Wednesday

Rabu - 20032013


Macam semalam, lepas Subuh aje terus menimbang dan membungkus kacang, dapat 14 bags aje so aku beritahu mak yang nak hantar kedai Chu Bekam 7 bags, kedai dekat masjid tuh 7 bags. 

"Lawa-lawa kacangnya, kawaih nak lah satu", kata Makcik Milah, tokay kedai runcit tempat aku beli surat khabar.

"Tengoklah sapa menanang (menanam) nya", aku sampuk, sambil minum teh.

"Orang duduk lama kat Amerika hok menanangnya, mana tak lawa isinya", kata Chu Bekam. 

Since pagi-pagi lagi ada budak datang mengaji, awal lah aku ke kebun. Tengah seronok mencabut kacang, air paip tak ada pulak, terpaksalah berhenti. Nak mandi pun kena guna air kolah. Then aku tidur, sesekali terjaga sebab ada call. Aku intai-intai mak, rupanya mak tengah mencabut kacang, tapi dicabutnya kacang kat batas yang last sekali aku tanam yang patutnya dicabut dalam 3 minggu lagi at least. Tak apa lah. 

"Awak pergi kedai, beli lauk. Mak tak memasak, letih", kata mak. Adess, rasa bersalahya sebab aku biarkan mak kerja sorang-sorang. Walaupun sikit aje kerjanya tapi, orang tua, kan?

Aku ke kedai kat sebelah masjid, makan kat situ best, lauk pauk kampung habis. Gulai keladi, ikan pekasam etc. Sesambil tuh aku jeling kat kedai tempat aku letak kacang tanah tuh, alamak, gaya macam baru satu atau dua aje yang laku. 

Itu yang masa sembahyang Zohor, masa berdoa, ada terlintas di hati aku, Ya Allah, laku kan lah kacang aku. Malu kat diri sendiri jer lepas tuh sebab aku perasan yang "benda gitu pun nak doa". 

"Tak laku gayanya kacang kita tuh mak. Apa kata saya ke kedai Cina Sempalit tuh, tanya diaorang berapa diaorang nak ambik kacang, kita jual borong kat diaorang jer lah, jual sikit-sikit gini susah", aku kata gitu kat mak masa balik sembahyang. 

"Orang kurang sikit kalau kacang tak berebus ni, (arwah) pak dulu dia jual kacang rebus di Pekan Sari", kata mak. Laaa, aku ingat lagi, dulu mak jugak yang kata, "(Arwah) Pak dulu bawak kacang ke kedai, berebut orang membelinya". 

So lepas hantar mak ke surau, terus aku memecut ke Cina Sempalit tuh, bawak sample kacang sebesen. Punyalah happy aku bila tokay-tokay tuh kata yang cantik-cantik dan besar-besar kacang aku (remember I have big nuts? ekekekek) Cerita banyak tak guna, aku nak tahu berapa yang diaorang offer. Bila diaorang kata RM 5 sekilo, terus aku ok kan aje. Tapi, diaorang nak at least 50 kilo setiap kali hantar. Aku congak-congak, dalam 3 atau 4 hari boleh dapat 50 kilo, provided tak ada order dari orang lain. Aku tak nak hantar ke kedai dah lah sebab kalau dikira, lebih untung dijual borong aje sebab kalau hantar ke kedai, nak kena bayar caj, lagipun kacang yang diisi dalam bag tuh pun dalam 10 gm extra setiap bag. 

So it's confirmed yang aku akan jual borong aje kat Cina Sempalit tuh, senang, habis cerita, tak payah nak susah-susah hantar ke kedai. Cuma masalahnya, daya ker aku mencabut kacang banyak-banyak? Tak apa, cuti sekolah nanti ramai yang balik kot, tenaga kerja asing ramai nanti tuh. 

"Tak laku 3 kacang kat kedai tuh, yang kat kedai Chu Bekam tak tahu lah pulak, tak laku jugak agaknya", aku brief kan kat mak, masa jemput mak dari surau. Hujan lebat tadi tuh (what a blessing, dua tiga minggu nih panas gila), itu yang aku jemput mak tuh, lagipun tak kan aku nak ke kebun baru lepas hujan, kan? Sedangkan kalau aku nak cabut kacang, masa lepas hujan lah elok, tanah lembut.

"Awak ada bawak balik ke yang tak laku tuh?", mak tanya aku. 

"Tak, saya bagi kat orang jer", aku jawab gitu. 

"Laaa, mengapa tak bawak balik", tanya mak lagi. 

"Apa salahnya bagi ke orang?", aku "bengang" jugak sebab mak macam "ralat" gitu. 

"Susah juga ada benda bertanam nih, tak tahu mana nak jual", kata mak. 

"Apa susahnya, kan ker Cina Sempalit tuh nak? Jual borong kat dia dah lah", aku kata gitu.

Aku tahu yang mak tak setuju jual RM 5 sekilo, mak rasa rugi sebab kat kedai, kitaorang jual RM 6 sekilo. Tapi, apa yang mak tak fikir, lebih untung jual borong kat Cina Sempalit tuh (walaupun RM 5 sekilo) sebab macam yang aku cakap tadi lah, tak payah bayar caj, tak payah nak memandai-mandai kasi extra. Jual kat Cina, kan, bukannya jual kat Melayu. They scratch my nuts, I scratch their nuts hehehhehe

So tak ke kebun lah aku petang nih, sebab hujan, dan jugak sebab esok dah tak payah nak hantar kacang ke kedai. (Itupun mak ada tanya, "Mat nyer awak tak mencabut kacang?", dan aku jawab pendek jer, "Lecah" (Lecak) . Aku rasa Isnin aje nak hantar ke kedai dekat masjid tuh pasal hari Isnin ada mesyuarat pegawai apa tah kat dewan sebelah masjid tuh. Diaorang yang selalu beli kacang (according to mak lah). Kat kedai Chu Bekam pulak, aku nak hantar hari Sabtu sebab Sabtu tuh Pekan Sehari, ramai orang datang makan kat kedai Chu Bekam, tak pun orang lalu lalang.

Entah, tak ada pulak aku terfikir nak jual kat Pekan Sehari, walaupun semalam aku ada tanya mak kalau-kalau nak jual kacang rebus aje tapi mak kata yang banyak kerjanya, tak daya nak merebus. 

"Hujan lagi nih, tak datang lah Ustaz Simon Cowell malam nih gayanya", aku kata kat mak, sedikit happy. Ooppsss.

"Datang, menentu dia hantar biasanya kalau hujan-hujan gini", kata mak. 

Alaaaaaaaaaaa