Sunday

Sabtu - 09112013

Aku dah cakap yang hari nih aku akan memecahkan rekod kemalasan aku, memang betul pun. Aku ke kebun, tapi tak buat apa pun. Aku pura-pura jer buat kerja, just in case mak mengintai. Bila terdengar bunyi mak menyapu, aku pegang-pegang cangkul. Dan bila lama sikit, aku buat style S, aku mengasah cangkul. Tak pernah-pernah dalam sejarah aku mengasah cangkul tapi ketiga-tiga cangkul aku asah, kuat bunyinya, orang akan tahu yang memang aku kuat kerja, sekuat bunyi aku mengasah cangkul tuh.

Long tak balik pulak weekend nih, kalau tak tuh ada lah reason aku untuk jadi rajin sikit. Pukul 10 lebih aku dah masuk rumah, selalunya dekat pukul 1 baru aku siap tapi tak daya jugak melepak tak buat apa tuh, nyamuk, agas pun banyak, semut merah pun uko keri memanjat betis aku, itu yang aku decided nak siap awal tuh. Payah hidup nih, tak boleh langsung nak tengok aku bersenang lenang, ada jer makhuk-makhluk yang irihati. 

Sabtu memanglah hari paling membosankan, dan Sunday, esok, itu lagi sehari yang harus aku tempuhi. Habis Survivor, The Amazing Race, Two And A Half Men, sama The Big Bang Theory latest episodes aku tengok. (Sapa yang follow Survivor tuh, Final 3 nanti, Monica, Tyson sama Gervase, and Tyson looks like akan menang)

Lepas Asar ada lah aku buat kerja sikit. Mengusung cangkul, dari sana ke sini. Dari situ ke sini ekekekke. Esok kena lah mula menyiram semula nampak gayanya, dah berapa lama tak hujan nih. Kacang pun dah banyak yang boleh dicabut tuh tapi since tanah dah keras, kenalah disiram dulu. Aku tak pun macam nak cepat-cepat mencabut kacang sebab kalau aku cabut nanti, aku terpaksa jadi rajin (nak kopek kacang buat benih, nak menyangkul buat batas, nak menanam etc) sedangkan aku sekarang tengah rajin melayan mood malas aku nih. 

Lepas Maghrib aku cadang nak melepak kat masjid jer tapi aku tengok semua jemaah (yang cuma beberapa batang jer) keluar, so aku pun terkeluar sama lah. Aku pergi mengopi.