Wednesday

Rabu - 09012013


"S tak datang meracun gayanya, tadi terserempak dengan dia tengah naik motor, pakai lawa jer, hala ke Raub", aku kata kat mak, lepas balik beli nasi kerabu (untuk mak) sama laksam (untuk aku). 

"Orang baru lepas dapat duit, gitulah", kata mak. 

"Dua pedua (22) ringgit nak buat mende?", aku kata gitu. 

Then aku terfikir, betul ker 3 tandan pisang yang dijual? Kitaorang tak tahu pun dia jual pisang tuh semalam. Kalau jual lebih dari 3 tandan pun bukannya kitaorang tahu. Dan aku tak tanya pun mak, kat mana S dapat duit beli 2 guni baja pisang yang dia simpan kat bangsal tuh. Tak nak lah aku ambik hal sangat benda kecik-kecik gitu tuh.

Aku tengah menyiram kat Zone 1 bila mak yang tengah petik mangga, kata, "Mat nyer (apa pasal nya) banyak kacang tak nyer hidup?". Maksud mak, kacang yag kat batas tambahan Zone 1 tu lah.

"Eh hiduplah, satu dua jer yang tak hidupnya", aku periksa setiap batas.

"Baru ngat (sangat) lagi tanang (tanam) nya, ada ni ha, baru nak cambah", aku kata lagi, sambil kuis-kuis tanah kat tempat sepatutnya ada benih kacang. Saspen aku, cara mak tanya tadi tuh dramatik sangat.

"Tanah ni keras, tak bergembur", kata mak. Memanglah, kawasan batas tambahan tuh belum lagi aku kerjakan, sebab anak kacang belum tumbuh semuanya. Biasanya selepas 2 minggu barulah aku gemburkan tanah sekeliling pokok kacang, then kambuskan pangkalnya, repair batas, etc.

So lepas menyiram semua tuh teruslah aku ke Zone 2, mula-mula nak menggembur tanah kat batas tambahan kat situ. Eh, kat Zone 3b (yang seminggu lebih tua kacangnya dari kacang kat Zone 4 dan batas tambahan Zone 1 dan 2) aku belum gemburkan tanahya lagi, belum dibela batas-batasnya, mana patut aku melangkah bendul, kan? Panik aku sebab baru terperasan yang macam banyak kerja kena buat, terus aku ke Zone 1, kalau nak mula biarlah mula dari mula. Tak boleh buat dari pertengahan, nanti kena buat semula. Nanti akan bermula semula mula dari mula-mula ekekekek

Masa mencantikkan batas-batas kat Zone 1 tuh aku terfikir, yang berbezanya cara aku sama cara mak. Ataupun bezanya cara orang lelaki dengan orang perempuan buat kerja. Mak lebih "bimbang", lebih concern pasal rumput yang kat kakilima batas, sedangkan aku tak kisah langsung pasal rumput-rumput tuh. Aku cuma pastikan yang tak ada barang sekelumit pun rumput kat atas batas, itu lebih penting. 

Lagi satu contoh. Mak lebih concern pasal kebersihan setor, keteraturan barang dalam setor. Aku pulak, takat letak dan simpan aje barang dalam setor, lepas digunakan, tak adalah teratur sangat tapi aku letak kat mana yang patut diletak aje. Mak nak keadaannya cantik yang bagi aku, once in a while kemaskan setor that's good enough. After all setor tuh bukan nya doll house tempat Barbie nak duduk, kan? Hehehehe

Lagi satu contoh. Di sebelah pagi, lepas menyiram, aku biarkan aje paip sepanjang 90 meter tuh bergelimpangan, sebab aku nak guna lagi di sebelah petang. Boleh save masa sebab di sebelah petang memang tergesa-gesa, mana nak menarik paip, mana nak menyambung dan mengetatkan sambungan paip-paip tuh. Tapi mak lebih suka kalau paip tuh digulung dan disimpan dalam setor, bila nak diguna petang nanti, keluarkan semula. Time consuming lah macam tuh. 

