Thursday

Selasa - 26032013

Rasa macam dah lama tak breakfast kat kedai Chu Bekam walaupun baru sehari, so pagi ini aku mengeteh sama Iqbal, anak sedara aku. Harinih kena bersiap awal sebab ada projek mencabut kacang secara besar-besaran. 

11 orang semuanya yang turun padang, semalam Long sekeluarga ada balik. Mulanya kitaorang semburkan air ke batas yang nak dicabut kacangnya, biarkan sekejap then barulah dicabut. 3 orang di bahagian mencabut. Yang perempuan di bahagian meleraikan kacang, yang kecik-kecik tuh di bahagian memotong akar kacang, jugak memunggah pokok-pokok kacang yang dicabut menggunakan wheelbarrow. 

Dapatlah lebih 20 kilo kacang, sementara tuh terpaksa jugak melayan order kacang tanah yang lain, ada yang datang ke rumah, ada yang pesan melalui talipun. Sayur-sayur pun ada orang nak beli, so far yang paling banyak orang beli, kacang buncis. So sorang yang ditugaskan mengutip kacang panjang, buncis dan bendi. 

Tengahari, semuanya kepenatan, semuanya sakit pinggang, itu yang bergelimpangan tidur masing-masing tuh. Sambung balik lepas Asar tapi buat slow-slow aje, aku sama Long, sama Z suami Ani, kitaorang mula membersihkan kawasan yang dah lapang, untuk ditanam semula nanti. Kalau tak dibuat sekarang, alamatnya tak akan disentuh lah kawasan tuh for the next 2 three weeks sebab aku akan sibuk mencabut kacang, mana ada masa nak buat kerja lain.

Long ada beritahu yang dia nak beli pam air sebab dia kata puas hati dengan hasil usaha kitaorang, dan next round nih akan dibuat besar-besaran sikit so pam air memang amat diperlukan. Kalau boleh kitaorang nak sentiasa ada supply kacang, tak nak tunggu setiap 3 bulan. Dulu tuh cuma percubaan aje, itu yang aku tak nak tanam selagi tak dapat hasilnya tuh, now that aku dah tahu selok belok menanam kacang tanah, aku nak cuba buat yang lagi best.