Monday

Isnin - 18032013


Masa nak pergi Subuh tadi aku terperasan yang wallet aku tak ada dalam kocek Baju Melayu aku. Selak bawah bantal, bawah tilam, pun tak ada. Panik aku kejap, macamana aku boleh tak terperasan semalam tuh yang wallet aku tak ada? Haruslah jatuh nih pasal dulu pernah tercicir wallet masa kat masjid, masa Sembahyang Jumaat. Wallet yang kalau taruk dalam poket Baju Melayu, memang mudah jatuh, especially kalau masa duduk bersila. 

So terpanik aku sekejap. Ada jugak aku terfikir, tak nak ke masjid sebab nak cari wallet aku dulu. Then terfikir pulak aku, wallet hilang dah tak nak ke masjid, nampak sangat aku nih lemah orangnya, so aku pergi jugaklah. Rupa-rupanya wallet aku ada kat dalam kereta, terjatuh kat lantai kereta. 

Sebelum pergi masjid, Forex market belum bukak, aku tak lah risau sangat tapi aku nak sangat tahu pasal opening price semua pairs yang aku masih hold positionsnya. Semalam dalam news ada cerita pasal financial crisis di Cyprus, so aku anticipate EURUSD akan gap down. Memang pun, dalam 160 pips down nya at the opening, selama aku memorex, tak pernah aku tengok gap sebesar itu. 

Dan last Friday aku ada masuk buy EURUSD, satu pip 30 cents, so padan muka aku, Stop Loss aku kena hit dan aku rugi USD 32. Tapi, aku ada positions lain, EURJPY, AUDJPY, yang semuanya ada floating profits, dalam USD 25. Dicampur-campur dengan positions lain yang ada profits sesikit, aku closekan semuanya, aku dapat cover balik rugi EURUSD aku tuh. 

Since gap ternganga jer kebanyakan pairs, aku cuba-cuba masuk ew entries, dengan harapan gap akan ditutup. Semua gaps akan ditutup eventually, cuma tak tahu bila, hari nih, minggu ini, minggu depan, bulan depan, nobody knows.

"Mak tanya, kalau kome letak kacang di sini boleh tak?", aku tanya tokay kedai tempat aku breakfast tuh (jugak tokay bekam). Aku tanya tuh sebab ituhari ada orang letak/jual petai kat situ, so itu yang aku berani tanya tuh.

"Tak-pada-hal (tak apa, tak kisah), kacang rebus ker kacang mentah?", dia tanya aku. 

"Kacang mentah, yang baru lepas dicabut", aku jawab gitu.

"Esok boleh lah pasal harinih kome tutok (tutup) kedei (kedai) pukul 10", dia kata lagi.

So aku beli plastic bag (jabir) untuk isi kacang-kacang yang nak dijual. Pukul 8 lebih sikit kitaorang ke kedai runcit tempat nak jual kacang, letak kat situ, kalau laku, kasi upah ke tokay kedai sikit. Banyak hasil-hasil tani yang dijual kat kedai tuh. Sesambil tengok sekeliling, sesambil tunggu mak berborak, aku perasan ada makcik nih yang bukak plastik kacang tuh, satu persatu. Nak beli, beli jer lah, cerewet amat makcik nih, itu pun kitaorang dah kasi banyak lebihnya, dekat 10 gm setiap bag, kata aku dalam hati. Lepas tuh aku tengok dia bersembang dengan mak. 

"Kalo aok tak andok (tak nak) juei (jual) 5 ringgit sekilo, kawaih (aku, saya) ambik kesemer (kesemua) nih", kata makcik tu kat mak. Rupanya makcik tuh tanya mak kalau-kalau mak nak jual kacang RM 5 sekilo, dan kalau mak tak setuju dengan harga tuh, dia akan beli semua kacang yang kitaorang bawak tuh (RM 6 sekilo, tapi dapatlah extra/free sekilo lebih kan sebab setiap bag tuh dekat 600 gm beratnya). Memang pandai makcik tuh. Mak jadi serba salah sebab harga yang dimintak tuh (RM 5) memang murah, dan kalau mak tak setuju, makcik tuh akan beli kesemua kacang kitaorang tuh, sedangkan ini kali pertama kitaorang bawak kacang tuh ke kedai, yang lebih kepada promo jer, nak beritahu orang yang kitaorang punya kacang tanah dah berhasil dan sedia untuk dijual.

"Kalau makcik ambik (beli) semua nih, apa yang kitaorang nak jual?", aku tanya gitu. Sambil gelak-gelak. Sebab aku teringat yang dulu aku ada tulis kat blog nih, exactly apa yang aku cakap tuh. 

"Macam ni lah, kome balik, petik kacang lain, kang kome hantar. Nak 10 kilo kan?', aku tanya makcik tuh.

Aku fikir macam mak fikir jugak, yang kalau boleh tak nak ada orang borong kesemua kacang tuh sebab itu more pada iklan aje. Walaupun kalau orang tuh beli, kitaorang akan dapat untung besar sikit, dari jual RM 5 sekilo kan? 

"Lebih kurang sama jer mak, yang kita hantar kedai nih kita bagi free dalam 10 gm (setiap setengah kilo), tapi kalau kita cabut kacang lain jual ke makcik tu, tak kan kita nak bagi free 20 gm setiap kilo, kan? Bagi sikit dah lah. Sama jer", aku kata gitu.

