Monday

Ahad - 10032013


"Nak saya cabut kacang ker?", aku tanya mak, lepas pergi beli 10 keping roti canai for breakfast. Masa tuh mak tengah tengok tv, rancangan ugama. Orang lain masih sambung tidur.

"Mender? Cabut kacang?", mak tanya.

Aku rasa mak buat-buat tak faham. Biasalah, orang tua memang pandai berlakun. Tapi mak silap sikit, sebab aku nih kan ker Pengarah Lakun Layar? Aku, bila tahu yang Pui nak balik semalam tuh, bila tahu Ngah nak balik, yang mula aku fikir, aku nak cabut kacang tanah, nak jamu adik beradik aku. Kalau diaorang tak nak pun, mungkin diaorang nak bawak balik. (Arwah) Pak dulu pun macam tu jugak, kalau ada anak yang nak balik, (arwah) pak akan cabut kacang (kalau kebetulan masa tuh ditanam kacang tanah). Tapi mak, mak macam tu jugak, macam berat hati jer nak makan kacang tuh, kalau boleh mak nak semua kacang tuh dijual. Itu belum mak yang tanam sendiri tuh heheheh. 

Aku ada terfikir, mak tak terfikir ker yang nak kasi kacang tanah kat kawan-kawan mengaji mak? Dulu kan ker selalu ada orang hantar mak barang makanan? Gaya-gayanya kalau diaorang nak kacang tanah, diaorang kena beli lah kot. 

Aku tak peduli, mak tak nak kacang tuh dimakan pun aku akan tetap cabut jugak. After all aku yang tanam, kan? So aku terus aje ke kebun, mula mencabut kacang tanah tuh, seperdu demi seperdu, sebatas demi sebatas. Sesambil tuh aku fikir yang aku, seboleh-bolehnya tak nak jual kacang tuh, kalau boleh aku nak kasi kat orang aje , kat sapa-sapalah, adik beradik, sedara mara tentu ada yang balik Cuti Sekolah nanti. Dan kalau nak jual pun, banyak lagi yang boleh dijual, nun kacang kat Zone 4 tuh, bukan main merimbun lagi. 

Kalau boleh biarlah these few weeks kitaorang makan kacang aje, jangan fikir pasal nak jual. Tengok kacang tuh berisi, mencabut dan melerikannya satu persatu, itu dah cukup bagi aku kepuasan, dah tamat dah kerja aku, dan membuahkan hasil segala penat lelah aku. Dan aku tak perlukan duit untuk membayar harga penat lelah aku tuh kan?

Lambat kerjanya kalau buat sorang-sorang, orang lain dah riuh bersembang kat dapur, biarlah aku di kebun, nanti kalau aku join diaorang bersembang, mak tak ada apa sangat nak cerita, kan? Kalau aku tak ada di sana, mak akan laju aje bercerita. Selalunya cerita-cerita yang ditambah dengan berbagai perisa, cerita-cerita yang cuma seinci tapi gayanya macam berela-ela, cerita-cerita yang buat aku selalu pelik, yang buat aku selalu tertanya-tanya, "benda lekeh gitu pun nak cerita kat orang?". So I'm better off kat kebun, sorang-sorang. 

Pui datang, Abang Ngah pun datang, tengok aku mencabut kacang, tengok kebun sayur aku yang lain. 

"I'm done with this, Abang Ngah", aku kata gitu.

"What do you mean?", Abang Ngah tanya, dia tak faham.

"Iyalah, tengok kacang nih berisi, dapat petik kacang nih, hati rasa puas jer, tak nak benda lain dah, ini pun dah cukup", aku kata gitu.

"You know what's your next step would be? Untuk dapatkan that self satisfaction? Jual kat Pasar Tani. Ha, then baru ko akan rasa puas hati, baru lengkap your mission. It's not all about money", kata Abang Ngah.

Melarat-larat kitaorang sembang, masa aku bersihkan kacang yang sebaldi aku petik tuh pun Abang Ngah ikut aku.

"Keep this to yourself but I'm going to South America, kalau boleh settle down kat sana lagi bagus", aku kata gitu kat Abang Ngah.

Aku kalau sembang lama-lama dengan orang yang aku rasa comfortable to talk with, sure aku akan beritahu apa plan aku. Bukan bermakna dengan orang lain aku tak rasa comfortable nak sembang tapi dengan Abang Ngah nih, he's very open, lagipun dia bukan abang kandung (cuma abang ipar). Lagipun dia ni senang faham, kalau tak salah aku, masa dia muda-muda dulu dia pernah berkelana di Germany, sebelum dia kawin dengan Ngah, dia ada plan nak migrate ke luar negeri. So, kitaorang memang satu wavelength gitu. 

