Wednesday

Selasa - 05112013

Elok jer kitaorang nak ke masjid for Subuh, hujan pun turun. Hujan rahmat Awal Muharram kot? Tak lah lebat turunnya tapi cukup membuatkan aku tak payah turun ke kebun pagi nih.

Aku breakfast kat kedai depan rumah Chu, malas aku nak jalan kaki ke kedai Samad, hujan masih rintik-rintik, itu yang bawak kereta tuh. By the time aku siap minum, hujan pun berhenti. Tapi, dah terlambatlah pulak kalau aku nak ke kebun, kan?

So apa aku buat? Aku sambung tidur. Aku tidur, tidur, tidur, sedar-sedar pukul 12. Gila, tak pernah aku tidur selena tuh waktu pagi.

And guess what, lepas Zohor pun aku sempat jugak tidur sekejap. Simply sebab aku tak tahu apa nak buat.

Tak hujan pulak petang nih so terpaksalah aku drag my lazy ass ke kebun. Pusing sana pusing sini, tak tahu apa nak buat, last-last aku mula menyangkul buat batas. Once peluh jantan menitik, teruslah aku jadi rajin, bersemangat. Dapatlah satu batas panjang. Sebelum nih aku tak buat batas pun, aku just cangkul buat alur, then tanam. Tapi bila aku kaji-kaji balik, kalau buat batas, nampak lawa sikit, terurus, dan kacangnya lebih banyak isi. Round pertama dulu kan ker aku buat batas, aku tanam kacang kat batas, bergogos-gogos isi nya. 

Nasir belum balik KL rupanya, so lepas Maghrib dia ajak aku mengeteh, terpaksalah aku pergi walaupun aku rasa macam berat hati jer, iyalah, aku ada azam tahun baru.

Kitaorang tak ajak pun Ariff walaupun dia melilau jer dekat kereta Nasir, cepat-cepat aku tutup pintu, then aku beritahu Nasir yang aku sekarang nih tak ajak dah Ariff kalau aku nak pergi makan. Aku lebih suka ajak Shakir budak Tadika tuh, tah pasal apa tah, aku tak suka cara Ariff yang suka menonjolkan muka supaya diajak pergi mengeteh tuh. 

Since tadi mak Puasa, dan aku tengok macam tak ada makanan sangat pun bawah tudung saji, so aku makan besar lah jugak malam nih, Nasi Daging Merah + Telur Dadar. 

Rancak jugak diaorang bersembang, Nasir, Ngit, dan ada sorang lagi. Kitaorang dengar jer cerita Ngit, pasal dia tak ambik BR1M, atas sebab-sebab dia tersendiri. Respek jugak aku kat dia nih.

"Itulah susahnya kalau bercakap dengan orang tak bersekolah nih, cakapnya tak guna akal", kata nasir, merefer pada Ngit, bila kitaorang dalam kereta, nak balik ke masjid.

Laaa.

"