So bertungkus lumus aku sama mak, aku cabut dan mak leraikan kacang. Slow kerjanya mak, letih puasa kot, so aku guna gunting, cepat sikit siapnya. Balik dari Zohor sebelum mak ke surau, kitaorang hantar kacang tuh. Makcik tuh berniaga kat Pekan Sehari, Pasar Tani etc, so dia beli kacang tuh untuk dijadikan, dijual kacang rebus. Berlipat ganda dia boleh untung, provided semua kacang tuh terjual lah kan?

"Besar-besar, bersih dicuci kacang deme nih. Dulu (arwah) Pok De tanang (tanam), kacangnya kecik-kecik, kemaytert (kemetot) jer, ini bukan main besarnya lagi", kata makcik tuh. Happy jer aku mendengarnya. 

"Aok dudok dengan saper?", makcik tuh tanya mak. Bila mak kata yang aku ada temankan mak, banyaklah pulak yang disembangkan. 

"Anok aok hok mana ser? Hok ilang kemaren (dulu) terh (tuh)?. Mat nyer dudok Amerika lama-lama?", aku terdengar makcik tuh tanya mak, masa tuh aku dah jalan hala ke kereta.  

Ustaz tak ada petang nih so aku tak payah pergi mengaji, mak sama geng mak jer yang mengaji kat surau, macam biasa. Ustaz ada ker, Ustaz tak ada ker, sessi mengaji mak tetap jalan come rain or shine.

So aku dapatlah peluang memorex. Macam tak ada gaya gaps akan ditutup, EURUSD especially. Macamana pun aku standby Pending Orders, just incase ada news pasal Cyprus. Cyprus tuh kecik jer, patutnya tak ada apa sangat tapi itulah, panic stricken traders, diaorang takut banking policy yang Cyprus buat tuh akan merebak ke seluruh Europe. 

Since mak kat surau dan aku sembahyang Asar kat masjid, so aku kena ke kedai tempat kitaorang jual kacang tuh, nak tengok hasil jualan kitaorang. Masa Zohor tadi, masa nak makan (since mak puasa, aku terpaksa makan kat luar), ada aku jeling-jeling kat kedai tuh, nampak macam tinggal sikit jer dah kacang tuh. Cuma satu bag yang tinggal, duitnya disuruh ambik esok masa hantar kacang. Azan dah berkemundang, nak cepat punya pasal, lepas taruk jer bakul kacang ke dalam kereta, aku bagi jer lah kacang satu bag tuh kat sorang jemaah nih, dah namanya rezeki dia kan?

Lama jugak aku tunggu mak kat luar surau tuh, tak lama tuh mak suruh aku balik dulu sebab mak ada hal apa tah, mak akan jalan kaki jer balik ke rumah (seberang jalan sana sikit jer). Terus aku bersiap-siap nak cabut kacang, bawak teh-o ais limau satu jug lagi.

Biasanya lepas cabut kacang tuh aku akan gali nak cari kacang-kacang yang tertinggal, tapi tadi tuh sebab nak cepat dan masa suntuk sangat, aku tak gali pun, esok lusa lah. Aku yang menggembeling tenaga tanam kacang tuh so aku tak nak ada walau sebutir kacang pun yang tertinggal dalam tanah, itu yang aku gali tuh. Kalau dulu masa mencabut kacang (arwah) pak, kalau ada kacang yang tertanam, tertinggal dalam tanah, buat-buat tak nampak jer, siap kambus lagi tuh sebab takut orang lain ternampak hehehhehe. Dan kalau leraikan kacang dari pokok, ambik yang besar-besar jer, kadang tuh buat-buat tak nampak jer. Tapi sekarang nih, setiap bijik kacang tuh aku leraikan, aku tanggalkan.

"Tak sempat nak cabut banyak nih mak, nak hantar ke dua kedai nih", aku kata gitu, masa mak datang tolong aku leraikan kacang yang cuma sebatas dapat aku cabut. 

"Hantar sikit dah lah, (arwah) pak dulu hantar nang (6) tujuh beg jer, tak daya nak mencabut kacang banyak-banyak, kome berdua jer masa tuh", kata mak. 
Laaa, patut pun, aku ingatkan aku kerjanya lambat, rupanya aku buat double dari apa yang (arwah) pak buat. 

"Nasib baik tak janji dengan Cina Sempalit tuh, kalau tak, mampos kita nak cabut kacang banyak-banyak", aku kata gitu.

Sampai pukul 7 baru siap kacang tuh dikerjakan, dicuci elok-elok, esok pagi lepas Subuh aje lah baru ditimbang, sekejap jer nak masukkan dalam bag, nak timbang. 

Aku bersyukur habis pasal walaupun hari nih sibuk gila tapi Forex aku tak mendatangkan masalah, semua positions yang aku masuk, semuanya "mengikut kata". Aku suka cara aku trade, aku sentiasa membontoti (menjuburi? ekekek) pergerakan harga. Dia naik ker, dia turun ker, aku ikut. 

Mengaji malam nih panjang pulak yang kena baca, ramai pulak tuh geng-geng omtiner, hok jantan-jantan nih baca sekerat jer, sebab dah 9 setengah masih belum habis baca.