Sunday

Sabtu - 12012013


"Awak bangun awal sangat pagi tadi, dah kurang tidur", kata mak masa bangunkan aku nak suruh ke Pekan Sehari. Aku lepak kat katil lepas Subuh tadi, itu terus terlena tuh 

"Awak pakei (pakai) gitu jer?", mak tanya bila aku dengan muka tak basuh, berbaju Melayu, berkain pelikat, terus sarung selipar. Tak banyak beli barang, beli apa yang patut aje, tak sampai pun RM 50 semuanya.

Lewat aku turun menyiram harinih, pukul 8.30 pagi. Aku mulakan di Zone 3b,1, 2a dan Zone 4. Then Sham talipun, dia kata dia akan sampai dalam pukul 11. Aku warn dia, jangan beritahu mak apa-apa pasal nak belajar Forex tuh, jangan even mention pasal nak discuss apa-apa dengan aku. Puas kitaorang cari idea nak kasi reason apa untuk keluar sebab reason nya kenalah elok, tak nanti mak akan banyak tanya. Iyalah, aku tak pernah keluar mengeteh dengan siapa-siapa pun selama ini, tup-tup aku nak keluar sama Sham yang kitaorang tak kenal tuh. Akan rimas aku nanti dengan persoalan dari mak. 

"Ko katalah yang ko nak suruh aku tunjukkan kat mana Hospital Raub ker, ko kata yang ko tak tahu nak pergi ke sana", aku kasi cadangan gitu. Sham orang Ipoh, so bernas jugak idea tuh.

Then barulah aku menyiram kat Zone 1. Masa menyiram tuh aku notice yang ada a few batas tambahan, anak-anak kacang tuh macam kotor, macam diselaputi tanah lumpur. Peliklah aku sebab takkan percikkan tanah lumpur masa menyiram, petang semalam aku tak menyiram kat Zone 1 tuh. Dan malam semalam tak hujan pun, katalah percikan tuh dari percikan hujan. And so aku perhatikan betul-betul. Satu persatu.

Holy fuck! Kesan kena racun!

Pokok anak kacang aku kena racun, bertompok-tompok kena racun, layu dan kotor jadinya daun-daun anak kacang tuh. Aku tengok, rumput sikit-sikit di tepi-tepi batas semuanya dah layu dan hampir mati. Sah lah S masa meracun tuh tak hati-hati. Yang aku peliknya, apa pasal dia meracun jugak kat cuma segelintir rumput kat sepanjang batas tuh? Banyak lagi kawasan lain yang rumputnya panjang, tapi kat batas kacang aku jugak yang dikerjakannya. Agaknya dia nak clearkan rumput di situ dulu. Tapi, macam tak masuk akal pulak kalau rumput yang sikit tuh, antara batas-batas, itupun nak diracun, kan? Kalaulah S tuh orang bandar, mungkin aku boleh terima hakikat yang dia meracun macam tu tuh, tapi S nih orang kampung totok, tak kan lah dia tak tahu? Tak kan dia tak terperasan yang anak-anak kacang tuh banyak yang tertempias racun?

Bengang, dengan hati yang bagai diracun terus aku balik, aku nak beritahu mak.

"Mat nyer pandey (pandir - bodoh) sangat S tuh? Banyak kacang yang kena racun", aku kata kat mak.

"Itulah, S tuh tak berambi (hati-hati) langsung kalau kerja", kata mak, Mak kat dapur, aku dari luar rumah.

I'm only human, aku tak dapat hide the feeling yang aku kuciwa, aku bengang, aku 'confused", so aku blah gitu aje, aku ke belakang setor, melepak kat situ sambil makan rambutan. Aku fikir, kalau deal dengan orang bodoh (S), kitaorang akan turut jadi bodoh. Tapi itulah, aku macam tak percaya yang S sebodoh itu, secetek itu pemikiran dia. Kalau aku yang buat silap macam tuh, itu understandabe lah kan sebab aku orang bandar. Aku pernah duduk kat overseas belasan tahun. Aku ex-New Yorker, kan?

Aku bersiap lepas tuh, tak lama tuh Sham tiba. Aku baru plan nak beritahu mak yang kitaorang nak keluar mengeteh biasa-biasa aje sebab kebetulan Sham bosan, dan dia tak kenal sapa-sapa pun kecuali aku. Tapi mak boleh terima ker reason tuh sebab Sham sanggup datang dari Klau. Then aku terdengar Sham kata yang dia nak mintak izin mak untuk benarkan aku temankan dan tunjukkan dia jalan pergi Hospital Raub sebab dia nak melawat kawan dia yang accident. 

