Thursday

Khamis - 24012013


Pagi nih keluar awal sikit ke kebun pasal by 8-30 Perarakan Maulud Nabi akan mula. Nasib baik ada orang hantar kuih (mak puasa), so tak payah aku ke kedai.

Mula cadangnya nak menyiram tapi kesan embun masih basah di tanah so aku sambung menyangkul kat Zone 5. It's all in my mind, I keep saying that bila tengokkan yang luas kawasan yang dah aku kerjakan, dan luas lagi kawasan yang masih boleh dikerjakan. My siblings sure akan surprise tengok hasil kerja aku tuh nanti, sure diaorang akan tanya, "Awak buat sorang jer ker nih?", Ataupun, "Berapa hari awak menyangkul seluas nih?".

Mak yang beria suruh aku pergi perarakan tuh, mak yang panggil aku suruh berhenti kerja, mak kasi Baju Melayu, aku tak pakai baju tuh sebab lawa sangat. Aku pakai biasa aje, Baju Melayu sama seluar slack, kopiah. 

Ramai rupanya yang berarak, banyak kontinjen, yang dari Kem Kemahiran tu aje 3 bas, Pusat Serenti, Balai Polis, Kementerian Kesihatan, Tadika, Sekolah etc. Hujan renyai-renyai tapi masing-masing bersemangat jer. Aku melepak kat luar Masjid jer sepanjang program tuh, ada bacaan Quran, ceramah, peyampaian derma etc. Last sekali jamuan makan, tapi sebab ramai sangat orang, aku tak join pun. Instead aku ke kedai makan, mengeteh kat situ.

Sementara menunggu Sham yang janjinya nak sampai pukul 11. Aku tahu ini Malaysia, tapi one of benda yang aku tak berkenan, bila orang tak punctual. Kalau janji pukul 11, make sure sampai pukul 11 atau sebelumnya. Atau lewat dalam 5 minit gitu. Aku, kalau janji dengan orang pukul 10, pukul 9 aku dah tiba. Kalau kat negara bertamaddun tuh, kalau dah lewat lebih dari setengah jam yang dijanjikan, aku ada right tak nak entertain dia dah. 

Kitaorang ke KFC di Bandar Raub, aku yang belanja kali nih. Lama jugak kitaorang kat situ, tak peduli orang lain pun, kitaorang discuss pasal Forex aje. Aku ajar Sham macamana nak guna Terminal MT4, macamana nak masuk dan protect positions, semua beda-benda basic gitu. Puas aku menakut-nakutkan dia, aku kata yang Forex nih susah dan bukan semua orang boleh terima/belajar. Aku ajar dia tu pun sekadar nak kasi dia tahu how Forex works, itu aje. Bukan apa, aku tak nak dia rugi, sebab dia bersemangat sangat nak deposit ke akaun dia, nak start trading live. Sedangkan nak bukak Terminal MT4, nak tengok chart pun tak reti. Let alone nak tahu apa pasal the price moves, reasons behind price movements. 

I was glued to the screen the whole evening tadi, pasal wild price movements. Mula harga naik, then berdentum turun, 30 minit kemudian memancut naik semula. Price has been ranging antara 1.3250 ke 1.3400, hari ni hari ke 10 rasanya price main kat range tuh. Ramai analyst kata yang price akan naik well above 1.3400 tapi semakin hari semakin bearish gayanya, with lower high and lower low. Biasanya EURUSD moves in tandem dengan GNPUSD yang keeps hitting and breaking support lines. 

Macam terrer jer aku kan? Itu jer lah yag aku tahu ekekeke



Petang nih hujan lagi, lebat pulak tuh, so tak dapatlah aku turun ke kebun walaupun hati aku meronta-ronta nak menyangkul ekekekek