Tuesday

Sunday17012016

Apasal tah, aku tak boleh tidur semalam. Lepas tuh pulak kaki dan tangan aku gatal-gatal, syok jer garu sampaikan kat bed cover, pillow case, ada kesan darah. Macam darah kena gigitan nyamuk. 

Lepas Subuh aku tunggu jap untuk breakfast kot hotel, then masuk bilik, tekan "do not disturb" button, terus tidur. Hotel nih annoying sangat, ada jer orang datang ketuk, nak kemaskan bilik, tanya kalau nak apa-apa, beritahu yang akan ada fogging nak buat, fire drill etc. Semua tuh within a day.

Dapat 2 jam tidur, aku pun ke Chinatown, ke internet cafe. Sebab nak print a few things, esok kan ker aku ada interview? Tak kan nak bawak telor jer sebab aku tak ada even salinan Degree dan Diploma yang nak dibawak.

Lepas tuh aku menyusur jer lah daerah Petaling Street, terjumpa Pasar Karat, ralit jugak aku sekejap. Karat-karat semua yang dijual kat situ, even penjualnya pun muka berkarat jer aku tengok.


Janjinya nak jumpa geng Indonesia tuh lepas Zohor tapi one of them ada hal, so aku ke Bukit Bintang, masuk tempat-tempat wajib macam Low Yat, Sungei Wang, Lot 10, Fahrenheit dan Pavilion. Then pergi potong rambut. Then masuk Sungei Wang semula, beli alat perah lemon. Dah dekat sebulan aku tak berkecimpung dalam bidang minum lemon juice campur olive oil setiap pagi, simply sebab aku malas nak memerah lemon. Tekan, picit lah sekuat mana sekalipun, sebijik lemon cuma dapat 2 sudu juice aje. Dengan pemerah nih, akan lebih senang kerja aku.

Aku melepak kat hotel aje sampai Isyak, mengupdate blog, baca papers, things like that. Then aku cadang nak ke Bukit Bintang, nak pergi urut kat kedai-kedai yang bersepah di sekitar Changkat Bukit Bintang tuh. Aku, macam tourist lain jugak, selalu pergi urut kat situ, murah, bersih, hassle-free dan tak ada hanky panky nya. Biasanya aku ambik pakej sejam setengah, dalam RM 120 jer, RM 150 dengan tips. Yang tukang urutnya lelaki, masa urut, badan diselimuti towel. Dan kote diselimuti spender. I have my own favorite masseur, orang Nepal. Memang kalau nak urut, aku akan ke situ, kalau dia tak ada ataupun dia busy, aku tak masuk. It's nice, sesambil urut tuh, masing-masing bercerita pasal masing-masing punya life. 

Bila turun ke lobby baru aku perasan yang hujan lebat dah lama turun, dan masa tuh jugaklah geng-geng Indon tuh ajak datang melepak. Sesambil melayan WhatsApp kat sebalik tiang, sesambil menunggu hujan sidang, tiba-tiba ada orang tegur aku. Perempuan yang pakaiannya macam seksi jer. Aku tak berapa dengar sangat apa dia cakap, English dia bagus, foreigner mungkin, tapi dia kata yang dia tengah tunggu husband dia yang akan datang fetch dia dalam masa 2 jam lagi. Dan dia kelaparan sebab pregnant, so dia mintak duit. Aku tengok arah perut dia yang membonjol tuh, terus aku tanya, "How much do you want?".  "Ten Ringgit maybe", kata dia.

Aku seluk poket, masa aku keluarkan duit, ada lah terselit notes dua puluh dan lima puluh, masa aku nak bagi duit tuh aku perasan yang perempuan tuh tenung aje duit aku. Tersedih pulak aku jadinya, tapi itulah, dia cuma mintak RM 10, kan?

Dah pukul 10 setengah baru hujan berhenti so aku beritahu geng Indon yang aku nak dinner kat kopitiam kat sebelah hotel jer, tak nak pergi jauh-jauh. Sementara menunggu diaorang, aku order makanan.

'You want iced tea cold or hot?", Bangla waiter tuh tanya aku. Tak sedap langsung makanan kat situ.

Cuma Hendrik (Batak dari Medan) sama Ibnu (Melayu Indo) aje yang datang. Rupanya Ibnu tuh dah 4 tahun ulang alik Malaysia, Singapore, Indon, jual computer program. Masuk Malaysia for 3 weeks, balik ke Indo sebelum visa tamat. Macam tuh. Hendrik yang aku kenal tuh pun nak buat macam tuh so he will be in KL until early next month, balik Indon for a few weeks then datang semula Malaysia in March. 

Aku suka sembang dan dengar diaorang bersembang, ayat-ayat diaorang kadang tuh puitis sangat. Sampaikan ada sekali tuh aku suruh Hendrik ulang apa yang dia cakap sebab aku nak tulis. 

Saat kta menanam padi, rumput ikut tumbuh..... 
Saat kita menanam rumput , tidak pernah tumbuh padi.
Dalam melakukan kebaikan, kadang kadang hal buruk akan datang ikut menyertai.
Namun, di saat melakukan keburukan, tidak akan ada kebaikan bersamanya.

Walaupun aku tahu yang most of Indonesians nih opportunists, dan semuanya cerita pasal duit, tapi I really like diaorang punya cara berfikir. Dan diaorang berani. Sepanjang bersembang aku selalu fikir yang kalaulah masa tuh kitaorang di New York, ataupun mana-mana kat US, sure aku dah kata, "aku ikut kalian aja dech, bisa ga?".

Masa keluar dari kopitiam, aku perasan yang perempuan bunting tuh ada kat situ, tengah hisap rokok. Aku jalan buat-buat tak nampak, takut dia malu. Then again, kalau aku pandang dia pun, tah-tah dia mintak duit lagi. Orang gitu mukanya mana ada kemaluan, kan?