Wednesday

Selasa - 19112013

"Kacang yang awak cabert (cabut) semalam mak reberh (rebus), nak bawak ke surau", kata mak masa aku nak hantar mak ke surau pagi nih, ada khenduri Asyura kat situ.

So terpaksa aku cabut lagi kacang sebab dah habis bekalan, dapatlah dalam 2 kilo then aku berhenti. Aku clearkan kawasan yang dah bercabut tuh then aku mula menyangkul, menggembur tanah. Aku kena pastikan yang sebelum aku ke KL aku boleh habiskan tanam those benih yang dah cambah tuh. Mungkin aku ada sesehari dua aje untuk buat semua tuh, kalau lah Long ada balik before Friday. 

Sesambil kerja tuh aku asyik terfikir yang what a "cruel world" lah, sepatutnya aku dah ada di KL but yet I'm still here working my ass off. Mungkin sebab aku buat selamba jer kot, aku tak beria-ia sangat tunjukkan yang how desperate nya aku nak ke KL, tu pasal orang lain pun buat macam tak tahu jer. Mungkin kalau aku berkeras kata yang I have to be there secepat mungkin, mungkin ada yang akan ambik tahu. 

Aku terbayang jugak, aku boleh imagine jugak yang akan datang nih aku akan still duduk kat kampung, sesekali dua aje aku dapat ke KL dan seterusnya akan teruslah aku di kampung. Semalam Chu ada tanya aku pasal aku nak balik duduk KL nih, dia kata yang mak "gaduh" (risau, concerned), then dia kata Nuar akan carikan Bibik untuk temankan mak. Apasal diaorang (adik beradik aku) masih belum buat keputusan nak suruh AdikDin duduk sini, hah? Ker sebab diaorang masih menaruh harapan yang aku akan terus duduk di kampung? Again, kalaulah mak terpaksa duduk sama Bibik, then besar kemungkinan aku akan terus duduk kampung, sekali sekala jer mintak AdikDin tolong gantikan aku. 

Mintak-mintak adalah penyelesaiannya nanti, dalam sesebulan jer lagi nih.

Masa nak pergi Asar, ada gaya macam nak hujan, I swear yang ada titik-titik hujan kat cermin kereta. And so aku tak ke kebun lah balik dari masjid tuh. Tapi, hujan tak turun-turun jugak, dan aku nak ke kebun pun dah lewat dah. Melepak aje lah kat bilik, menahan rasa guilty, sebab macam kuat jer aku dengar bunyi mak menyapu daun kering kat depan rumah tuh. Dan aku pun ada terintai mak tengah menyiram cili sesikit.

Tak ada Kuliah Maghrib malam nih, Shakir ada kat masjid sama bapak dia so aku ajak dia temankan aku makan kat kedai. Lepas Isyak ada Tahlil, ada jamuan nasi pulak lepas tuh tapi aku tak makan pun sebab masih kenyang. Aku cuma minum, tapi aku make sure yang aku berlegar-legar kat kawasan cuci tangan, biar mak nampak.

Tak kalu, mak akan tanya, "Awak tak makan ker tadi?". Malas lah aku menipu mak kata aku makan, kan? I'd rather berlakun sikit dari mengelentong.

Bukan senang nak jadi aku, tau dak Dear Diary?