Monday

Ahad - 10112013

Alhamdulillah, bangun pagi nih, hujan turun. Syukurlah turun jugak hujan rupanya, hampir setiap hari mendung tapi tak jugak turun hujan. Berlarutan sampai lepas Subuh turunnya, banyak pulak kelkatu, so terpaksa aku off kan lampu, dan sambung tidur. 

Sah lah aku tak akan ke kebun, kan? Aku pergi breakfast kat kedai depan rumah Chu sebab kat situ ada nasi dagang, walaupun tak sesedap nasi dagang kedai Samad (nasinya bercerai-berai gitu, tak melekit dan melekat).Chu pun ada tengah minum, dia nak ke KL petang nih sebab baru dapat cucu baru semalam.

Bila aku tak ke kebun tuh, biasalah kan, mak akan sibuk kat luar. Kebetulan lah kot? Ekekekek. Aku melepak baca papers jer lah kat bilik, sekali sekala aku terdengar bunyi mak menyangkul. Rupanya mak melebarkan kawasan untuk air mengalir, kat belakang rumah tuh, aku tahu tu pun bila aku dengar mak bersembang dengan this guy yang datang untuk buat jemputan khenduri. Tak kuasalah aku nak mengintai apa yang mak buat.

Since aku kat rumah, puaslah jugak melayan panggilan-panggilan talipun. Ani pun ada call, sempatlah bergossip seseround dua. 

"Awak tahu dah ker tahun depan aku tak duduk sini dah?", aku tanya Ani.

"Tau, mak ada cakap dulu tu", kata Ani.

"Aik, aku tak cakap ke mak lagi lah, sapa beritahu?", aku pelik, aku agak-agak tentu Ida atau Long yang beritahu.

"Mak kata Chu ada kabar ke dia, Abang Tam tahun depan tak duduk situ dah, tapi Abang Tam belum kabar ke mak lagi, Abang Tam kabar ke Chu jer", Ani mengajuk cakap mak.

Dalam aku rasa macam nak marah tuh, aku rasa nak tergelak pun jugak. Sebab apa? Tunggu, tunggu lepas aku habis bersembang sama Ani nih, ok? Ekekekek

"Apa yang mak cakap? Chu cakap macamana ke mak?", aku beria-ia nak tahu, dari situ aku boleh tahu sapa yang either buat cerita atau menambah-nambah cerita.

"Chu kata Abang Tam kata ke dia, tak ada kesudahannya duduk di kampung macam tu, tu pasal Abang Tam nak duduk KL semula. Mak kata, kalau macam tu, tak apa lah", Ani mengajuk cakap Chu, cakap mak.

Aku rasa buang masa jer nak explain, so aku beritahu Ani the real reason apa pasal aku nak duduk KL.

Kalau korang nak tahu apa reason nya, tanya lah Ani ekekekeke

Ok, lama dulu, dalam empat lima bulan lepas, kan ker Chu ada tanya aku, dia ada kata something like, "Habih awak nih, sampe bilanya awak nak hidup gini, tak ada kesudahannya....". Ingat dak? Ada aku tulis kat blog pasal tu tuh. 

Dan aku jawab, "Tengoklah, tahun depan kot saya balik duduk KL lah", lebihkurang gitu lah jawapan aku.

Rupanya Chu cerita kat mak, dan biasalah, mungkin ayat tuh ditambah sesedap rasa lalu confirmed lah yang aku dah tak nak duduk di kampung lagi tahun depan nih sebab "tak ada kesudahannya". Sedangkan "tak ada kesudahannya" tuh keluar dari mulut Chu.

Dang, Chu lebih tahu lagi awal dari aku sendiri ekekeke

But then, on the other hand, bagus jugak Chu cakap gitu kat mak, at least mak dah tahu yang aku tak berniat nak duduk kampung dah tahun depan, kan? 

Apa-apa lah, malas dah aku fikir lebih-lebih pasal benda nih, tiba masa nya nanti (kalau panjang umur InsyaAllah) aku tahu lah apa aku nak buat, apa aku kena buat, apa mesti aku buat, apa orang lain kena buat, apa orang lain mesti buat. 

Lepas Asar baru lah aku jadi macam terrajin. Aku fikir, Tuhan turunkan hujan so that senanglah kalau aku nak mencabut kacang, atau nak menyangkul, so aku pun teruslah mencabut a few baris kacang yang dulu nya tuh hampir mati kekeringan. Tak elok kacang kat situ, tak ada isi sangat, sebab akarnya tak betul-betul masuk ke dalam tanah. Whatever lah, lepas aku cabut tuh terus aku menyangkul, jadikan batas. Then barulah aku meleraikan kacang untuk dijadikan benih. Kalau dah rajin tuh, kejap jer kerja aku. Nak rasanya aku terus kopek kacang tuh dan terus ditanam aje tapi, esok kan masih ada, buat apa buat kerja terkejar-kejar sangat, bukan ada orang yang tahu pun.

Nasir ajak aku mengeteh lagi malam nih lepas Maghrib, aku ikut jer lah. Bosan nya, dia asyiklah main game kat cellphone, aku macam patung cendana jer jadinya.