"Ya Rabbi laki aku bersembang dalam tandas rupanya", kata Ngah, bila dia terperasan kitaorang tengah rancak bersembang.

"Ngah pelik, Abang Ngah sembang dengan sapa dalam tandas?", kata Ngah lagi.

And so kitaorang berhenti sembang kat situ aje lah. Then aku bersiap untuk pergi berbekam. Sampai jer kat rumah tokay tuh, anak dia kata yang bapak dia sibuk, suruh aku datang pukul 2. Bengkek jer aku, dah elok suruh aku datang pukul 11, apa pasal kansel pulak? Inilah Melayu, kata aku dalam hati.

Pui ajak ke Jelu cari durian, nak buat bubur kacang. Sampai ke Dong, then patah balik, terus ke Sungai Klau, tapi tak ada pun orang jual durian. Cadangnya nak ke Jalan Raub-Bentong, kat situ memang ada orang jual durian sepanjang masa, tapi jauh lah sangat pulak rasanya. 

Abang Ngah ajak sembang lagi, so kitaorang berdua melepak kat beranda. Sesambil merokok. 

"Kau untung sebab dapat jaga mak", kata Abang Ngah. Banyak lagi ayat yang dia mulakan dengan words "Kau untung.." tuh, sampaikan aku terdiam, sebab selama ini aku tak ada fikir sangat yang how beruntungnya aku. Yang aku selalu fikir, how to "handle" mak, ha, itu selalu aku fikir. 

"Eh, susah rupanya jaga orang tua nih kan?", aku kata gitu kat Abang Ngah, sambil gelak-gelak. "Dulu saya ingatkan senang, dulu masa kawan saya kata yang susah nak jaga orang tua, sikit pun saya tak percaya. But now saya tahu, memang susah", aku kata lagi. 

"Memang susah, they are like babies. Abang Ngah dah tak ada parents tapi Abang Ngah tahu, I can understand fully apa yang kau alami sekarang. That's why I kata you untung", kata Abang Ngah lagi. 

"Why South America? Nanti kitaorang dah duduk Chicago, bolehlah kitaorang pergi Ecuador jenguk kau. Jauh ker?", Abang Ngah tukar tajuk.

He's a smart guy, very experienced punya orang, dia saja tak tanya tadi, saja jer dia pendamkan soalan tuh. Kalau orang biasa, tentu tadi lagi dia akan tanya that question, kan? I'm a wise guy jugak sebab aku boleh nilaikan who's smart and who's not so smart. 

Banyaklah yang kitaorang sembangkan lepas tuh (letih aku nak tulis details heheheh), tapi Ngah dah ajak Abang Ngah balik Putrajaya. 

"Tapi itulah Abang Ngah, I may not have money now but I'm ok with that", aku kata kat Abang Ngah, mengakhiri perbualan. Power ayat tuh sampaikan Ngah sama Abang Ngah kasi aku duit RM 150, sebelum diaorang bertolak. 

"Ha, boleh buat bayar berbekam nanti nih", aku kata kat mak, kat Ngah.

Lepas Zohor terkejar-kejar aku, sebab janjinya pukul 2. Biasalah aku, kalau janji pukul 2, pukul 1-45 pm aku dah sampai rumah tuh. 

"Ayah mana? Ada janji nak berbekam petang nih", aku tanya anak tokay tuh.

Memang susah nak percaya, tapi tokay tuh masih di kedai dia, terpaksa anak dia pergi cari abah dia kat kedai. For fuck sake, kan ker janjinya pukul 2? Aku rasa kalau lama sikit tadi tuh, harus aku blah aje, dan haruslah aku tak makan kat kedai diaorang dah, biar diaorang tahu yang aku "merajuk". Itulah Melayu, suka buat janji sambil lewa jer.

Aku cadang nak bekam badan sama kepala tapi bila dengar cerita yang bekam kaki pun elok, dan aku pun tak pernah try sebelum ini so aku setuju lah dibekamkan kaki. Mulanya dibuat badan dulu, 12 cups semuanya. Aku pernah berbekam sebelum ini, kat Taman Datuk Harun, KL tapi macam lain sikit berbekam kali ini. Dah lah 12 cups, disedutnya betul-betul sampai aku rasa tulang aku nak tercabut. Dekat sendi tulang tu lah darah kotor selalu berkumpul, itu yang buat kena penyakit, kena stroke tuh. Kata dia lah kan? Bila dah siap dipasang 12 cups tuh, rasa perit, rasa ketat jer badan aku, macam ada anak gajah bertenggek kat belakang aku. Then dia cucuk jarum untuk keluarkan darah, lepas tuh ditekupkan cups kedap udara tuh. 

