Sunday

Jumaat - 29032013


Teh sama Kak Teh turun ke kebun pagi nih tolong aku mencabut kacang kat Zone 3a. Rileks jer kitaorang bertiga kerja, aku tukang sembur air, Teh tukang mencabut kacang, Kak Teh tulang meleraikan kacang. 

Towards the end of Zone 3a tuh susah sikit pasal tanah situ tanah liat, berbongkah-bongkah tanah yang sama-sama dicabut, itu yang buat susah sikit tuh. Tapi Teh selamba jer, so dengan ini maka selesailah Zone 3a. Beralih pulak ke Zone 3b.

Mak ke tempat orang meninggal, balik tuh mak kata yang Makcik Lijah komplen pasal kacang yang dihantar Rabu lepas, banyak yang kecik-kecik, dan yang masih putih. Aku agak dah sebab yang menimbang dan memasukkan dalam plastik tuh Iqbal, dia bantai masukkan aje. Pulak tuh, sejak budak-budak anak sedara aku ada tolong mengerjakan kacang, quality control tak dijaga langsung. Diaorang pakai tibai jer leraikan kacang yang kecik-kecik, yang rosak, yang tak ada isi. Semalam hampir setengah hari aku buang kacang-kacang yang tak sesuai untuk dijual. Makcik Lijah suruh hantar 15 kg kacang ke rumah dia sebelum pukul 4.

So lepas tuh aku teruslah curah, tuang kan kacang ke lantai, dan pilih satu-satu, mana yang tak elok tuh aku asingkan. Dapat sebaldi, so aku suruh Kak Teh rebus aje lah, untuk dimakan. 

Lepas Sembahyang Jumaat aku jadi sibuk sikit, mana nak hantar kacang, nak pilih kacang, nak hantar mak ke surau, nak jemput Chu. Sempat jugak tidur seround lepas tuh, panas sungguh lah sekarang nih, Teh pun kata yang kat KL tak sepanas ini. Ida sekeluarga tiba dari KL petang nih, terus lah aku tak dapat nak even mendekatkan diri aku ke laptop hehehe. Lepas asar Teh sekeluarga turun padang, semuanya tolong buat apa yang patut.

Kawan Teh kat Bandar Tasik Puteri nak 2 kilo kacang, then aku bungkus 5 kilo untuk Teh (untuk Cikgu-cikgu Balqis), jugak untuk Akak The yang tak dapat balik, Akak The akan datang ambik di rumah Teh aje lah malam nih. Since Teh nak balik lepas Maghrib, aku sama mak balik sekejap dari masjid, on my way keluar dari masjid, terserempak dengan Long yang baru tiba, rupanya Long balik sekejap sama anak dia Syami untuk tolong aku.

Aku tak expect pun Teh akan kasi aku duit sebab baru 2 minggu lepas Teh ada kasi duit kan? Tapi Teh memang best, walaupun selalu aku tengok dia meroyan kat FB heheheh tapi hati dia baik, dia kasi aku RM 100. Alhamdulillah.  

Since tak ada apa nak buat, tak minat join orang lain tengok tv, laptop anak sedara aku guna, dan sebab keletihan yang teramat, awallah aku masuk tidur. Forex pun macam tak bergerak-gerak, long weekend sebab Easter Holidays. Tak tahu lah minggu depan, turun lagi EURUSD gayanya, Cyprus punya crisis masih belum betul-betul selesai, Italy punya hal pun belum settle lagi, sentiment nya lebih kepada bearish.