"Jom lah pergi", cepat-cepat aku kata gitu, takut nanti Sham punya cerita ditokok tambah keterlaluan sangat, nanti betul-betul jadi pulak kan? Bpleh tahan jugak Sham buat-buat cerita rupanya. Aku berat hati jugak nak tinggalkan mak sorang-sorang, tapi sebab siang hari, so tak apalah sangat. Ida sekeluarga akan sampai lewat sikit dari KL, biasanya before 12 dah sampai.

Since kitaorang kata nak ke Hospital Raub, so ke kawasan Hospital Raub lah kitaorang pergi makan. seram sejuk aku dalam kereta pasal Sham punya tangan cuma satu jer yang berfungsi, tangan kiri tuh lumpuh. Sham bawak buku nota, laptop yang ada 3G lagi. Bersemangat dia nak belajar Forex. Aku pun ajarlah benda-benda basic, apa yang dia kena tahu, apa yang dia akan perlu tahu dan apa yang dia tak tahu. Aku tak ajar apa yang dia tak perlu tahu, yang aku jer tahu. Aku tahu dia tak tahu apa yang aku tahu tapi aku tahu dia tahu yang aku tahu. 

Aku then registerkan Sham dengan Broker yang aku guna (FBS), jugak downloadkan Terminal MT4 untuk dia buat Demo Traading. Too bad weekend tak ada urusniaga Forex kalau tidak boleh aku tunjukkan cara-cara nak guna Demo Account tuh. Tapi aku dah ajar dia macamana nak buat, apa steps seterusnya. Walaupun ada aku beritahu macamana cara nak fund kan Live Account dia tapi aku tahu yang semua tuh takat lalu kat telinga dia jer sebab Paypal pun dia tak tahu apa. Inikan pulak bila aku kata Liberty Reserve, Moneybookers etc. Dia tak tahu pun tak apa, aku boleh transferkan duit dari account aku, itu cara paling mudah, daripada nak mengajarnya. Memang bersemangat gila Sham tuh nak praktis buat demo Account, so aku ajar dia how Forex works, benda-benda basic gitu. 

"Ko fikir, harga ikan bilis ada naik turun, naik turunnya kan? Ko kena tahu apa sebab harga dia naik dan apa sebab turun kadang tuh. Sama macam Forex, ada penyebabnya apa pasal harga turun naik, sebab-sebabnya kita kena tahu so that kita boleh agak trend market, menaik atau menurun. Kita boleh baca sentiment Traders yang lain", aku kata gitu. Aku perasan yang Sham selalu merefer pada Mentor Seminar yang dia pernah attend, boleh dapat untung berpuluh-puluh ribu, beratus ribu sebulan, kata dia.

"Mentor ko tuh trade guna Demo Account, aku dulu jadi jutawan dalam masa sehari masa trade Demo Account", aku kata gitu sambil gelak-gelak. "Dia tunjukkan chart/graf kan? Benda yang dah lepas, semua orang tahu, charts tuh semuanya tunjukkan benda yang lepas-lepas. Lain kali, cuba ko tanya dia, ke mana pergerakan seterusnya, harus tergagap-gagap dia menjawab", aku kata lagi. Kadang tuh aku tergelak sendiri bila menerangkan kat Sham yang jangan mudah percaya orang (yang cakap berdegar-degar) tapi at the same time aku nak dia dengar cakap aku. 

Masa online tuh jugak aku terperasan ada email dari David. Dia beritahu yang jiran dia, Joe Capriani sama Yong (a Thai, adik ipar Joe C) akan berada di Malaysia pada 4 sampai 6 Feb nanti dan diaorang kalau boleh nak jumpa aku. Aku biasa sangat dengan Joe C sama Yong nih, diaorang seminggu sekali datang makan kat apartment David dulu tuh. So InsyaAllah aku akan ke KL nanti on one of the dates, aku tak boleh tinggalkan kacang aku lebih dari sehari, sapa nak siram? Nak temankan mak pulak, boleh kitaorang upah jiran/anak jiran macam dulu tuh.

Yay, aku nak tengok Les Miserables nanti.

"Mak pelik jugak mengapa dia ajak awak keluar", kata mak.