"Ha tengok tuh, berbuih-buih, memancut-mancut darah kotor keluar", kata dia. Mana lah aku nampak, aku tengah meniarap. Terasa hati aku bila dia keeps on kata banyak darah kotor yang keluar. As if banyak darah kotor tuh bermakna aku nih kotor. Terfikir jugak aku, mana dia tahu darah tu kotor? Doesn't mean yang darah keluar tuh darah kotor, kan? 

"Tengok nih, macam jeli jadinya", tokay tuh tunjukkan aku darah yang dikesat dari badan aku, yang dah jadi beku macam jeli. "Ini darah kotor campur angin, itu jadi gini nih, macam jeli, macam lintah jadinya".

"Apasal darah boleh jadi kotor, hah?", aku tanya tokay tuh. Aku tak puas hati.

"Sebab permakanan, makan tak jaga, makan ikut dan jer", tokay tuh kata gitu.
What a fool he is, kan ker aku setiap hari breakfast kat kedai dia? Ekekekkek

"Kena cukur sikit kepala aok nih", tokay tuh kata masa dia nak bekam kepala aku. Then baru aku teringat yang esok aku nak ke Rest House Raub nak ambik baucer BR1M, tak kan aku nak pakai topi, tak kan nak pakai ketayap? Ah lantaklah, selama ini pun mana ada orang "nampak/tengok" aku, mungkin dengan setompok bonggol di kepala nanti tuh orang akan sedar yang I do exist. Like I give a fuck kan?

"Awak tak payah pergi ambik esok, Selasa nanti awak terus jer ke Pejabat Daerah, ambik kat situ. Lepas tuh terus pergi bank. Kalau awak pergi esok, ramai orang, bertolak-tolak, awak nak ke bank tak dan dah, bank dah tutok (tutup)", tokay tuh kasi suggestion. Betul jugak kata tokay tuh. 

Ya Rabbi lah masa dia sedut darah kepala aku tuh, aku rasa mata aku pun macam disedut sama. Semuanya rasa bagai ditarik ke cup tuh. Takut jugak aku kalau-kalau otak aku yang kecik tu pun disedut sama, mampos tak berotak aku jadinya nanti. Lepas tuh digoncang-goncang, dipusing-pusing kepala aku so that darah dapat keluar. Dua kali disedut gitu. Again, aku rasa macam aku menjunjung anak gajah kecik aje. Tapi semua tuh melegakan, aku mula rasa ringan jer badan aku, mata pun terbukak jer, rasa puas gitu.

Masa tokay tuh buat bekam kat tapak kaki barulah aku dapat tengok darah memancut keluar (especially kaki kanan). Seram menengoknya darah membuak keluar tapi demi kesihatan, aku relakan aje. RM 80 semuanya, kira murahlah tuh pasal kat KL, 10 cups sama bekam kepala jer dah RM 100. nampak gayanya every other month aku nak berbekam lah. tapi itu semuanya depends pada duitlah kan, kalau ada adik beradik yang hulur aku duit, bolehlah.

"Simpan duit betul-betul, boleh pergi Umrah", mak kata kat Pui masa Pui hulur duit kat mak sebelum Pui balik KL.

"Bila kita nak pergi Umrah? Awal tahun depan kan?", Pui tanya aku. Aku anggukkan jer lah, mak tak nampak pun. Malaslah aku beria sangat, macam orang miskin jer kan, setahun lagi nak perginya tapi dah riuh rendah. 

And so aku beritahu mak pasal plan nak ke Pejabat Daerah aje Selasa nanti instead of berebut-rebut kat Rest House Raub tuh petang esok. Biasalah, cakap aku mak jarang percaya, dan bila mak talipun Chu, mak jadi terconfused sendiri. Mak kata nak pergi Pejabat Daerah awal pagi esok, then terus ke bank.

"Bukan esok, sehari lepas tu, Selasa", aku kata gitu, terus aku pergi mandi. Aku nak biarkan mak fikir, apa salahnya mak, apa bentulnya aku. Silap-silap mak akan fikir yang cakap dia tak pernahnya betul. 

Malam nih ada kuliah Maghrib, Ustaz dari Bentong yang datang. Best kuliahnya, lantang suara ustaz tuh, bab Kelebihan-kelebihan Menjadi Umat Nabi Muhammad S.A.W