Wednesday

Tuesday26012016

Sejak semalam angin kencang tak henti-henti, menyeramkan kadang tuh. Sebelah office kitaorang ada satu pokok yang dah mati layu tapi masih utuh berdiri, yang tak ada sapa yang ambik kisah pun. Kecuali harinih bila masing-masing kata yang kalau pokok tuh tumbang, habislah office kena hempap. Bila ranting gugur jer, masing-masing mula panik. Tapi, bagi aku lah, pokok tuh tak akan tumbang sebab rapat sangat dengan office dan hoarding. 

Awal pagi (dalam pukul 10) aku dah pergi site, air pasang, itu yang aku saspen sikit tuh. Sampai betul-betul kat depan hoarding kat Beach Club. Aku tengok-tengok jugak kalau-kalau ada air lumpur yang mengalir ke laut. Nak harapkan staff Kontraktor untuk check benda-benda gitu, buang masa aje. 

Since ombak kuat, ramai orang yang surf, ada aku ternampak one of the surf coaches. Aku nak buat baik dengan dia nih, selalu jugak terserempak dengan dia masa breakfast. Tapi, aku takut dia kata yang aku nih kampung sangat, macam katak bawah tempurung gituh. Ialah dia nih terlebih Mat Salleh, pakai subang kat both ears. Lagipun dia nih polyglot, he speaks a few languages. Cumanya perkataan yang sama jer yang keluar dari mulut dia, cakaplah Spanish, French atau German. Balik-balik wunderbar, ahso, richtig, oui, que pasa etc. Itu jer yang dia reti. Yang buat aku meluatnya, dia cakap kuat-kuat sampaikan orang surround dia tabik sangat kat dia tuh.

Itu yang aku rasa yang life nih macam tak fair gitu, sebab aku yang 2 tahun belajar French kat Alliance Française Jalan Gurney, 2 tahun belajar German kat Goethe Institut Jalan Langgak Golf, orang tak tahu pun. Setahun lebih jugak aku belajar Spanish kat Instituto Cervantes, New York, dulu kan? I have all the ingredients untuk buat orang respect kat aku but I choose to keep quiet, aku lebih suka tengok orang.



Macam ngeri jer tengok kedudukan chalets tuh kan? Piling nya up to 20m deep sebenarnya. Base untuk rubble wall dah buat so seterusnya pasang batu-batu.

Lepas tuh melepak kat office jer lah sampai Zohor. Best sorang-sorang gini nih. You see, I don't hate people. I just feel better when they are not around. Aku pergi lunch kat warung di bawah nih pasal tadi terserempak dengan tokay warung masa breakfast, "dok maghi doh keda kiter", dia kata gitu. Dulu memang at least sekali seminggu aku ke warung dia tapi aku rasa dah 3 bulan lebih aku tak ke sana. Sebab kalau nak ke warung dia, kena bawak kereta, tak jauh tempatnya tapi tak conducive untuk jalan kaki.


Terlama aku kat warung tuh sebab ralit 'tengok' Boss aku sama Client punya Project Manager 'gaduh' kat whatsapp group. Masing-masing menyalahkan the other. Orang lain semuanya senyap, tak berani bersuara. Boss aku kat Kuantan harinih, buat submission on his part. Dia nih biasalah, bila buat apa-apa hal, terus dia kata yang everything's solved. To him, buat submission tuh dah kira macam menyelesaikan masalah sedangkan submission tuh entah-entah kena reject. Pernah dulu macam tuh jugak, submission kat IWK, sampai sekarang tak settle lagi masalah tuh, yang berkait jugak dengan general submission to MPK sekarang nih. 

Memang teruk bergaduhnya, kalau perempuan lah yang gaduh, dah siap tarik-tarik rambut, siap carut-carut, ludah-ludah lagi. Aku geram jer nak menyampuk, nak kata, "Boss, it's better to keep quiet and let people think you're an idiot than speak up and confirm it"

Masalah yang diaorang gaduhkan tuh sebenarnya ada penyelesaiannya, macam yang MPK Officer ceritakan kat aku semalam tapi aku tak nak menyibuk sebab itu bukan kerja aku, walaupun aku dah beritahu Client dan Arkitek semalam. Aku cuma observe jer diaorang bertekak. Minggu depan aku beritahu Client sama Arkitek, sebab meeting pasal projek kitaorang nih Selasa minggu depan. I was asked by them untuk tak ceritakan apa yang aku tahu tuh kat my Boss. 

You see things. You keep quiet about them and you understand - The Perks Of Being A Wallflower

Sejak zaman angin kencang dan ombak kuat nih, macam tak ada orang langsung kat pantai. Kat area yang biasanya ramai orang. Kat kawasan orang surf tuh, kat depan projek kitaorang, kat situ memang orang semakin ramai. Tapi, kat kawasan lain macam deserted. Biasanya jumpa lah seseorang dua masa aku jalan menyusur pantai ke section aku tuh tapi sekarang nih aku sorang-sorang jer. Itu yang buat aku suka tuh.

Selalu aku pelik, day in day out aku ke pantai, tak bosan ker? Tak, sikit pun tak memboringkan. Sesambil berlari, berjalan tuh aku boleh nyanyi lagu Hello (Adele) kuat-kuat, aku senyum sorang-sorang bila dengar lagu Black nih. Dua-dua lagu nih lagu wajib dengar aku. 



Lepas Isyak ada small jamuan untuk budak-budak mengaji. Aku tak join pun makan sebab aku tak join diaorang masa diaorang mengaji, lagipun aku tengok makanan tuh macam sikit jer, takut tak cukup. Budak-budak tahu lah kan, kalau diaorang menyenduk makanan, sampai penuh pinggan. Itu yang bila one of the Jemaahs panggil-panggil aku ajak makan, aku buat tak dengar aje, aku terus jalan balik rumah, sesambil garu-garu bontot untuk menunjukkan kerealan yang aku tak dengar dan tak perasan panggilan tuh.

Tekun sangat aku chatting kat whatsapp dengan Hendrik masa dinner sampaikan aku tak sedar yang member office (yang tak pernah hinggap kat office/site) ada kat kedai di seberang jalan. Bila nak balik baru ternampak Merc dia. Dia pakai Merc ko, beli guna duit EPF dia yang hampir setengah juta tuh. Gitulah separuh orang yang dah pencen, siang tidur, malam melepak sampai awal pagi, mencari mariposa de nuit.

Since aku jarang jumpa dia, aku singgahlah sembang-sembang pasal kerja, menceritakan status sekarang. Aku suruh dia stand by sebab minggu depan aku nak ke KL. Cuma belum tahu hari apa. Macam nak ada meeting pulak minggu depan nih, aku nak convince orang KL untuk tak payah buat meeting before Chinese New Year. Nak meeting apa nya kan, projek dapat Stop Work Order.