Sunday

Sabtu - 16032013


Biasanya kalau weekend aku tak akan rasa guilty kalau tak kebun, aku akan sambung tidur biasanya. And so tadi plan aku gitu lah, nak tidur semua sebab semalam berjaga sampai pagi, memorex. What a night lah semalam tuh, again, GBPUSD raised to the ocassion, massive short coverings sejak semalam lagi. 

Aku ke Pekan Sehari dulu for breakfast. Every Saturday aku breakfast nasi dagang. Then beli barang yang mak suruh beli, mak nak ke Pekan Sehari jugak tapi lewat sikit.

"Awak cabutlah kacang tuh, banyak orang dah tanya, nak beli", kata mak.

There goes my plan untuk sambung tidur, kata aku dalam hati. Aku tak percaya sangat "banyak orang" tuh, setahu aku cuma sorang jer yang ada tanya mak semalam. So teruslah aku ke kebun. Dah lama tak hujan, tanah jadi keras, dan punyalah susah nak mencabut kacang tuh. Kena dibasahkan dulu batas-batas tuh. Dua tiga kali aku sembur air, tapi masih jugak susah nak cabut, so aku siram betul-betul, guna tong penyiram. Lepas tuh barulah senang sikit nak mencabut. Tak berapa banyak isi kacang, ada yang rosak, ada yang dah dimakan ulat, ada yang masih beum betul-betul berisi. Dapatlah 2 batas yang aku cabut, dekat penuh satu baldi. Mak ada tolong meleraikan kacang yang aku cabut tuh.

"Tak nak cabut dah?", mak tanya bila aku tak gaya nak sambung kerja.

"Dah lah, dapat 2 batas pagi, dua batas petang, dah lah", aku kata gitu. 

Dalam pukul 11 lebih, lepas mandi etc barulah aku tidur semula, sampai ke dekat waktu Zohor. Bangun jer terus ke dapur, makan. Manja sangat aku nih, semuanya siap tersedia. Lepas Zohor mak suruh hantar dia sama Chu, nak melawat ada orang sakit. Sampailah ke Asar. Long ada balik, sorang jer.

Elok jer aku nak mula cabut kacang, hujan pun turun rintik-rintik. Teruslah aku berhenti, tak boleh kena hujan, nanti demam heheh. Elok jer aku siap mandi, hujan pun berhenti. Or rather hujan tak jadi. Malas dah aku nak turun semula ke kebun.

Ada orang datang nak beli kacang, so aku timbanglah 2 kilo, way lebih aku kasi. Mak tak reti guna penimbang tuh, mak penuhkan sampai jadi 3 kilo lebih. So dapatlah RM 12 (RM 5 sekilo). 

Ke masjid naik kereta Long, Makcik Esah tak pergi hari nih pasal ada anak dia balik. Banyak gila aku salah baca malam nih masa mengaji, Surah Al-Kahfi memang berbelit-belit sikit ayat dia. Lepas Tahlil, ada jamuan makan pulak, memang mewah kat masjid nih, tiap malam ada jer makan-makan. 

Since tak ada apa sangat nak buat online, aku layan tengok movie aje lah kat youtube, tengok film Spanish yang dah lama aku nak tengok,  El Crimen Del Padre Amaro, lakunan Gael Garcia Bernal, Mexican punya top actor, yang dalam film Y Tu Mama Tambien tuh. Aku pernah chat kat Twitter dengan dia nih. Kelas dak aku?