Friday

Thursday28012016

Aku rasa aku kena buat jadual lah, nak tanda hari apa aku miss berjemaah, hari apa aku tak buat itu, tak buat ini. Aku dah bangun tadi pukul 4, sejam lebih awal dari waktu alarm patut berbunyi, tapi aku tidur semula. Sedar-sedar dah pertengahan Subuh. Kat mana lah silapnya nih?

Lepas breakfast kat office, terus aku ke site. Tak nak tunggu dah panas baru nak pusing masuk site. Dalam sejam kat site, habislah kerja aku for today hehehee. 


So melepak office jer lah. Then datang this Kontraktor punya staff, nak pinjam RM 300 untuk service kereta. Dia nih kalau meinjam, janjinya nak pulangkan esok lusa, dia pinjam pun sebab malas ke Kemaman untuk cucuk ATM. Tapi biasanya, sebulan lebih baru dia pulangkan. 

Bertubi-tubi benda baik datang hari nih. Benda kecik jer lah tapi it's enough buat aku bersyukur, ingat Tuhan. 

Mulanya adik aku, Ida, dia suruh aku check kalau-kalau aku dapat BR1M sebab tahun sebelum nih aku dapat, masa duduk kampung. Bila aku check account, memang betul, dah masuk. Syukur, dapatlah RM 400. Layak tak layak, itu lain cerita, lagipun, bukan aku mintak, adik aku yang isi kan form. Lagipun, tak kan aku nak pulangkan balik duit derma tuh kan? 

Oooo, itu BR1M tahun sebelum-sebelum nih, dibackdatedkan.

Belum pun habis dengan kehappyan dapat BR1M, masuk pulak sub-contractor Soil Nailing, nak kasi angpow. Dia kata semua staff dapat angpow, so aku terima dengan senang hati lah. Tebal angpownya, bila dia keluar aje, terus aku bukak sampul, kira. Ya ampun, syukur puji Tuhan, lumayan gede. 

Terfikir jugak aku, kalaualah projek nih in jalan in full swing, tak ada Stop Work Order, sure banyak dapat angpows dari Kontraktor lain. 

Tak habis aku macam terkedu memikirkan besarnya kuasa Tuhan, Cikgu Amin hantar message kat whatsapp, tanya khabar. Outside of my family, Cikgu Amin nih, dan 2 orang yang lain, adalah orang yang aku suka, respect, sayang, dan bila aku berdoa untuk keselamatan dan kebaikan orang-orang lain, aku akan terbayang muka diaorang. 

Dia nih Cikgu aku masa sekolah rendah dulu, sekejap jer mengajar aku, just a few months. Tapi kitaorang baik sampai sekarang. It's either dia cari aku or aku cari dia. So, happy sangat lah aku bila dapat sembang dengan Cikgu Amin. Tuhan Maha Pemurah, kan? 

Ada lagi a few orang lain yang aku respect, suka, sayang etc tapi Cikgu Amin and those 2 tuh, they came into my life masa aku belajar dulu. 

Lama jugak aku berdoa Zohor tadi, mengucap syukur dengan rezeki yang tak disangka-sangka, sampaikan ada terlintas di hati aku yang aku nih dapat duit BR1M, dapat angpow, "macam nih" aku bersyukur. Macamana lah agaknya kalau aku dapat RM 2.6 billion, tak kan bersyukur takat "macam nih" jer?

Lepas lunch, aku menyusur pantai. Lama dah tak buat gitu, dulu-dulu aku selalu jugak merayau-rayau, menyusur di pantai, sampai ke hujung. Aku pakai topi, so tak lah panas. 

Jom ikut aku jalan menyusur kat pantai, sampai ke hujung.

Ha, dah nak sampai ke depan projek kitaorang. Sikit jer lagi.

Ok, sampai dah depan projek. Dah, jom balik!

