Tuesday

Selasa - 29012013


"Awak makan mende terh (tuh)?", mak tanya, masa aku minum kat dapur. 

Semalam mak kata Kak Teh ada belikan 3in1 oatmeals, dia kata aku selalu makan benda tuh pagi-pagi. Memang, dulu-dulu aku suka makan oatmeal, taruk muesli lah kan, macam-macam. Tapi sejak duduk kampung, aku lupakan semua benda tuh, itu breakfast untuk orang kelas-kelas jer, duduk kampung nih sure breakfast nasi lemak, nasi goreng, makan-makanan macam tuh kan?

Pagi nih aku rasa macam bersemangat nak turun ke kebun awal-awal, pasal aku ada kerja baru yang nak dibuat. Nak menanam benih yang aku beli semalam. Bosan jugak setiap pagi/hari buat benda yang sama, kan? So lepas menyiram aku mulalah menanam kacang panjang, dapat 5 batas, 150 lubang semuanya. 

Malas dah nak sambung tanam kacang buncis sebab batas belum siap. Besok lah kot, tak ada apa nak dikejarnya pun, so buat slow-slow lah. Aku nak tengok dulu, kalau tumbuh, then baru aku beli more benih. Biasanya benih yang dibeli dari Cina nih jarang yang tumbuh, dah 2 kali dah. Maman, kobis, semuanya tak tumbuh-tumbuh.

Aku tanam tembikai jugak tapi aku tak harap menjadi pasal dulu tuh, elok aje tumbuh daun, habis dimakan ulat. Mungkin kali ini aku nak pasang "kelambu" kat pokok tembikai tuh nanti. Merata-rata aku tanam, dalam 15 lubang. Ituhari Long ada tanam labu, buat style aku jugaklah, tanam kat tepi-tepi. 

Semenjak dua menjak tiga menjak, bermenjak-menjak nih kan, aku baca paper kat kebun. Aku break, then pergi beli paper, then baca sambil duduk atas cangkul. Lepas tuh, nak mula sambung kerja dah jadi malas, dapatlah menyangkul dua tiga kali hayun, aku berhenti. Lepas tuh mulalah merayau-rayau cari kerja-kerja ringan, yang tak guna kederat. Tadi tuh aku ke Zone 4, mencabut pokok-pokok renek. Nampak macam subur sangat kacang-kacang kat Zone 4 tuh tapi sebenarnya pokok-pokok renek, rumput-rumput yang tumbuh seiring.

Kat Zone 3a lagilah, subur gila kacang kat situ sampaikan aku nak berjalan in between batas pun susah, asyik terpijak jer batang-batang yang menjalar. Kalaulah kacang-kacang kat Zone lain macam tuh suburnya, alangkah bestnya. Tapi tak, kat Zone 3b for example, ada dua puak. Satu puak tuh kemetot, kekuningan, daun banyak layu. Satu puak lagi, rimbun serimbun-rimbunnya. Mengerikan aku kadang tuh. Itu yang kadang aku rasa macam serba salah jer bila nak menyiram. Yang kemetot, yang hidup segan mati tak mahu tuh, aku siram banyak mana pun, macam tu jugak. Yang rimbun-rimbun tuh, aku tak siram, dia tetap merimbun, tetap menghijau.





So lama lah jugak aku kat kebun harinih, mak pulak, ada orang datang mengaji, so tak turun pun tengok batas kunyit. Mak punya projek, nak semai maman, baru nih ambik benih maman dari rumah Chu. Nak disemai kat batas sawi yang dah habis dicabut tuh. 

Ok, Forex pulak. Tak ada apa yang memberangsangkan sangat sekarang nih, sejak dua hari lepas aku masih hold EURUSD sama GBPUSD. satu winning dan satu losing position. I'm ok with that winning position tapi yang losing tuh, puas aku nak merepairnya. Dalam repair-repair tuh au kautlah jugak a few pips. 

Tak banyak sangat events dalam minggu nih yang boleh mempengaruhi price movements, masing-masing tunggu Jumaat kot, Non-Farm Payroll sama Unemployment Report. Seriau jugak aku, kalau boleh dapatlah aku repair my position tuh secepat mungkin, dan kalau boleh jugak biarlah winning position aku tuh jauh dari price sekarang. Nak closekan position yang dah untung tuh? A little too early kot, aku nak makan besar.