Sesambil buat gelak aku kata, "Dia tak kenal sapa-sapa kat Klau tu, kebetulan dia tahu saya free". Kalau aku kata, "Dia kata dia bosan hari-hari asyik tengok muka bini jer, itu yang dia ajak saya keluar tuh", nampak lagi real dak?

"Tengok, tinggal 50 jer duit aku",aku kata kat Ida, sambil tunjukkan isi wallet, bila aku kasi dia RM400 duit yang aku "pinjam" dengan dia. Semalam aku suruh Ida bank-in kan RM400 ke CIMB aku pasal aku malas ak ke bank kat Bandar Raub, itu yang aku gantikan balik tuh.

"Awak ambiklah RM 100, tak payah saya masukkan duit dah akhir bulan nanti", kata Ida sambil kasi aku RM 100.

Love ya, Ida. Akan datang nih cuma Ida sama Ani jer lah harapan untuk kasi aku seseratus sorang, yang lain tuh tak ada lah dah kot. Tak apa, harap-harao aku dapat duit hasil memorex. Amin.

Masa sembang lepas tuh mak cerita kat Ida pasal kacang yang kena racun tuh, "Dulu tu pernah sampai nak gaduh-gaduh dengan (arwah) pak, punca nya itulah, meracun ikut dan jer", kata mak.

Sambil gelak-gelak aku kata, "Laaa, kalau mak tahu dia kerja nya macam tu ngapa mak suruh dia buat jugak? Sekarang nih, rumput depan rumah tak beracun, penyudahnya kacang yag mati.

Dan sambil gelak jugak aku kata, "Mak jangan risau sangat pasal rumput halus, pokok kecik-kecik kat kawasan kacang tu, ini bukannya taman nak lawa-lawa". Semuanya terdiam. Dan aku pun berhenti gelak-gelak.

"Abang Tam ambiklah handset baru nih, lawa sikit. Handset Abang Tam tu buruk sangat, orang tak pakai dah handset gitu yang tak ada camera. Budak Tadika jer pakai handset gitu", kata Ida. Baik orangnya Ida nih, prihatin. Aku tahu yang cellphone aku cellphone termurah di pasaran, tapi aku tak kisah langsung sebab aku bukannya guna pun. I'm not really a phone guy. (Tapi kan, masa kat New york dulu I wasn't a phone guy jugak tapi aku sentiasa beli/tukar cellphone model terbaru)

Aku jadi malas dan tak bersemangat nak menyiram petang nih, aku buat sikit-sikit jer. Bengang pasal kacang kena racun tu lah. 3 batas wei, no amount of fresh air yang boleh ganti penat jerih aku membuat batas, menanan dan menyiram kacang tuh. S pisses me of to the highest level of pissivity. Ada 3 empat pokok yang rimbun-rimbun pun kena tempias racun jugak. 

And so aku ajak anak sedara aku Lukman, pergi mengeteh. Tak lama tuh ada call, rupanya dari kontraktor TM, dia kata dia nak datang rumah nak pasang Streamyx. Syukur, terubat hati aku yang luka tuh. Since Id suami Ida tak berapa sihat so kitaorang tak ke Masjid for Maghrib sedangkan ada kelas mengaji Quran malam nih. Budak TM pulak nak datang, kan? 

Siap dipasang, laptop aku tak dapat diconfigure pulak, bila ditekan Fn + F3, tetap tak menyala. Bila guna tab sama iPad Lukman, ada pulak connection. Aku tak ada jalan lain, terpaksa guna cable sambung dari laptop ke socket phone, then baru dapat connection. Tak mobile lah macam tuh, kena duduk setempat. Tak apa, ada Streamyx tu pun dah bersyukur panjang aku. 

Lepas tuh langsung aku tak dapat sentuh laptop pasal Lukman asyik nak guna aje, aku tak kisah sangat pun sebab kalau aku dapat online pun aku tak akan rasa comfortable sebab laptop tuh betul-betul kat depan bilik mak. Mak pun join tengok Youtube Ustaz Idrus, nak berwebcam sama Lan kat Qatar, dia sama Rozi tengah kerja. 

Esoklah aku kena tarik wayar talipun ke ceruk sikit. Harinih jer banyak peningkatan dalam hidup aku kan? Cellphone baru, ada Streamyx. Akan datang pulak ada kereta, then Forex account aku bercambah, then kacang berisi. Best nya.