat kat Tadika Balqis aje, apalah khabarnya murid-murid aku dulu yang sekarang nih dah naik kelas, dah nak masuk umur 6 tahun semuanya. 

Tensionnya aku sebab paip bocor sana sini, lambat jadinya aku menyiram. Terpaksa dipotong dan disambung-sambung, bila diikat, tercabut pulak tuh. Gelung besi yang macam cock ring tuh hehehe, untuk sambungkan paip cuma ada 2, mana cukup sebab paip tuh 3 lingkar. Tak sempat pun nak menyiram Zone 1, sebab dah Maghrib.

As expected, lima dari positions aku kena hit, I was expecting price akan turun tapi NFP punya report tuh macam lebihkurang dengan analyst's expectation, unemployment pulak negatif, so price naik (EURUSD, GBPUSD) dan turun bagi USDCHF. So kena hit lah jawabnya positions aku, maknanya balance aku dah bertambahlah kan sebab I was holding floating floats.

As of writing nih, balance dah jadi USD 76-70. Not bad kan, 2 hari lepas aku mula trading dengan USD 30, sekarang dah more than double. Dan aku pun masih ada floating profits untuk 3 positions aku yang lain yang tak terjejas dengan movement yang tak lah gila-gila sangat. 

Tak ada gamaknya adik beradik aku yang balik this weekend, rasa macam nak memorex sampai pagi, sampai market close for the week. Dulu kat KL, kalau Friday night aku akan stay up sampai ke minit terakhir sebab weekend market tutup. Tapi duduk kampung nih mana boleh buat gitu pasal esok kena turun ke kebun. Dan buatnya adik beradik aku balik dan diaorang tengok aku tidur siang, tentu diaorang ingat yang itu aje lah kerja aku, tidur, tidur dan more tidur. Itu lah susahnya jadi petani nih, kena kerja setiap hari, tak ada off.