Monday

Ahad - 24032013


"Mat nyer aok dah tak ngantor kacang? Rame orang tanya", kata Chu Bekam masa aku breakfast kat kedai dia pagi tadi.

"Tak mencabut dah minggu nih, akhir minggu depan pulak lah. Kalau ada orang nak kacang, suruh datang ke rumah jer lah, Chu", aku kata gitu. 

"Deme nyer tak tahu rumah, orang luor belaka hok tanya terh (tuh)", kata Chu.

Excited aku jadinya sebab kacang aku mendapat permintaan ramai. Masa nak balik, bertembung pulak dengan keluarga Makcik Lijah, berkali dia pesan suruh aku hantar kacang ke rumah dia, sebanyak mana yang ada. Terfikir jugak aku, entah-entah Makcik Lijah nih beli kacang tapi tak direbus semuanya, entah-entah dibuat benih. Entah-entah dia nak tanam sendiri, so that akan datang dia tak payah beli dari aku dah. 

So kerja-kerja meratakan tanah pun bermulalah di Zone 1, kejap jer basah berpeluh aku, dah lama tak kerja berat-berat gitu. Dapat 20 kali hayun cangkul, aku berhenti, sambil fikir, larat ker aku buat nih? I had the same question jugak masa mula-mula berkebun dulu, masa mula-mula nak cuba tanam kacang, tapi akhirnya aku berjaya. Jadi aku tahu lah yang InsyaAllah, semuanya akan selesai, tanah tuh akan aku bersihkan, akan aku ratakan, akan aku tanam dengan benih kacang. rapat-rapat. 

Cuma masalahnya, it's going to take weeks lah kot pasal minggu depan aku dah tak ada peluang nak menyangkul dah, for the next 3 weeks or so aku akan mencabut kacang setiap hari, Zone 3a, 3b dan Zone 4.

Mak suruh berhenti sebab nak pergi ke kubur, ada pengkebumian, semalam ada orang kampung nih meninggal, on his way balik dari majlis perkahwinan di Lenggong Perak. Lepas dari majlis pengkebumian, kitaorang terus ke majlis bacaan Yassin, makan tengahari, kat kampung nih jugak. Balik pun just in time untuk pergi Zohor. Zohor ke Asar aku tidur, keletihan. Lepas Asar ada bacaan Yassin kat rumah Imam, sampai rumah pun dah dekat pukul 6, memang tak berbaloilah kalau aku nak turun ke kebun.

So online aje lah, check pasal Forex news untuk esok. Apparently Cyprus has reached a bailout deal, lebihkurang macam tu lah. Kalau betul, esok pagi EURUSD sure akan gap up, pairs lain macam GBPUSD pun sama lah kot. Baguslah macam tuh, aku ada a few buy positions yang dah aku secure/lock profits, just in case dia turun. Tapi kalau naik, well and good lah kan? Naik lagi banyak, lagi best. Macamana pun untuk minggu depan aku rasa aku akan sell on any rallies. 

Tak ramai yang belajar mengaji tadi lepas Maghrib, dalam 6 orang aje, so dapatlah lama sikit baca. Lepas Isyak ada Tahlil lagi, ada jamuan jugak. Sampai aje rumah, Ani sekeluarga tiba dari Taiping. Untuk minggu depan nih lambat sikit aku update blog kot, aktiviti memorex pun tak laju sebab kalau dah ramai kat rumah aku susah sikit nak online. Pasal anak sedara nak main games kat laptop aku.