Thursday

Wednesday20102016

Cadangnya nak breakfast kat office, so nak singgah kedai jap beli susu untuk makan sama cereals tapi ternampak pulak Kontraktor punya staff tengah melepak kat kedai Pak Sahak, so sembang dengan dia aje lah. Then one of the Consultants punya staff datang. Yang tak pernah lepak office tu lah. 

Kitaorang bertiga sembang pasal apa langkah yang kitaorang kena buat sekarang, kitaorang bertiga (Consultant yang 2 orang lagi tuh diaorang orang baru, lagipun diaorang bahagian Architectural, Electrical & Mechanical aje, so diaorang tak ambik tahu pasal hal lain) kena sepakat sebab apa-apa hal, kitaorang yang akan dipersalahkan nanti.Tambah-tambah dengan keadaan sekarang yang sangat meruncingkan. I told them yang everything is to be properly documented, Kontraktor jangan pandai-pandai nak buat something behind my back. Apa-apa hal, aku yang kena diberitahu dulu. Aku akan sign, aku akan jadi witness, setiap kerja, claims yang diaorang akan submit.

Walaupun this whole thing looks messy tapi Kontraktor biasanya akan ambik peluang, Kontraktor biasanya akan jadi creative untuk mereka cipta, mereka bentuk segala macam claims. Aku masak sangat dah bab tuh. Aku tahu yang aku lah orang yang akan tersepitnya nanti sebab Client, Consultants akan cuba cari salah orang lain, demi untuk menutup kesalahan sendiri. Paling teruk, diaorang akan kata yang akan berpakat dengan Kontraktor, yang aku dah "dibeli" oleh Kontraktor. 

Aku nih berintegriti punya oranglah. I am not that cheap. Kalau pergi makan dengan staff Kontraktor yang lain, most of the time aku yang foot the bills yang kalau ikut lojiknya memang tak lojik. Diaorang sepatutnya take care of my well being, my wildest fantasy, my every need. Then again I am with staff orang Pantai Timur yang tak pernah kerja kat luar. Layan jer lah kan? Demi kebaikan ummah.

Aku sebagai R E, aku kena jaga taik di jubur aku sendiri as well as taik kat jubur other Consultant site staff. Again, aku rasa aku excel di bahagian menjaga jubur nih sebab aku dulu pernah jaga jubur King Mongkut, kan?

Habis bersembang kat kedai, bersembang pulak kat office. See, aku gunakan term bersembang instead, sedangkan term yang sepatutnya aku gunakan, berdiskusi, atau bermesyuarat, bertukar fikiran, merancang. Aku sama Construction Manager tuh memang bengkek habis kat orang-orang KL sebab sejak semalam, sejak meeting, masing-masing senyap aje. Puas aku sama dia berlakun kat WhatsApp group, not a single soul berani bukak suara, walaupun semuanya baca. So basically kitaorang berdua (dia bagi pihak Kontraktor, aku bagi pihak Consultant) yang kena buat apa yang patut. Pandai-pandailah bawak diri.

Mulanya pihak management Kontraktor nak hentikan semua activities, itu yang semua pekerja disuruh berhenti buat kerja. Tapi, petang ni pulak, lain ceritanya. Office diaorang instruct untuk teruskan 2 activities, i. e soil nailing kat Beach Club dan earthwork kat that newly-purchased lot. And they asked for my favor, jangan beritahu orang di KL yang there actually is some activities going on at the site. Pretend like the site is deserted sampaikan kitaorang boleh dengar deruan ombak dari site office. 

I'm ok with that.

Ok, katalah Authorities datang dan diaorang tengok masih ada activities, so how? Eleh, itu senang nak jawab. Soil nailing activities tuh untuk protect slopes, dan earthwork tuh falls under infrastructure works yang projek ini dapat "special permission" dulu tuh. 

Ok, dah cerita pasal kerja. 

Aku tahu yang aku banyak masa free sekarang. Dan aku tahu jugak yang masa free tuh kalau tak dipenuhkan dengan benda-benda yang bagus, mungkin akan "memakan diri aku sendiri". And so aku buat keputusan untuk dengar dan ikut baca Quran kat Youtube, satu juzuk satu hari. Satu juzuk tuh dalam sejam, aku boleh tenung laptop screen dengan tak buat apa-apa dalam masa sejam. Kalau tengok Survivor sama The Amazing Race back to back aku boleh. 

