Tuesday

Monday25012016

Walaupun semalam lambat tidur tapi selamba aje aku bangun masa alarm berbunyi, lebihkurang sejam lepas aku tidur tuh. Dan lepas Subuh pun sejam setengah jer aku tidur, sedangkan aku ingatkan harus lah dalam pukul 10 baru bangun. Aku suka bila ada peningkatan kerajinan macam nih, dulu pernah jadi rajin, pastuh tah mana silapnya, terus merundum. Nasib baik cepat sedar.

Sempat minum jer sebab makanan dah habis, sesambil tuh sembang dengan staff Kontraktor kat warung. Staff Konsultant ada 2 yang datang, datang separuh hari jer lah. Best jadi diaorang, boleh datang sesuka hati, tak ada tanggung jawab besar.


(Masa mula sampai Cherating dulu, aku selalu pelik bila tengok perempuan-perempuan bertenggek kat warung dari awal pagi sampai warung tutup. Aku selalu teringat kat Makcik Bloggers)

Aku terus aje lah ke site, nak tengok kerja buat base of rubble wall, nak diconcrete secepat mungkin. Hujan turun renyai-renyai, jalan jadi becak sebab sejak semalam hujan turun yang walaupun sekejap-sekejap tapi banyak kali turunnya. Aku terperasan yang crack kat tanah kat slope turun ke Beach Club semakin besar, Jumaat lepas aku dah beritahu Site Safety Supervisor, suruh dia buat something. Kalau air masuk kat situ, lama-kelamaan crack jadi besar, last-last slope tuh runtuh. Tapi dia degil, jenis yang bila kita suruh buat, dia dok ambik gambar, sambil kata, "ok, nanti saya beritahu diaorang". So tadi tuh berasap lah jugak aku bila dia kata dia dah beritahu Cina Kepala, dan Cina tuh kata tak bahaya. Diaorang nih jenis nak tunggu accident jadi, baru diaorang nak repair. Lantaklah, aku dah beritahu 2 kali. 

So aku masuk one of the chalets, untuk mententeramkan hati aku yang panas tuh, aku tengok dari kejauhan jer. Tak sempat aku nak rileks, aku ternampak dua orang asing tengah ambik gambar. Aku nak pergi check, rupanya orang MPK. Mampos, kata aku dalam hati. 

Terus aku whatsapp ke group. Memang macam tuh, tiap kali Authorities datang, atau kalau ada hal penting, aku buat live report, biar orang di KL tahu. Aku lupa pulak harinih KL cuti Thaipusam.

Officer yang datang tuh dari Bahagian Bangunan, Unit Projek Tanpa Kelulusan, dia pernah datang site tapi lama dulu. So dia tak berapa tahu pasal Stop Work Order yang kitaorang terima tuh, dia datang cuma untuk tengok keadaan site, dan ambik gambar untuk meeting berkenaan kelulusan projek. So bila dia tanya, apa pasal masih ada orang kerja sedangkan dapat Stop Work Order? 

Senang jer aku menjawabnya, masa dikasi order tuh dulu, Ketua Bahagian MPK tuh ada beritahu yang kerja-kerja pembaikan slope kena diteruskan, so semua kerja-kerja yang berjalan kat site sekarang semuanya falls under that category, slope protections. 

Sesambil tuh aku bermain mata dengan sub-con, dengan Kontraktor, suruh diaorang stopkan Indons yang buat kerja-kerja lain. So basically kerja-kerja bangunan memang tak ada, kitaorang nih menurut perintah, orang suruh berhenti kerja, kitaorang tak kerja. Dan kitaorang protect betul-betul apa-apa yang perlu diprotect tuh i. e slopes. 

Tengah bersembang dengan Officer tuh, Contractor punya Construction Manager datang, sama dengan SubCon. Bila aku suruh diaorang repair crack kat permukaan slope tuh dan diaorang kata, itu tak apa, tak bahaya, menyirap lah darah aku. Aku tengking kan aje, aku kata yang tak kan nak tunggu slope tu runtuh baru nak direpair. 

Kenalah tunjukkan belang sikit depan-depan orang berkuasa, kan?


And so Officer tuh ceritakan kat aku apa step yang kena dibuat selanjutnya untuk dapatkan kelulusan rayuan projek. Hmmm, aku nak keep this to myself ker atau nak beritahu orang di KL? Information yang sangat berharga.

Aku, walaupun kadang tuh macam siding dengan Kontraktor tapi sebenarnya aku berpaling tadah jugak. Kontraktor, tau aje lah kan, semuanya nak squeeze orang aje. So basically, without giving much details, Arkitek (sebagai Superitending Officer) dan Client, diaorang tahu what's going on at the site, thanks to me lah kan, yang walaupun aku promise them the Contractor to keep my big mouth shut.

Aku nih transparent punya orang, aku cantas siap-siap sapa-sapa yang suka main politik. 

Lepas orang MPK balik, jadi satu kerja pulak nak explain kat Arkitek, kat Client, jugak kat Consultant staff lain. Biasanya gitulah, masing-masing akan either call atau message aku. Bila aku cerita pasal "good news" (jangkamasa Stop Work Order yang masing-masing has no idea berapa lama) dan apa yang perlu dibuat untk lift kan order tuh, kitaorang janji untuk tak beritahu Boss aku. Sebab kalau Boss aku tahu, dia akan buat kerja sambil lewa, dia akan tak buat apa-apa submission yang dia janji nak buat. Boss aku memang terkenal dengan temberangnya, tak ada sapa dah yang percaya kat dia. 

You know, some people are so full of crap, they could pass for a toilet.

Consultant staff dua-duanya balik before lunch, so sorang-sorang aje aku pergi makan. Membawak ke Asar, aku sorang-sorang kat office, buat apa-apa yang patut. Aku rasa macam best jer bila mengenangkan yang Client, Arkitek, diaorang berharap pada aku untuk dapatkan maklumat seterusnya. Kalau bukan masalah gaji, kerja kat sini dah ok sangat dah. 

Tak lama aku di pantai, mulanya sebab angin kuat sampaikan nak terbang aku dibawak angin. Then hujan turun. Singgah kejap beli burger for dinner. Susah hidup aku, kena saksama. Kat sini banyak kedai makan so aku gilir-gilir makan kat setiap kedai. Tengahari tadi pekerja kedai Pak Sahak asyik meningatkan aku suruh singgah kedai burger diaorang jer. Sedangkan patutnya malam nih aku ke kedai yang ada jual cheese omelette sama fries tuh.