Sunday

Ahad - 17032013


Awal pagi lagi aku dah ke kebun nak mencabut kacang. Tapi, kerjanya tak seberapa, sembang aje yang lebih. Sesambil meleraikan kacang tuh, berborak dengan Long. Long kata nak beli pam air tapi aku tak setuju pasal takut nanti gunanya sekali dua aje, lepas tuh terus tersimpan kat stor. Kawasan tanaman seluas sekarang nih, aku rasa aku boleh aje menyiram guna paip air tuh, nak pasang sprinkler pun aku tak setuju. 

Then bersembang pasal pertanian fertigasi, Long nak ajak aku ke sekolah dia di Jerantut sebab boleh belajar macamana nak buat sistem fertigasi tuh. Aku tak ada duit nak buat modal, kalau tidak memang dah lama aku pergi mana-mana kursus, selalu aku cari kat internet maklumat pasal pertanian sebenarnya.

Macam semalam tuh, aku terralit baca pasal tanaman herba kat Negeri Sembilan, pasal pokok Belalai Gajah. Kat belakang rumah nih ada satu pokok nih, dulu masa Ngah balik, dia ada kata yang pokok tuh macam pokok herba, baik untuk kesihatan. So aku petik daun tuh, aku comparekan dengan segala macam daun pokok herba yang aku tengok kat internet. Aku makan dua keping daun tuh, makan mentah-mentah. Pahit ya ampun, so aku rasa memang sah itu pokok herba. Tah-tah itu pokok Belalai Gajah.

So itulah, bersembang sampai tak ingat dunia, last-last dapatlah satu baldi kacang tanah. Dan batch pertama Zone 1 tuh habis dicabut, sekarang tinggal dalam 12 batas pokok kacang yang ditanam batch terakhir, sama masa tanam kat Zone 4 dulu. Aku nak tunggu sampai batch kedua tuh habis dicabut, lepas tuh baru aku nak clearkan kawasan tuh. Aku masih belum decide nak tanam apa, nak tanam kacang tanah jugak ker? Tapi kawasan tuh tak berapa elok, tanah keras. 

I got a pocket bucket, got a pocketful bucketful of sunshine nuts
I got a love and I know that it's all mine, oh, oh oh oh
Do what you want but you're never gonna break me
Sticks and stones are never gonna shake me, oh, oh oh oh

Take me away, a secret place
A sweet escape, take me away
Take me away to better days
Take me away, a hiding place

(Pocket Full Of Sunshine - Natasha Bedingfield)

Mak ke rumah orang sakit yang semalam tuh, aku tidur sampai dekat Zohor. Mak ada talipun masa nak makan tapi sebab kitaorang tak pergi buat tahlil, tak kan nak datang untuk makan aje kan? So panaskan lauk yang mak bawak balik dari jamuan kat masjid semalam tu jer lah.

Lepas Zohor kitaorang ke kubur melawat (arwah) pak. Lama dah aku terfikir yang mak hanya ke kubur bila Long (atau adik beradik lain) ada balik. Hari-hari biasa memang ada hajat aku nak bawak mak tapi tak cukup masa. Sebab lepas Zohor mak nak ke kelas mengaji, kadang tuh ke kelas ugama. Nak pergi lepas Asar, singkat sangat waktunya sebab aku nak ke kebun. So, weekends aje lah mak free nya lepas Zohor, masa yang sesuai.

Ituhari mak dapat panggilan talipun, ada jemputan kahwin kat Gintong, Jerantut. Aku tahu mak nak sangat pergi. Aku beritahu Long yang kalau tayar kereta tak botak, aku boleh hantar mak, tidur kat Jerantut pun ok gak. Tapi Long kata yang dia boleh balik jemput mak nanti hari Jumaat atau Sabtu. Bila beritahu mak, mak kata wakilkan Long aje lah yang pergi.

Ok fine, tapi kalau mak tak nak pergi, apa pasal selalu sangat mention pasal jemputan kahwin tuh? Itu yang aku tak fahamnya tuh. Aku suruh Long talipun dalam dua tiga hari lagi, tanya mak betul-betul. Takut sekarang nih sekadar lakunan aje. She's good at it. 

Sebelum Long balik ke Jerantut, dia petik kacang buncis, mak bungkuskan kacang tanah. Mak ada beritahu yang mak nak bawak ke masjid kacang rebus, malam ada Ustaz nanti. That's good.

(Tapi kan, ada satu benda yang bermain kat fikiran aku nih. Aku tak nak tulis lagi kat sini, aku nak peratikan aje dulu, nanti aku akan beritahu apa sebenarnya yang bermain kat fikiran aku. Ini cuma sebagai penanda, so that aku tak lupa nak tulis nanti tuh)

"Bila awak nak pergi kedai Cina tuh nak bawak kacang nih?", mak tanya masa aku nak ke kebun lepas Asar. 

"Alah, ada secopet (sedikit) kacangnya, buat pandir (bodoh) jer mak kalau hantar sebanyak itu", aku jawab gitu. "Tengoklah kalau banyak nanti, Cina tuh tak akan beli kalau setakat sesepuluh kilo, tak ker dia kata dulu suruh letak dalam guni? Maknanya kacang tu kena banyak, baru jual kat dia", aku kata lagi.

So aku mula mencabut kacang kat Zone 2, kacang Rumah Contoh. Lama aku jirus air kat batas kacang tuh sebab pokoknya besar-besar, merayap kiri kanan, dan isinya (buahnya) banyak. Puas betul hati aku tengok kacang yang dicabut tuh, masa mencabut kat Zone 1 dulu tuh, tak ada lah bersemangat sangat aku, pasal isi (buah) nya tak lebat. Mak ada datang sekejap, tolong leraikan kacang tuh. Aku ingat esok nak guna guntinglah, cepat sikit kerja meleraikan kacang tuh, tadi tuh tak sempat siap pun dah penuh sebaldi. Weekends bolehlah aku kerja lama sikit tapi weekdays aku tak rasa aku akan lepak lama-lama, pasal otak aku sentiasa ingat nak monitor Forex aku. 

Balik aje dari Isyak, terus kitaorang bungkus dan timbang kacang yang nak dihantar ke kedai kat kampung nih. Esok pagi. Buat setengah kilo setiap bag. Mulanya isikan lebihkurang 600 gm setiap bag tapi bila aku beritahu mak yang kalau orang beli 5 bags bererti dia dapat satu bag (600 gm) free, so mak suruh kurangkan sikit. So dapatlah 17 bags semuanya yang nak dihantar esok. Tengoklah, kalau laku semuanya, nak hantar banyak lagi, mungkin aku nak letak kat kedai lain jugak, kat kedai tempat aku breakfast tuh. Sebab ituhari ada orang letak jual petai kat situ.