And so dapatlah dengar complete 1 juzuk. Esok Juzuk 2 pulak, InsyaAllah.

Jadi satu kerja pulak aku petang nih, mengexplain kat 3 Consultant staff pasal what's going on, dan apa-apa yang diaorang perlu tahu. Kitaorang berempat kena sepakat, tak nak nanti ada yang kata dia tak tahu menahu. "Tak tahu, R E tak beritahu pun kat saya", aku tak nak dengar ayat tuh. 

Sorang tuh aku cari kat kedai makan janda Chendor, sorang tuh aku terserempak masa dia nak balik. Sorang lagi tuh tak datang sebab dia kata, "kan ker dapat Stop Work Order, apa nak datang site?"

Aku ke pantai petang nih, lama sungguh rasanya tak menyusur tepian pantai macam selalu. Air pasang, so space untuk aku berlari-lari anak, tak besar sangat, aku jalan jer lah a few kelilings. Biasanya sesambil dengar lagu kat radio tapi tadi aku dengar ombak jer. 


Banyak pokok-pokok yang tumbang sebab hakisan di pantai.

Aku balik awal dari biasa, selalunya bila sampai rumah aje, mandi-mandi then terus ke surau. Tapi kali ini aku nak isi masa sikit dengan buat benda-benda yang patut, sebelum ke surau.

Then ada kawan hantar message, dia nak datang jumpa. Kawan sekampung. Aku decided nak tunggu kat Residence Inn punya car park area, right lepas Maghrib sebab kebetulan kat surau ada Tahlil, then khenduri. Keluarga tuan rumah aku. Sejak minggu lepas dah ajak aku, memang kalau diaorang ada apa-apa event, aku antara yang "wajib" datang. 

Dang, aku terpasang radio kereta masa tunggu kawan aku. Lagu-lagu 80's dalam segment Absolute 80's. Every single song yang aku dengar tuh semuanya buat aku teringat kat certain phase of my life. Dan every single song tuh aku tahu liriknya. 

Contohnya, bila dengar lagu Forever Young, aku teringat kat masa aku dalam tahanan dulu. Lagu tu lah yang kitaorang nyanyi, sebab lagu tuh femes masa tuh, walaupun band lain yang nyanyi. Bila lagu La Isla Bonita (Madonna), aku teringat yang aku pernah ikut menari masa dengar lagu tuh, kat Central Park, NY, satu summer dulu. I was living in Philadelphia masa tuh. Dengar lagu DuranDuran, aku teringat masa konsert kat PWTC, aku bengkek habis kat this one guy sebelah aku yang menari tak hengat dunia, pastuh bersila atas lantai. Nak tarik perhatian oranglah kononnya. Rupanya orang tuh Aznil (Pak Nil) TV 3 masa tuh. Bila dengar lagu Tina Turner, terus aku teringat kat Carter, MamatGQ, sebab dia ada cerita yang konsert Tina Turner lah konsert pertama dia pergi, masa di budak sekolah di ladang kat Indiana. 


Dang, lambat pulak member aku sampai, banyak lagu yang aku terdengar.

Member aku datang bertiga, naik brand-new Merc, ko! Diaorang tetamu aku so aku ajak diaorang makan kat Intan Seafood Restaurant. Rupanya member aku nih salah seorang yang akan dapat penghargaan, Anugerah Tokoh Maulidur Rasul Pahang, esok, kat Kuantan. Sultan Pahang yang akan sampaikan anugerah tuh. Memang patut pun sebab member aku nih kalau tak silap aku, founder Amal Team, badan sukarelawan yang membuat kerja-kerja bakti di seluruh Malaysia. 

Sempat jugak aku jenguk muka kat khenduri dekat area rumah sewa aku tuh, bila ada yang tanya samada aku dah makan, aku jawablah yang aku memang dah makan. Tapi bukan makan kat situ.

*aku ingatkan entry harinih pendek sebab tak ada apa nak tulis sebab tak ada work activities kat site, tapi terpanjang jugak*