Saturday

Friday29012016

Awal aku ke office harinih sebab aku nak jadi orang yang pertama sampai. Semalam hujan lebat so aku bimbang kalau ada apa-apa terjadi, itu yang first thing aku buat, pergi check mana-mana yang patut. Tapi, Alhamdulillah, tak ada apa pun, semalam hujan tak lama. 

Ini, sewage tank nih, hari-hari aku check kalau ada movement. Yang jadi macam nih lepas hujan lebat dulu tuh, yang sampaikan reporters, MPK datang tuh. Tapi problem nih isolated case. Yang buat pun bukan main con, tapi contractor lain. Masalahnya, diaorang tak isi air dan pasir dengan cukup, itu yang bila water pressure dari luar lebih kuat, itu yang jadi macam nih. Tunggu masa jer cable yang lain nak putus, lepas tuh mendarat lah submarine nih.


Tengok tuh, dah koyak rabak canvas penutup tanah, kalau hujan lebat, kalau air pasang, sure air laut jadi kotor. Kontraktor nih gitulah, diaorang buat bodoh jer. Mintak-mintak biar hujan lebat, biar air pasang tinggi-tinggi, biar air laut jadi kotor, biar orang kampung komplen, biar JAS, MPK datang. Biar, biar semua tahu. 

Lepas tuh aku tak ke site dah seharian, staff Kontraktor pun sama, semuanya melepak kat office. Boss diaorang, sama dengan geng-geng Cina, ke KL, ada function apa tah. Aku tahu, ada some sort of makan-makan sempena Raya Cina, tapi diaorang kasi alasan lain, so that tak lah obvious yang staff Melayu tak dijemput. Diaorang tak tahu tapi aku tahu.

Staff Konsultant pun tak ada, ada yang dah balik KL, yang dua orang tuh diaorang duduk kat area Kuantan nih, lama dah diaorang balik kampung halaman masing-masing. Aku jer yang kat office setiap hari. Ada aku kisah.

Gwe malah lebih seneng gitu.

Tak ada pun geng-geng Bangla tunggu aku untuk pergi Sembahyang Jumaat, merajuk diaorang kot pasal Jumaat lepas aku lambat. See, Bangla pun suka merajuk.


Petang, barulah aku ke site sekejap, tengok orang buat rubble wall. Aku pergi pun masa diaorang tengah break, senang nak check apa-apa yang tak betul. Kalau check masa diaorang tengah kerja, aku kadang tuh tak sampai hati nak beritahu kat diaorang kalau ada apa-apa yang aku tak berapa berkenan. 

Petang nih aku buat kelainan sikit. Instead of pergi pantai macam biasa, aku jogging kat site aje, aku lari menaiki buggy track, sampailah ke chalet paling atas, VIP Chalet. Semput aku, dua kali berhenti, termengah-mengah dibuatnya. Aku tahu yang buggy track tuh curam tapi selama ini aku cuma jalan kaki aje, itu yang tak terasa sangat tuh. Tapi tadi, nak menghabiskan satu lap yang dalam 500 m tuh, mengalir peluh aku. Biasanya aku jogging kat pantai, tak keluar peluh pun. Oooppsss


Biasanya aku jogging nun kat hujung pantai sana tuh. 

Entahlah akan datang nih, mungkin sekali sekala aku jogging kat site, weekends kot. Lama-kelamaan aku rasa boleh dapat 4 lima pusingan, tadi tuh cuma dapat 2 kali, itupun tercungap-cungap. Yang tak bestnya, Banglas, Indons kat kongsi, diaorang nampak aku. Jadi macam kelas sangat gitu, kan? Aku suka buat benda-benda kat tempat tersorok, biar orang tak nampak.

"Abang kerja apa kat tempat tu?", tanya tokay kedai tempat aku makan omelette, sambil tunjuk arah projek.

"Jaga projek", aku jawab gitu.

"Oooo, Supervisor lah?", dia tanya lagi.

"Ha ah, lebih kurang", aku jawab gitu.

Dulu pernah kawan aku, staff Konsultant, cerita kat aku yang masa dia sembang kat kedai di seberang jalan tuh, Mamat Burger (sedara Kak Long) ada tanya dia, "Yang pakai kereta hitam tu sapa, kerja apa?".

Member aku jawab, "Dia tu lah Boss abang, dekat projek ni dia yang paling besar kuasa".

"Sempoi nya......", Mamat Burger tuh jawab.

"Ha ah, dia memang sempoi", kata member aku.