Tuesday

Monday18012016

Baru aku terperasan yang aku tak bawak talipinggang, bila aku bersiap untuk ke Shah Alam for the interview. Tak terurus sungguhlah aku nih. Semuanya ambik mudah aje. Aku sampai ke tempat interview dalam 9-15, sessi aku pukul 9 setengah. Masa kerani tuh suruh aku isi form, aku just tulis nama dan contact number, yang lain tuh aku kata, refer to CV. Diaorang ada CV aku kan, nak buat apa isi borang pulak? 

Orang tua pergi interview gitulah, benda kecik-kecik, remeh-temeh macam tuh, kitaorang tak layan.

Aku rasa, dalam hidup aku selama ini, masa interview tadi lah aku paling confident. Bukan confident dapat kerja yang aku apply tuh, tapi konfiden dengan diri aku in general. Ayat aku yang mula-mula, aku kata yang aku datang with no expectations whatsoever. I am here with an open mind, I am here to present myself. Biasanya aku akan mula konfiden, bila aku duduk bersandar then aku silang kaki. Tapi tadi tuh, aku tak bersandar pun, dan automatically aku tak ada peluang nak silang kaki. Bontot aku cuma bertenggek kat kerusi.

Aku rasa interviewer tuh local grad JER kot sebab tak ada pun perkataan English yang keluar dari mulut dia, aku jer yang sekali sekala keluarkan perkataan Melayu. Bukanlah aku nak impress dia but I was so into it aku laju jer menceritakan pasal projek yang aku handle sekarang nih. Tak lama tuh datang sorang lagi Boss, partner dia, mungkin sebab dengar bising kitaorang sembang. 

Aku tak tahu lah apa yang diaorang fikir pasal aku, mungkin diaorang fikir yang aku nih overly dramatic, mungkin diaorang rasa aku nih cakap jer pandai, mungkin diaorang pelik yang kalaulah aku nih bangus macam apa yang aku present kan tuh pasal diri aku, apa pasal aku hanya kerja makan gaji? Itu aku tak tahu, emangnya gue pikirin?

Tak lama interviewnya, tak sampai setengah jam pun sebab aku yang buat-buat gaya macam nak balik, aku susun dan hentak-hentak file kat meja. And so lepas diaorang ceritakan pasal projek yang nak pakai R E tuh, terus diaorang tanya aku, bila aku boleh start dan berapa gaji yang aku mintak. Aku kata yang walaupun aku boleh kasi immediate  notice tapi I can't just drop everything and go. I am a responsible person. Bukan nya aku zaman kerja kedai dobi dulu tuh, harinih dapat gaji, esok aku berhenti kerja. Siap tukar nombor talipun lagih.

Projek buat resort tuh dah nak ke penghujungnya tapi Client nak ada R E kat resort tuh sampai setahun after completion, maknanya dalam sesetahun setengah lagi. R E yang lama berhenti kerja sebab nak sambung belajar. Bengap punya R E, menyusahkan orang aje. Kalau dah tahu nak sambung belajar, apa pasal tak kerja dengan Kontraktor aje, apa pasal kerja dengan Consultant?

Sampai kesudah aku kata yang aku tak nak beritahu my expected salary, it's all up to them, diaorang and the Client, untuk decide. Dan sebelum aku blah, aku beritahu diaorang yang since ramai lagi yang akan diinterview, might as well bagi peluang kat diaorang dulu. Kalau tak ada pilihan lain then give me a call. 

Keluar dari office tuh aku rasa macam best jer, aku rasa happy aje. Walaupun aku tak rasa aku akan dapat. Mintak-mintak tak dapat lah kot. Eh, I don't know, see how it goes lah. Aku rasa happy tuh sebab aku rasa aku betul-betul mempresentkan diri aku, aku tak jual diri tapi aku menonjolkan diri aku yang sebenar. 

Sampaikan drebar teksi yang hantar aku ke komuter Batu Tiga pun commented yang aku macam happy, macam konfiden jer. Itu rare tuh sebab biasanya orang selalu kata yang aku nih serious sangat orangnya. Deep thinker gitu sebab aku kalau tenung something, lama jer. Even Hendrik semalam pun dah panik, dia ingatkan dia ada cakap tak betul sampai aku tersinggung, sebab aku muka serious jer. Sedangkan tak ada apa-apa pun. 

Drebar teksi tuh macam tak percaya bila aku kasi dia tips, siap dia nak pulangkan balik. Walaupun aku tahu dia overcharged aku tapi aku kasi gak tips. Patutnya RM 12 tapi dia mintak RM 15. Dan aku tak ada duit kecik pulak untuk kasi tips, itu yang terkasi yang besar sikit. 

Dah orang nak kasi tips, ambik jer lah, you lucky bitch!

Sampai KL, terus aku ke TBS, kat Bandar Tasik Selatan, nak beli tiket untuk malam nih, ke Kemaman. Ok, aku rasa this is worth sharing gak, on my way ke terminal, dari kejauhan tuh, aku nampak ada satu kiosk nih, ada lelaki yang merayau-rayau macam kasi brochures kat orang yang lalu lalang. Sorang pun tak singgah, semuanya geleng-geleng kepala tak nak. Bila aku sampai dekat, baru aku perasan yang Mamat tuh buat kempen wakaf Quran, satu lot (?) RM 20. So kalau nak wakafkan/sedekahkan a few lots, amat digalakkan. Nak wakafkan sebiji Quran, mungkin ramai tak mampu kot. 

Bagus nih, ada peluang aku nak buat benda baik, kata aku dalam hati. But then bila aku sampai kat situ, dan walaupun tak ada orang lain, Mamat tuh buat tak tahu jer. As if aku tak exist. Tak apalah, dia tak berminat, kata aku dalam hati. Walaupun aku berminat. 

Masa balik pun gitu jugak, orang lain siap dia kejar lagi, tapi bila aku lalu kat situ, aku baca-baca brochure dan berlegar-legar kat situ, dan dia still tak approach aku. Again, as if aku nih tak exist. Boleh jer aku approach dia instead tapi last-last aku blah aje. Aku tak ada pun rasa macam guilty gitu (sebab tak menderma), mungkin sebab kat tempat lain pun ada peluang. 

Hendrik talipun ajak melepak, so lepas makan kat KFC, kitaorang bersembang kat lobby hotel. Sambung melepak kat bilik, sesambil online. Lepas Asar kitaorang ke Central Market, cadangnya nak makan kat restoran Indo, tapi kedai tu tutup. Kitaorang tunggu Ibnu kat restoran Hotel Pacific apa tah, bangunan HSBC lama kat sebelah tuh. 

Sampai dekat Maghrib sembang, aku mintak diri. Sampai kat hotel, dapat notice dari Manager Hotel, dia kata aku kena charge RM 85 sebab stain kesan darah kat cadar, towel. Tak kan aku nak kata darah nyamuk, sedangkan itu darah luka aku. Housekeeping staff yang komplen. Aku tak cakap apa pun, aku bayar jer, masa aku check out pukul 9 tuh. Dan aku ada tinggalkan jugak tips untuk orang yang bersihkan bilik tuh. I swear yang aku tak akan ke hotel tu lagi dah di masa-masa akan datang.

Untuk pertama kalinya aku rasa aku meninggalkan KL with a heavy heart. This is life, kata aku dalam hati. Kera sumbang sehardcore mana pun, kalau dapat kawan seangkatan, sepemikiran, sealiran, sure akan rasa sedih bila berpisah. 

So guys, jangan jadi macam Rashid, instead, jadilah macam aku, appreciate every little beautiful moment in every day of your life. Give it a try and you'll see the world from another perspective.