Thursday

Rabu - 13032013


"Kabor ke mok aok, kawan nak tebang pisang, ada lima nang tandan yang doh tua", kata S pagi tadi masa aku di kebun, menyiram jagung. 

"Tebang jer lah mana yang rasa dah tua, tak kisah nya", aku kata gitu.

Then terus aku blah. Sebab gayanya macam dia nak sembang lagi dengan aku, aku kurang sikit nak layan S nih sembang sebab aku tahu, tiap kali macam tuh, sure ada makna. Sure dia nak kan something. Nak duit beli baja lah, beli racun lah. Tak nampak pun baja yang dibeli, ituhari dah kasi duit, kan? Aku pun malas tanya beria sangat. Lantak dia lah.

Letrik tak ada for about 2 hours petang nih, apa pasal kerap sangat black out ni hah? Tension jer aku sebab tak dapat memorex, sedangkan masa tuh masa best online sebab aku sorang-sorang kat rumah, mak ke surau. Biasanya ini jer masa aku berlenggeng, sesambil minum self-made iced lemon tea. 

Terfikir jugak aku, kalau black out sampai malam kan ker best sebab malam nih Ustaz Simon Cowell kat kelas mengaji. Lepas Asar aku turun jugak ke kebun untuk memenuhi syarat sebagai seorang pekebun. Pekebun yang malas. MakCik Esah ada datang  hantar kangkung hasil tanaman dia, respek gila aku kat dia pasal at her age, dia masih hebat berkebun. Bayangkanlah, dengan pakaian kerja kebun, selamba jer dia memikul pam racun sambil naik motor. Aku, nak guna pam racun pun tak reti.

Aku turun ke dapur tadi, tolong mak menggoreng kuih kacang untuk dibawak ke masjid. Bukan apa, mak sibuk layan panggilan talipun, so terpaksa aku ke dapur. Pelik aku perempuan nih, walaupun sehari lima kali jumpa (waktu sembahyang) tapi kat talipun pun maih banyak benda yang nak disembang kan. 

Teruk jugak aku kena tegur masa mengaji lepas Maghrib tadi, rasanya betul dah baca tapi tetap jugak ditegur. Itu yang jadi kelam kabut tuh sebab tak tahu apa salahnya. Orang lain yang aku rasa lebih teruk bacaannya dari aku, Simon Cowell tak tegur pun. Bias Ustaz tuh, ker dia "berdendam" sebab dulu masa dengan (arwah) pak (according to mak lah), hampir bertekak sebab masalah mengaji tuh jugaklah, sampaikan (arwah) pak tak turut sama mengaji kalau Ustaz tuh yang conduct (macam ramai orang lain jugaklah, ramai yang tak join sama, mak for one) mengaji.

Lepas tuh ada makan-makan, kuih aje yang dibawak dek puak-puak omtiner. Then ada jemputan bacaan Yassin kat kedai makan depan rumah Chu, dengar ceritanya ada masalah dengki, dendam, benda-benda gitulah, itu yang dipanggil "orang masjid" suruh bacakan Yaasin tuh. Jamuannya tomyam, fuh sedap gila sampai berpeluh masing-masing makan.