Thursday

Khamis - 31012013

"Aku selsema nih, aku duduk meja sanalah", aku kata kat Ibrahim Tabligh masa breakfast tadi. Memang aku selsema pun tapi itu alasan jugak sebenarnya. Bukanlah aku selama ini tak ikhlas belanja dia breakfast, tapi kalau selalu sangat macam tuh, tak fairlah kan? Dia tak pernah pun belanja aku, patutnya sekali sekala dia lah belanja, baru adil, kan?

"Aok berkebun tu sepenuh masa ker part time jer?", Ibrahim Tabligh tanya aku.

Tak reti aku nak menjawabnya so aku katalah yang aku kerja pagi sama petang, dalam 3 jam waktu pagi, 2 jam waktu petang. 

"Full time lah tuh", kata Ibrahim Tabligh.

Aku tahu yang dia nak tasykil aku ajak keluar Tabligh tapi dia faham yang aku temankan mak, so memang aku tak free. Kecuali masa adik beradik aku ada balik. Ituhari ada sorang lagi gang tabligh ajak aku ke Surau Simpang Kallang sebab dia kata Imam dan jemaah kat situ layan orang Tabligh ok jer.

Sekejap jer aku menyiram pagi nih, sebab Zone 1 sama Zone 4 aku tak siram. Nasiblah kan, sapa suruh duduk jauh-jauh kat ceruk sana tuh? Aku buat satu batas aje untuk kacang bendi, tapi batas besar, 4 baris tanaman. Nasib baiklah aku cuma beli 2 packet benih, kalau tidak puaslah aku, sebab tanam bendi nih kena jarakkan, bukan macam tanam kacang panjang. Itupun aku rasa rapat-rapat aku tanam, tak sampai sekaki jarak antara satu lubang dengan lubang lain. Rasa macam membazir jer kan tanam jauh-jauh jaraknya. Aku habiskan sepacket jer benih sebab tak nak banyak sangat nanti, itupun ada dalam 50 lubang, satu benih setiap lubang. 

Kesian tengok mak menyangkul batas bekas tanam sawi ituhari, aku pun teruslah pergi tolong. Mak kan ker puasa? Kejap jer aku membuatnya, lepas tuh bila tengok mak menyangkul untuk kambuskan pangkal pokok-pokok cili, aku pun tolong jugak. Pun cepat aku buat, mak dapatlah dalam 10 pokok, aku buat another 50 lebihkurang. Then mak suruh bubuh baja kat pokok cili tuh, terus aku buat jugak. Puas hati aku sebab semuanya siap dalam masa beberapa minit jer.

Since mak masih kat kebun dan aku tak nak balik sebelum mak balik, aku ke Zone 1. Aku mencabut pokok-pokok renek sama rumput yang dah macam lalang tuh. Puas hati aku, bersih jadinya Zone 1. Selama ini aku biarkan aje pokok renek bermaharaja-lela kat situ, diaorang ingatkan aku tak peratikan kelaku masing-masing. Padan muka, habis aku cabut semuanya, dengan rakus.

Terlepak lama aku kat kedai tadi, makan kat situ lepas Zohor. Hujan turun, taklah lebat tapi berterusan. Again, aku terralit memorex, walaupun mengantuk sangat. Tak ada lah aku buat profits pun cuma monitor positions aku aje, ejas mana-mana yang patut. 

Tangan gatal, aku terbuy AUDUSD, dan the moment aku masuk position tuh, price turun. Dan turun, dan turun. Padan muka aku. Aku tak tahu apa pun pasal Australian Dollar, nak pandai-pandai masuk position. So the rest of the afternoon terpaksalah merepair position tuh, aku buat another buy at lower price, then tutup bila dah untung sikit. So far dapatlah cover sikit, walaupun initial buy position tuh aku masih belum closekan lagi. Entah-entah profitable nanti tuh, mana lah tahu kan? Aku nak monitor jer lah pergerakan, pasang Stop loss sesedap rasa.

"Panjang ngat dah lalang kat tepi sunagi nih, S tak datang-datang, kalau dia ada nak upah jer kedia meracun. Minggu lepas long nak meracun tapi racun dah habis", kata mak. Hmm, ada lah benda yang buat mak risau nih. 

Lepas Asar, lepas siapkan menanam sebatas peria, aku sambung mencabut pokok renek kat Zone 4 pulak, dapatlah clearkan half of the area. Then pergi mengeteh. Harinih jer sampai 4 kali aku ke kedai tuh. Nak minum teh-o-ais-limau pun aku ke situ biasanya. Aku jarang minum kat rumah, walaupun aku boleh prepare sendiri. Entah, aku rasa macam tak best gitu menghabiskan barang-barang dapur, knowing the fact aku tak ada contribute apa-apa pun untuk beli. Semua tuh adik beradik aku yang supply. Aku takat makan/minum apa yang patut aje, apa yang mak sediakan aje.

,,






Ida talipun lepas Isyak tadi, beritahu yang esok Ngah akan balik, awal pagi. Mak tengah makan masa dia call so aku lah yang melayan gossip-gossip terkini.