Thursday

Wednesday06012016

Pelik jugak staff lain bila aku kata aku nak breakfast kat office jer, ramai yang kata aku cuma hangat-hangat tahi ayam . Aku beritahu yang dalam seminggu, 3 hari aku akan breakfast kat office, selebihnya minum kat luar. Sebab gerai kegemaran kitaorang cuma bukak 4 hari seminggu.

Panas gila harinih, melepak kat office jer lah sepanjang hari. Aku perasan yang kitaorang staff-staff Consultant nih, kitaorang tak banyak cakap, tak suka sembang, Kalau kat office nih, 2 orang akan mengadap laptop, sorang lagi tuh, berdengkur. Lain pulak dengan staff Kontraktor kat office sebelah, kesemuanya Kelantanese kecuali sorang Sabahan, sorang dari Trengganu. Bercakap jer kerjanya diaorang tuh, ada jer benda yang buat diaorang kusyuk bercerita. 3 orang lagi tuh Cina, itu dah geng lain dah.

Lagi satu sebab apa pasal aku tak ke site, aku tak nak terjumpa dengan a few Banglas nih. Malam semalam, sebelum Isyak, ada aku shared this memory page kat FB aku, cerita pasal Bangla. Balik dari surau tuh aku perasan ada 5 orang yang nak add aku kat FB diaorang. Aku tengok sorang-sorang punya profile, macam kenal jer. Rupanya buruh-buruh kat projek. Now, mana diaorang dapat FB address aku, that I don't know. Lepas tuh terus aku set kan privacy mode kat FB. So itu yang buat aku tak ke site tuh, tak nak terserempak dengan diaorang. 




Tapi yang sebenarnya kan, aku tak ada mood nak ke site pasal dapat tahu yang kat paper masih ada berita pasal projek kitaorang. Now, tajuk artikel tuh yang buat kitaorang rasa tak best nya. Ituhari aku ada beritahu yang 2 Stop Work Orders yang diisued, kan? Sebab pertama tuh kira boleh kawtim lah, Kontraktor dah pun buat remedial works, JAS sama MPK pun dah dapat gambar-gambar yang aku hantar. Tapi, issue kedua tuh, yang tuh tak dapat lah aku nolongnya pasal itu issue besar. Issue yang pihak-pihak atasan sana tuh kena selesaikan. Aku orang bawahan jer. 



Ok, aku pun tak boleh nak cakap banyak tapi projek kitaorang nih dapat kelulusan untuk kerja-kerja tanah, infrastructure works. Untuk kerja-kerja bangunan, kena dapat approval yang lain. Kitaorang tak tahu menahu pun status kelulusan projek, kitaorang kat site cuma mengikut arahan aje. 

Tak ramai yang tahu aku tertahu cerita sebenar sebab aku buat-buat tak tahu menahu. Diaorang tahu yang aku, samada tahu atau tak tahu, atau buat-buat tahu, atau buat-buat tak tahu for that matter, tahu siapa yang patut tahu, tahu siapa yang patut tak tahu, tahu siapa yang tak tahu menahu. 

Sepatutnya semalam diaorang atasan sana pergi mengadap MPK tapi ditunda pada harinih. Pergi untuk buat apa, itu aku tak pasti. Aku ingat lagi masa aku interview dulu, diaorang kata yang projek nih ada "special approval/permission", so we are not worried. Tapi bagi aku, apa-apa submission to the Authorities, kenalah buat.



Aku tak kata yang projek nih ada involve dengan orang istana, ok? 

Banyak juicy details yang tak boleh aku pancutkan kat sini.

Bila aku tanya Boss aku, jugak Consultants lain, masing-masing tak ada firm instruction gitu, apa kitaorang nak buat, ke mana halatujunya projek nih. Terus masuk laut ker? Diaorang pulak yang tanya aku, "so how's site?"

Aku senang jer, "Let's Marvin Gaye And Get It On"

Petang jer aku tengok orang kerja sekejap, pasang hoarding kat tanah yang baru company nih beli, untuk Fasa selanjutnya nanti. Itupun sebab kat laluan tempat kitaorang pergi lunch, tuh yang singgah kejap tuh. Earthwork untuk car park kat Arrival Center tengah buat jugak tuh, kang kalaunya nampak dek orang kampung, tokay-tokay chalets lain, tokay beach bars, bising pulak diaorang, kata tanah runtuh, then pergi report kat MPK. 


Aku tak berapa lari sangat kat pantai petang nih sebab high tide, aku jogging setempat jer. Tapi banyak lepaknya. Tah, rasa macam tak ada mood pulak harinih, macam ada something yang bugging me jer sepanjang hari nih. Malam pun tak keluar makan sebab balik dari pantai aku singgah kat my favorite warung, tapau mee kari.