Saturday

Sabtu - 31082013

Aku tak meround pun Pekan Sehari pagi nih, lepas aje breakfast nasi dagang kat kedai Samad, terus aku balik. Then ke kebun, sambung kerja semalam, menggali lubang, menggaul sabut, menanam cili. Slow and steady jer aku buat kerja, dapatlah 2 baris panjang, dalam 60 pokok ditanam. So sekarang nih Zone 3a dah meriah, dengan pokok cili dan kacang tanah yang tumbuh sendiri tuh. 


Sesambil buat kerja tuh aku ralit bersembang dengan anak Makcik Lijah, Lee (orang kampung panggil dia Selepek), dia mengait kelapa. Handal kerja nya Lee nih.

Pelik aku kat Lee nih, ke mana-mana dia pergi, sure bini sama anak dia ikut. Bini dia tak tolong apa pun, cuma layan anak. Tak bosan ker bini asyik mengekor jer? I mean, seriously, kalau aku lah.... hehehhe, kalau aku lah kan.... ekekeekekek... tah, aku tak boleh imagine bini aku jadi macam 7Eleven gituh kan? 

I'm sure Lee needs his own space every now and then.


Dalam pepukul 10 orang Telekom datang, so terpaksa aku melayan diaorang. Dibukak sana bukak sini, diaorang tak dapat detect apa silapnya line talipun. 

"Lah, internet pun dah tak dapat, tadi ok jer", kata one of the guys. 

Berderau darah aku mendengarnya tak dak Dear Diary?

"Bagus lah gitu, senang sikit kita nak check benda yang rosaknya", kata the other guy.

Excuse me, "Senang" kata kau? Ulang lagi sekali! "Senang"?

Ini lah rupanya "senang" bagi orang lain, "susah" bagi aku. Bila lah agaknya "senang" bagi orang lain dan "senang" jugak bagi aku? Until then, bersusah senang jer lah aku nampak gayanya.

Bila semuanya dah dichecked dan masih tak ada penyelesaian, diaorang kata nak pergi check kat DP (Distribution Point?, aku agak jer tuh), kotak hitam yang kat tiang talipun. Aku pun teruslah ke kebun semula meneruskan apa-apa yang tak siap. By the time aku balik, siap mandi, talipun dah ok, rupanya ada masalah kabel kat DP tuh. Syukur Alhamdulillah, mak tak payah nak tension-tension lagi dah. 


Mendung jer hari nih seharian, and since ada masa, aku layan tengok move kat Youtube, tengok film Spanish, El Crimen Del Padre Amaro.

Aku suka film Gael Garcia nih, semua film yang dia berlakun, sure best-best ceritanya. 

Dari semalam dah aku tengok/surf some things Spanish, harap-harap janganlah termula semula habiskan masa layan movies, once in a while tuh ok lah kan? 

Ini sinopsis film yang kontroversi tuh:

Recently ordained a priest, 24-year-old Father Amaro is sent to a small parish church in Los Reyes, Mexico to assist the aging Father Benito in his daily work. Benito--for years a fixture in the church as well as the community--welcomes 
Father Amaro into a new life of unseen challenges. Upon arriving in Los Reyes, the ambitious Father Amaro meets Amelia, a beautiful 16-year-old girl whose religious devotion soon becomes helplessly entangles in a growing attraction to the new priest. Amelia is quickly following into the footsteps of her mother, Sanjuanera, who has been engaged in a long-time affair with Father Benito. Amaro soon discovers that corruption and the Church are old acquaintances in Los Reyes. Father Benito has been receiving financial help from the region's drug lord for the construction of a new health clinic. As well, another priest in the diocese, Father Natalio, is suspected of assisting guerilla troops in the highlands. Maenwhile, Amelia and Father Amaro have fallen in. love.

"Ada jamuan lepas sembahyang kang", kata mak, sesampai aje kitaorang kat masjid for Asar.

Rupanya JKKK ada buat Majlis Sambutan HariRaya kat Dewan Serbaguna Kampung Tok Machang, ramailah orang-orang politik yang dijemput, ADUN Batu Talam pun ada, a few Datuks pun ada. Lawa-lawa, besar-besar, mahal-mahal kereta diaorang, Lexus, Mercedes, BMW. Best jadi orang politik nih kan? Orang politik Barisan lah maksud aku.

Don't get me started, Dear Diary.

Majlis mula pukul 5 dan hujan lebat pun turun pukul 5. So tak ke kebun lah aku petang nih sebab by the time kitaorang sampai rumah, hujan berhenti, dah pukul 6. 

UstazM tak ada malam nih so tak ada lah Kelas Mengaji. 

"Awak tak makan ker?", mak tanya aku masa aku nak masuk bilik.

"Tak", aku jawab sambil geleng kepala.

"Awak tak makan ker?", mak tanya lagi.

"Tak", lagi sekali aku jawab sambil geleng kepala.

"Awak tak makan ker?", mak tanya lagi. Obviously mak tak dengar jawapan aku, dan mak tak nampak aku geleng kepala.

"TAK", aku jawab kuat sikit sebab aku rasa mak tak dengar jawapan aku, dan mak tak nampak pun aku geleng kepala. 

Lepas tuh mak merungut, aku tak dapat tangkap sangat apa yang mak rungutkan tapi aku terdengar mak kata..."tak nak menjawab....."

Ini bukan kali pertama jadi macam nih, selalu sangat dah jadi nya.