Thursday

Rabu - 27032013


Pagi ini macam semalam jugak, segerombolan tenaga kerja tempatan turun ke kebun mencabut kacang tanah. Masa mencabut kat Zone 3a tuh baru kitaorang perasan yang almost a quarter of the area Zone 3a tuh kacangnya dimakan tikus. Memang tak ada rezeki betul, pokok kacang kat situ subur, tapi kedudukannya yang jauh kat ceruk, rupanya dah lama tikus bermaharajalela, setiap pokok kacang tuh tinggal sikit isinya, selebihnya semua hancur lebur. 

Kitaorang teruskan jugak mencabut, by noon separuh dari Zone 3a selesai dikerjakan. Dapat dalam 25 kilo kacang, kalau dicampur dengan yang semalam, dah boleh dihantar ke Cina Sempalit tuh. Tapi itulah, kacangnya sentiasa berkurang sebab selain dari dihantar kat Makcik Lijah (10 kilo), ada orders yang lain jugak. Nampak gayanya tak dapat nak hantar ke Cina Sempalit tuh tapi aku seboleh-bolehnya nak jugak jual borong kat situ pasal dah janji dengan diaorang ituhari, so nak lah hantar jugak walaupun cuma sekali. Lagipun akar pokok kacang tuh dah banyak yang kitaorang potong, rugi aje kalau dibiarkan kering. 

Petang kitaorang tak mencabut kacang, instead menyangkul untuk menyediakan kawasan untuk menanam kacang, kat Zone 2. Yang lain-lain tuh masing-masing semuanya sibuk, mana yang membakar sampah, memanjat ciku, menanam buluh (rebung madu yang Ani bawak dari Taiping), pendek kata semuanya ada kerja masing-masing. Makanan, minuman pun mewah, siap dengan aiskrim, buah-buah, keropok, siap dihantar ke tempat orang buat kerja lagi. 

Malam pulak, semuanya ke masjid. Malam nih Ustaz Simon Cowell yang mengajar mengaji tapi sebab ramai orang, dia tak ada masa sangat nak kritik. Sejak cuti sekolah nih, banyak muka-muka baru kat masjid. Lepas Isyak/Tahlil, biasalah, masing-masing berebut ke tempat disediakan juadah. Too bad bila kitaorang sampai, makanan dah habis, hidangannya cuma dibuat untuk 6 meja aje, so tak dapatlah kitaorang makan. Balik rumah, makanan pun tak ada (sebab masing-masing ingatkan nak makan kat masjid aje), so apa lagi, makan kat luar lah kitaorang malam nih.

Esok semuanya nak balik dah, tapi tak apa, Friday nanti Teh, Ida akan balik. Lan pun baru sampai dari Qatar, dan Long pun mungkin balik semula ke sini. Akak The mungkin balik jugak kot.