On my way balik ke office, terserempak dengan M, staff Kontraktor. Kat sini, aku sorang jer yang ke mana-mana jalan kaki, masuklah site berapa kali pun, aku tetap jalan kaki. Diaorang masing-masing naik motor. M seluk poket jeans dia sambil kata, "Boh, sayo bayar lagi seribu, belen sayo bayar lain kali". Dia hutang aku dah lama dah, dulu ada lah bayar RM 500.

Aku pandang jer M, aku hampir tercakap yang betapa besarnya kuasa Tuhan. Aku tahu yang duit tuh memang duit aku tapi timing tuh yang buat aku rasa macam unreal tuh. M macam pelik tengok aku yang macam tak percaya, sedangkan aku tak terfikir pasal itu pun, aku cuma fikir yang betapa besarnya kuasa Tuhan. Itu aje. Dah lama tuh baru aku tanya M kalau dia ada duit, dia kata dia baru dapat bonus sebulan gaji. 

Best lah diaorang yang kerja dengan Kontraktor, dapat bonus sebulan gaji. Aku, gaji bulan nih entah bila lah dapatnya agaknya. Bulan lepas 14 haribulan baru dapat, tak tahulah aku dari mana Boss aku korek duit sebab payment dari Client dah tak ada dah nih gayanya.

Chairman company projek nih Chairman 1MDB so go figure.

Aku langkah kecik-kecik, jalan slow-slow ke office, sambil baca apa-apa yang patut. Selain fikir yang Tuhan works in mysterious ways, aku fikir jugak yang the last few days semuanya benda yang baik-baik aje jadi kat aku, so aku kena bersedia dengan segala kemungkinan lain untuk hari-hari mendatang. Life cannot be all that roses setiap hari, kan? 

Orang di KL ada meeting dengan Tan Sri petang nih, so aku beritahu Arkitek, to let them know yang MPK ada meeting on Thursday, petang tuh aku akan cuba merisik khabar. After that aje baru hantar surat rayuan, lagi bagus kalau surat tuh either Tan Sri yang sign, ataupun Tengku Arif Bendahara Pahang.

Sebenarnya aku nak merisik samada meeting kitaorang jadi atau tidak, next week. 

Adess, aku terpaksa lari banyak pusingan petang nih. Sebab ada this one Mat Salleh sesat, dia lari-lari macam aku jugak, kat kawasan aku lari tuh. So aku pun kena lah buat macam dia jugak, lari tak henti-henti. Biasanya aku cuma lari a few rounds aje, lepas tuh aku jalan jer a few pusingans. 

Singgah warung Kak Long, aku tak tapau macam biasa, makan kat situ jer. Sekali sekala kena lah ubah cara, tak kalu, predictable sangat aku nih. 

"Baby letih ker, tulah, orang nak picitkan, tak nak", Kak Long mengusik aku. "Malam Jumaat nih", kata Kak Long lagi. Terus aku teringat lagu, Baby, Can I Hold You Tonight (Tracy Chapman / Boyzone)



Ada Majlis Baca Yaasin/Tahlil malam nih, lepas Isyak ada jamuan, so aku ikut sama walaupun aku dah kenyang. Aku bayar sewa rumah kat tuan rumah aku, terus dia kata, "Alhamdulillah, bulih wat bayor api, mahal sunggoh la, seribu pak ratuh", kata Mak De. Aku senyap kan aje lah, untuk 12 bijik chalets yang dia sewakan, murah lah tuh.

Risau jugak aku bila hujan turun, lebat pulak tuh. Habis banjir site kitaorang kalau hujan berterusan. Aku tidur awal jugak sebab Hendrik demam, so tak boleh nak chat pasal "business proposal" kitaorang. Dia nak masuk Siam agaknya sebab tempoh stay kat Malaysia dah nak habis, aku suruh dia terus balik Indo jer, bulan depan masuk Malaysia semula. 

Semalam dia buat lawak, dia kata, "Gwe pengen pulang ke kampung halaman sih, cumannya gwe ga tau halaman berapa"