Sunday

Saturday30012016

Kejap jer aku melepak breakfast kat warung Mak Dah tadi sebab En Basiron Kaya ada sembang dengan orang-orang kat situ. Sembang juta-juta, tak sanggup aku mendengarnya. 

Belum sempat aku on kan lampu office aku, W, Site Safety Supervisor datang, sambil kata, "Boss, saya ada hal sikit nih, tapi ini antara kita berdua jer lah, ok?" "Pinjam RM 200 Boss, ATM saya tertinggal kat rumah". 

"Eh, ko dapat bonus sebulan kan?", aku tanya W sambil kasi dia duit.

"Dapat, tapi banyak kena potong, entah, saya pun tak tahu potong apa", kata W lagi.

"Itulah, ko selalu sangat ambik cuti", aku kata gitu. 

Bosan sebab tak ada siapa kat office (2 orang staff Kontraktor melepak kat warung, yang Cina masih di KL), aku keluar jalan-jalan ke kedai souvenir. Beli t-shirt 4 helai, nak kasi member yang nak balik Indo, kalau sempat jumpa nanti. Tak kalu, aku pakai sendiri jer lah. Aku selalu gitu, bila aku beli tshirt kat orang, sure akan ada sehelai yang aku terambik untuk aku sendiri. Sebab aku berkenan.

It is confirmed yang minggu depan tak ada site meeting, itu pun puas aku tanya sana sini. Rupanya Arkitek tak cc kat aku sama Kontraktor, email tuh. Sentap jugak aku mulanya, macam tak nak aku tahu jer perkembangan projek yang tak kembang-kembang nih. Gini kalu, aku nak buat tak tahu jer lah pasal meeting MPK Selasa nanti, tak nak merisik khabar, dan tak nak tau apa-apa. Itu diaorang punya kerja.

So melepak kat office aje lah aku, staff Kontraktor pun tinggal 2 orang, sorang dah balik Kota Bharu. Dapatlah a few Juzuks tadi tuh, sekali harung. Aku started dulu tuh 20 hb, maknanya harinih hari ke 11, dah masuk Juzuk 16. Sikit lagi nak sama dengan Juzuk yang aku baca kat rumah. Malu nak mengaku tapi aku mula baca tuh lepas Ramadhan tahun lepas, baru Juzuk 18. Sepatutnya dah khatam sebab sebelum Ramadhan tahun nih, aku kena khatamkan sekali lagi. Aku tahu yang akan datang nih aku terpaksa pulun sikit, sekarang nih aku baca slow sangat, selamba jer. 

Yang kat office nih aku kena buat laju sikit pasal InsyaAllah minggu depan aku nak ke KL, lepas tuh Raya Cina pulak, sure banyak hari yang aku termiss nanti. Yang kat office tuh "senang" jer, dengar dan baca, tapi yang kat rumah, kena baca terjemahannya sekali, itu yang buat lambat tuh. Alasan!!

Aku buat kelainan lagi petang nih, instead of jogging kat buggy track, aku ke hujung projek, kat satu teluk yang bersebelahan dengan Club Med. Kat sepanjang cerun tuh akan dibuat spa nanti, sekarang nih memang kosong tak ada apa. It's more like private beach kat situ, orang-orang yang surfing selalu jugak curi-curi masuk kat situ.

Cuma, nak ke spa tuh kena melalui kawasan pekerja tengah buat rubble wall, aku ingatkan diaorang habis kerja pukul 5 tapi diaorang buat overtime. Rasa macam tak best jer sebab diaorang sure ingatkan aku nih macam kelas sangatlah orangnya sedangkan aku tah apa-apa. 

Mat Salleh yang tengah surfing tuh macam jeles jer tengok aku melepak sorang-sorang kat private beach tuh, aku pun apa lagi, laju jer jogging setempat, lebih banyak peluh dari semalam jadinya.



"Makan kat kedai sana lah malam nih, tukar selera", aku kata kat tokay kedai makan tempat aku makan cheese omelette tuh.

"Tak apa. Tak apa", kata perempuan tuh.

Inilah susahnya, nak ke kedai lain aku terpaksa melalui kedai perempuan tuh. Itu yang aku selalu tersinggah makan kat kedai dia tuh, walaupun makanannya mahal. Nasi putih, ayam masak merah, telur dadar, teh o ais limau, kat kedai lain dalam RM 10 jer tapi kat kedai dia, dia charge harganya RM 17. Cheese omelette, fries, teh ais, RM 13 tapi aku makan benda tuh aje sebab itu aje makanan yang aku boleh habiskan. Kalau nasi, memang tak pernah habis. 

Saturday night, tak rugged lah terus balik rumah, kan? So aku jalan-jalan jer lah menyusur kegelapan. Music, lagu-lagu, karakoe berteriakan dari mana-mana. 

I am a man who walks alone
And when I'm walking a dark road
At night or strolling through the park

When the light begins to fade
I sometimes feel a little strange
A little anxious when it's dark.

Fear of the dark, fear of the dark
I have a constant fear that something's always near
Fear of the dark, fear of the dark
I have a phobia that someone's always there

Iron Maiden - Fear Of The Dark