Thursday

Rabu - 13112013

Tak terperi-peri lah rajin nya aku pagi nih. Aku terus aje menyangkul, buat batas, buat lubang untuk menanam. Biasanya dapat menanam empat lima baris aku dah berhenti tapi tadi aku pastikan dalam 10 baris ditanam kacang, baru aku rileks sekejap, sambil sembang dengan S yang kebetulan ada datang kerja harinih.

Siap menanam, aku mengopek kacang, so sekarang nih dah ada benih extra. Kalau dulu tuh ada kawasan yang boleh ditanam tapi tak ada benih, sekarang nih ada benih tapi dah tak ada kawasan nak ditanam lah pulak. Malas lah aku nak meneroka kawasan lain, aku nak habiskan tanam mengikut kawasan yang baru dicabut kacangnya, berperingkat-peringkat gitu. Tak lah confused nanti, mana kacang yang ditanam dulu, mana kacang yang ditanam seminggu dua lebih lewat. 

Kat Sekolah Kebangsaan Ulu Gali ada buat khenduri minggu nih, harinih sembelih lembu ( 2 ekor), esok makan besarnya. Tapi aku manalah reti bab-bab melapah daging semua tuh, so aku tak pergilah. Iyalah kan, tak kan aku nak join puak omtiner mengupas bawang, kan? Lagipun, lepas Zohor aku dah tak boleh nak ke mana-mana. Lepas Asar pun ada jemputan, untuk buat Tahlil kat sekolah tuh. Aku tak pergi jugak. Sebab aku nak ke kebun. Sebab aku kena ada kat rumah, mak kat surau tak bawak kunci.

Tak sempat 5 minit aku mencabut kacang, hujan turun. Lebat. Terpaksa aku meleraikan kacang kat bawah garaj, lepas tuh teruslah sambung mengopek kacang untuk buat benih. Silap, kalau lah aku tunggu dalam 5 minit tadi, harus aku tak ke kebun. Memang tadi gaya macam nak hujan, tapi setiap hari pun macam tuh, gaya nak hujan sangat tapi tak turun jugak. 

Sesambil tuh aku harap biarlah hujan turun sampai ke malam, or at least dekat Maghrib, sebab kalau macam tuh Ustaz Simon Cowell tak datang ajar mengaji. Tapi itulah, kalau niat buruk tuh, memang tak jadi nya lah. Elok jer nak Maghrib, hujan berhenti, dan bila kitaorang sampai jer masjid, Ustaz Simon Cowell dah ada tercegat.

Aku berdua jer jemaah lelaki yang mengaji, jemaah perempuan 3 orang. Minggu depan dan minggu satu lagi aku tak ada (InsyaAllah), aku kat KL, haruslah tak ada jemaah lelaki yang mengaji, meroyan lagilah Ustaz tuh gamaknya.