Ker aku nih pemalas? Tak kot, pasal kalau aku malas, itu terbentang berpuluh-puluh baris batas yang menghijau tuh, itu buktinya aku bukan malas. Aku selalu fikir, apa pasal mak selalu risau tak bertempat, risau dan concern pasal benda yang macam tak lojik di akal aku. In real life mak memang macam nih ker? Eh, ini memang real life pun hehehe. Daripada merepih, membuang rumput kat tempat-tempat lain, baik tolong bersihkan batas (tapi in all honesty I'd rather her not tolong aku hehehe), sebab aku tak cukup tangan nak buat kerja yang at the same time nak melawakan lagi kawasan kebun. Kalau aku boleh menyiram dengan mengepitkan paip air kat celah kangkang aku sambil aku menyangkul mengelokkan batas, dah lama aku buat macam tuh.

Selalu aku terfikir, tua sangat dah ker aku nih sebab terpaksa fikir benda yang remeh-temeh macam tuh? Dang, berbeza nya duduk di New York dengan duduk kat Raub nih kan?

On Forex front pulak, tadi aku buat first withdrawal of USD 50. Memang gitu style aku, apa-apa hal keluarkan deposit dulu, plus a few dollars duit upah penat lelah aku memorex. So tinggal lagi dalam USD 84 kat account aku. Semua positions dah aku closedkan semalam so as of writing this aku flat, out of positions. Apa pasal cepat sangat buat withdrawal, apasala tak biarkan account tu berkembang? Ha, itu soalan yang ada berbaur ketamakan tuh. Aku tahu macamana orangnya aku nih, katalah account aku besar, rentak aku trade pun akan jadi lain dari cara dan style aku trade sekarang nih. 

Petang nih geng mak mengaji ada datang, aku melepak kat dapur aje lah. Memorex. Tak ada rezeki, a few times aku cuba masuk positions, aku lost. Aku went against market flow, dan Stop Loss aku kecik sangat pulak tuh. Tak apalah, what is that a few dollars kan?

Sempat pulak aku menyiram kesemua Zone petang nih, biasanya Zone 1 aku tak siram di sebelah petang sebab Zone tuh jauh di sebelah kiri rumah, nak menarik paip satu hal. Lagipun kacang-kacang kat situ dah besar dan gebu-gebu, kacang Rumah Contoh lah katakan. Lepas tuh sempat lagi aku menggembur batas kat Zone 3b, masalahnya kat situ (dan a few tempat lain), tanahnya keras, pokok kacang kemetot jer. Sebab akar tak boleh bergerak jauh kot. Itu yang aku terpaksa gemburkan tanah di sekeliling pokok kacang tuh, bagi ruang akar-akar kacang tuh bernafas dan menjalar. Dapatlah 3 batas yang aku repair, mamposlah ada berpuluh batas lagi yang kena dibuat gitu, kat Zone 3b sama Zone 4. 

Tadi Sham ada talipun, Sham yang bini dia sedara bau-bau bacang dengan keluarga aku, yang datang last weekend tu lah. Dia kata weekend nih dia nak balik rumah mak mertua dia kat daerah Raub nih jugak so dia nak jumpa aku, nak keluar mengeteh sama aku. Hajat utama dia, nak belajar Forex lah.

Now, masalahnya, belajar Forex nih such a long process, you have to be "in" it untuk faham. Basic principle how Forex works tuh oklah tapi biasanya orang yang langsung tak tahu apa nih dan bila dia kata dia nak bukak account, nampak sangatlah yang dia nih gelojoh. Orang yang pernah pergi Seminar Dr Azizan pulak tuh kan? Orang yang tak tahu apa-apa sampaikan sanggup nak pergi kelas/Seminar Forex yang feesnya RM 5000 pulak kan? I can't blame him dan aku faham yang sebagai seorang OKU, dia nak buat business online, ataupun benda-benda macam Forex nih.

Masalah kedua pulak, aku tak nak mak tahu yang Sham nak belajar Forex dengan aku, kalau boleh biar mak ingat yang kitaorang berkawan gitu-gitu jer. Aku kena beritahu Sham semua masalah tuh, dia nih tengah menggelegak nak belajar Forex, bersemangat sangat sampaikan benda-benda kecik gitu dia tak fikir. Du masa mak tanya, "Awak kerja mender?", dia boleh jawab, "Saya buat construction, selalu pergi site (Dia buat part time kerja Site Supervisor). macam lah mak aku faham, macamlah mak aku dulu sekolah Orang Putih.