Wednesday

Selasa - 19032013


"Tak berapa sihat rasanya nih, malam tadi bersin jer, lemas hidung (selsema), sampai ke pagi", aku kata kat mak masa nak pergi Subuh.

"Itulah, mak dengar jugak, mat nyer teruk ngat?", kata mak.

"Panas sekarang nih", aku kata gitu.

"Awak tak payah beria sangatlah mencabut kacang tu, tetengah panas. Cabut setakat terdaya jer lah", kata mak.

"Mak pun sakit-sakit badan semalam dua jam mencabut, kerjanya senang tapi dok membongkok tu yang buat sakitnya", kata mak. I can just imagine yang how intense nya mak akan bercerita kat adik beradik aku nanti. 

Memang teruk selsema aku malam tadi, tak henti-henti, dan hidung asyik berair aje. Semalam memang panas, lepas tuh aku asyik minum ice aje, kan ker petang tuh aku bawak satu jug teh-o ais limau? 

"Mana kacang nya, kata nak hantor kacang?", Chu Bekam tokay kedai tuh (tak ada kena mengena dengan David Beckham) tanya aku, masa aku nak breakfast.

"Tak ada, semalam tak dan cabut banyak sebab ada orang order sampai 10 kilo, pagi tu dah lah kome hantar ke kedai 10 kilo", aku jawab gitu.

"Awak tak biasa buat kerja gitu dak, tu pasal nya", kata Chu Bekam. 

"Mana pulaknya, masa (arwah) pak saya dulu, dapat cabut 5 nang kilo je sari (5 enam kilo aje sehari)", aku jawab gitu, tak nak mengalah.

Lepas tuh aku ke kedai semalam, nak hantar supply, tak banyak, cuma 11 bags aje. Tokay tuh kasi duit hasil jualan semalam. Rupanya setiap 1 RM hasil, tokay tuh ambil 20 sen, uish, mahalnya kan? Tak buat apa pun dia dapat RM 12, bersamaan dengan harga 2 kilo kacang tuh. Tak apa lah, apa nak buat. 

Since dah lama tak menyiram sayur, kering sangat tanah, aku pun menyiramlah di kawasan sayuran, kacang panjang, buncis, bendi, peria, cili dan jugak jagung. Dah merekah tanah sebab kering, daun-daun banyak yang layu dan mati. Aku tengok yang kacang panjang dah boleh dipetik, bendi pun dalam seseminggu lagi dah boleh dipetik. Buncis apa tah lagi lah kan? Tapi, sebab sibuk berkecimpung di bidang mencabut kacang tanah nih, macam terpinggir jer kawasan sayur tuh.

Masa menyembur air ke batas kacang tanah Zone 2 sebelum aku mula cabut kacang, aku rasa macam lemah aje, mata jadi mengantuk, sebelum tuh awal pagi tadi aku ada makan capsule selsema. Aku rasa macam high gitu. So teruslah aku berhenti aje, sebijik kacang pun tak dicabut akhirnya. Mak macam terkejut jugak tengok aku tak cabut kacang, tak mandi pun, terus aku tukar pakaian, aku beritahu mak yang aku tak sihat, nak tidur. Sepanjang aku tidur, rupanya mak mencabut kacang, dapatlah 6 kilo. Masa mak ke di surau lepas Zohor tuh, aku rileks-rileks aje, berihat. 

2 bungkus kacang yang tak terjual harinih, aku tinggalkan aje di kedai tuh sebab kacang tuh masih fresh. Aku cuba-cuba timbang kacang tuh sebab mana lah tahu berat dia jadi berkurang , kena panas matahari, seharian atas meja display tuh kan? Tapi bila aku timbang, beratnya bertambah, both bags. Pelik aku sebab pagi tadi, dua tiga kali aku timbang, tak ada pun yang lebih dari 600 gm setiap bag. Aku agak yag penimbang kat kedai tuh "rosak".

Since mak kata tak payah tunggu lepas Asar (mak balik sendiri aje), so dapatlah awal sikit aku ke kebun. Terus aku sembur air, then cabut kacang kat Zone 2 tuh, besar-besar dan lebat isinya. Ada Atan datang, kitaorang nak suruh dia memesin semak samun kat kebun, nak harapkan S, dia datang masa dia nak duit aje. So aku tunjukkan mana kawasan yang perlu dimesin.

Mak ada tolong meleraikan kacang, dapatlah 6 kilo, so 10 kilo semuanya lah harinih. Semalam 20. Jumaat sama Sabtu nanti makcik semalam tuh nak 15 kilo, dia nak jual kat Pekan Sehari sama Pasar minggu Raub. Kacang yang semalam tuh dia jual kat Pasar Tani Dong. Merata dah perginya kacang hasil tanaman aku.  

Kalau adik beradik aku balik cuti sekolah nanti, nak kasi diaorang makan kacang buncis jer, sebab kacang tanah tuh semua nak dijual ekekekekeke