Wednesday

Tuesday19012016

Walaupun sampai Cherating dekat pukul 3 pagi tapi aku tersedar jugak bila alarm berbunyi for Subuh. Biasanya kalau balik dari KL, memang Subuh aku Subuh gajah yang obese. So, rock 'n roll lah kan?

Aku baru jer nak sambung tidur, dapat message dari Kontraktor, dapat instruction dari S O the Architect, untuk berhentikan semua work activities. Hmmm, this is going to get messy, kata aku dalam hati. Keluar instruction pagi-pagi buta, on a meeting day, dan cuma dialamatkan kat Kontraktor aje pulak tuh. 

So, kerja aku lah untuk menyebarkan berita tuh kat semua orang, lantaklah Architect nak marah kat aku. Kalau aku tak buat macam tuh, orang tak akan tahu, or rather orang akan tahu jugak cuma lambat, in a few days kot. 

For the first time on a meeting day, aku tak ke site. Tak sibuk. Infact semua kitaorang Consultant staff, duduk kat office aje. Biasanya aku akan ke site tengok apa-apa yang patut, dan tunggu sorang demi sorang yang datang, bawak diaorang jelajah site. 

Terkejut beruk aku bila aku bukak pintu, tengok-tengok GM hotel ada datang. Semua orang ingat yang dia masih di London. Dan aku terperasan yang Boss aku pun ada datang sedangkan semalam dia ada hantar email with 1001 excuses yang dia tak dapat nak attend meeting. 

So aku accompanied GM ke site, sesambil cerita kat dia turutan masalah, jugak status projek. Kesian aku tengok Boss aku, macam melukut di tepi gantang aje, dia jalan ke site slow-slow kat belakang kitaorang, obviously dia cuba nak avoid dari bercakap dengan GM. Aku yang terpaksa pergi back and forth, mana nak layan GM, mana nak layan Boss aku.

Bila semua dah sampai, barulah meeting mula. Biasanya gitulah, melawat site dulu then meeting. Itu yang kadang tuh melarat sampai ke petang.

Sebelum masuk meeting aku masuk office aku kejap, then aku terperasan ada whatsapp message dari adik aku. Dia kata yang semalam mak ada cerita pasal one of my siblings membebel pasal aku. Rasa nak keluar airmata aku tapi aku tahan kan jugak, aku suruh adik aku buat lapuran selanjutnya sebab aku tengah nak meeting.

Aku pelik, apa pasal the same sibling keeps membebel pasal aku. Aku tahu yang semua siblings aku ada bone to pick dengan aku tapi diaorang tak adalah mengadu ke sana sini. Mengadu kat mak, itu yang buat aku tak tahannya tuh. Mak kan pulak suka menambah cerita sesedap rasa?

So it is agreed yang most Kontraktor punya work activities akan berhenti, kecuali a few Nominated Sub Contractors yang akan terus jalankan kerja diaorang. And in the meantime Consultants yang terlibat akan buat submission to the relevant authorities, lepas tuh pihak-pihak atasan lah yang akan kawtim. Nobody knows berapa lama semuanya nih, kalau boleh settle dalam masa sesebulan dua memang miracle lah. 

Aku tak join diaorang makan kat Residence Inn lepas meeting tuh sebab ada jemputan khenduri kat kedai Pak Sahak, kedai tempat kitaorang selalu pergi lunch. 2 of the staff, lepas makan kat khenduri, terus ke Residence Inn, nak join diaorang. Malaslah aku pergi, projek dah kena stopped, nak cakap apa lagi kan? 

Mulanya cadang nak ke pantai lepas Asar tapi aku rasa fikiran aku tak tenteram bila mengenangkan pasal bebelan my sibling tuh. So aku buat keputusan untuk balik ke rumah ajelah, aku kena baca Quran, buat apa-apa yang patut biar tenang sikit otak aku.

Tapi bila sorang-sorang gitu, kita akan jadi lebih emosi, kan? Aku layan jer lah keemosian aku. Dari dulu aku terfikir yang kalau boleh aku nak biar my family fikir dan yang rasa aku nih dah tak ujud. Sebab aku tak nak diaorang terpaksa fikir pasal aku. Aku tahu yang every one of them marah aku cuma diaorang tak sampai hati nak hamburkan kemarahan kat aku. Mungkin sebab aku tak ada buat palat dah. 

Itu yang aku selalu berdoa moga Tuhan "jaga" aku, beri aku kesihatan yang baik, sebab katalah aku sakit ker apa ker, aku akan terpaksa menyusahkan family aku. OK lah, aku tak nak cerita pasal kuasa dan kerja Tuhan, it never ends. Yang pentingnya aku faham dan redha yang Allah knows best.

This life is hard, but it’s harder if you’re stupid. Itupun aku tahu.

Sejak tadi aku tahan airmata aku dari keluar bila mengingatkan bebelan my sibling tuh tapi kali ini aku kata, just let it go. It's ok for a man to cry, kata aku dalam hati. It's more okier for an old fart like me to cry. And so I cried for a few minutes, sebab I wanted it to go out of my system. Until aku terfikir yang "ah, bengaplah aku nih. Kalau menangis sebab dosa dengan Tuhan, ha, itu baru berfaedah sikit. Ini, abang membebel sikit walaupun makan dalam, dah nak keluarkan airmata?"

Then again Dear Diary, he wakes up at 4-30 in the morning, every morning, to do Tahajjud. And I simply don't get that, Dear Diary!

Ah, dah lah, luka kat tangan dan kaki aku nih pun tak baik-baik, ini kan pulak luka di hati. 

Lepas Isyak aku menapak cari makan, dua-dua kedai terdekat tak bukak. Ada satu kedai nih, aku tak nak pergi dah, sebab dikasi makan free. Sekali sekala bolehlah tapi kalau setiap kali, malu lah aku kan? Kedai tuh dah termasuk dalam lot tanah yang projek hotel kitaorang nih baru beli, so masa buat hoarding untuk tanda kawasan baru nih, aku, demi sifat kepermanusiaan, aku suruh anjakkan ke dalam sikit so that tokay tuh masih boleh berniaga. Sebab sempadannya betul-betul kat dapur restoran. So itu yang aku selalu dikasi makan free tuh. Too bad aku bukan jenis yang suka ambik kesempatan.

Lalu depan kedai Pak Sahak, diaorang tegur aku, aku kata aku terpaksa jalan ke kedai hujung sebab kedai lain semua tutup. So diaorang ajak aku join diaorang yang tengah dinner sambil melepak ramai-ramai. Kedai Pak Sahak nih buka pagi ke petang jer. So, makan free gak aku. Tapi kena lah melayan cakap-cakap workers tuh yang kata aku nih kedekut, ada kereta tapi lebih suka jalan kaki. 

"Saya nih macam Mat Salleh sikit, suka berjalan. Bukan macam Melayu, sikit-sikit nak bawak kereta, dekat-dekat pun nak naik kereta", aku jawab gitu.

Kalau aku nih kedekut, aku tak makan kat kedai tuh in the first place. Sebab harganya mahal.