Thursday

Wednesday27012016

Aku singgah jugak sekejap kat kedai Pak Sahak untuk sembang dengan staff Kontraktor pasal latest update walaupun aku tak minum pun. Aku beli strawberry-flovored milk, untuk breakfast cereal, oats dan kismis kat office. Diaorang memang macam tu routine nya, breakfast sampai pukul 10 pagi yang by the time diaorang ke site,  workers dah ambik 10 o'clock break.

Pergi site sekejap tengok orang buat rubble wall, yang falls under slope protection punya kerja. Aku kena highlight kan term slope protection tuh. Hiks! 

Insaf aku tengok diaorang tuh kerja memunggah batu-batu besar, aku selalu teringat, dan selalu kata kat diaorang yang Bilal Bin Rabah dulu, ditindih dengan batu yang jauh lagi besar dari yang diaorang pikul tuh. 

Aku selalu sembang dengan this group of Indons. Aku rasa, aku rasalah kan, diaorang respect habis kat aku sebab aku cakap Indon dengan diaorang. Lagi satu, bila ada apa-apa yang tak betul, aku akan sound kat sub-con, dan sub-con akan beritahu diaorang. Aku tak marah-marah, aku cakap slow-slow.

Lagi satu, aku kerap jugak belanja diaorang, kadang tuh bila aku tengok banyak aje tembikai kat kedai Pak Sahak yang macam tak habis aje, aku tapau semuanya, kasi kat Indons tuh.



Lepas lunch I had the office all to myself sebab 2 Consultant staff tuh balik. Sorang tuh nak ke KL esok, for 3 days. As long as aku ada kat office, or at least ada wakil Consultant, aku tak kisah langsung diaorang nak datang kerja ataupun tak. Sebab orang tak tanya apa-apa pun pasal diaorang. 

Whatsapp group pun sunyi sepi lepas perang semalam tuh, gencatan senjata gamaknya. So memang rileks habislah aku, hampir terlena dibuatnya tapi dapatlah 2 Juzuk harinih. 

Masa nak ke pantai, biasalah, singgah laundry sekejap ambik pakaian. Sekarang nih aku hantar laundry every other day, semalam cuma hantar 2 towels, satu baju Melayu, satu tshirt. 

'Cik nih banyak towels, tiap kali hantar, mesti kaler lain', kata laundry girl tuh.

Baru aku terperasan yang aku memang banyak towels, ada at least 10 helai semuanya. Alah, duduk tepi pantai, memang kena ada banyak towels. Tapi, terfikir jugak aku yang itu melambangkan character aku sebenarnya. Yang aku nih pemalas dan suka ambik jalan mudah. Kadang tuh aku terlupa nak bawak towel, so, instead of patah balik ke rumah yang tak jauh mana pun, aku beli towel baru. Itu yang terjadi banyak towels aku tuh. Macam jugak payung, aku ada 5 kaki payung. 2 dalam kereta, 2 kat office, 1 kat rumah. Kalau hujan turun, aku beli payung baru, sebab biasanya aku memang tak bawak payung. Katalah masa tengah melepak kat kedai Pak Sahak, hujan turun. Orang lain akan tunggu sampai hujan berhenti tapi aku terus aje ambik payung kat kedai sebelah, beli, dan balik.

Aku nih cam tuh orangnya. 

Aku nak masuk kereta, terpandang pulak En Basiron, orang paling kaya kat Cherating Lama nih, dia tengah melepak minum. Dia beria ajak aku minum, aku nak ke pantai. Tapi bila difikirkan, what do I have to lose kalau sembang dengan dia, dan pantai tuh tak akan hilang ditelan ombak, so aku join dia minum. 

Dari dulu lagi aku perasan yang dia nih suka dipuji kekayaannya, ada dekat seratus chalets dia sewakan kat orang. Dia banyak jugak tanya pasal projek, pasal tanah yang dia jual (RM 2.5 mil for 2 acres) baru nih, yang dah kitaorang pasang hoarding. Susah bercakap dengan orang kaya nih sebab diaorang fikirannya ke lain all the time, sentiasa di awang-awangan. 

So tak ke pantailah aku akhirnya, aku terus aje balik rumah. Ada banyak masa so aku buat benda yang biasanya aku buat antara Maghrib dan Isyak. 

Lama jugak aku lepak kat kedai makan, biasanya habis aje makan, terus aku blah. Tapi tadi tuh aku lepak lama, sesambil berwhatsapp. Dengan Hendrik sama Ibnu. Cadangnya nak tempel jer chat aku sama diaorang tuh kat sini, malas lah pulak. 

Kalau korang perasan, kali ini macam tak banyak characters dalam blog aku, kan? Biasanya banyak. So far nama real yang aku selitkan dalam entries aku, cuma Kak Long, Pak Sahak, Hendrik, Ibnu dan En Basiron. Watak-watak utama, orang sekeliling, member sekerja, staff projek, aku tak sebut pun nama diaorang. Aku tak mention pun dengan detail, semuanya aku sebut in general. Sebenarnya aku tak nak cerita pasal diaorang sebab kalau aku mula cerita satu persatu, aku akan jadi tak comfortable gitu. Manalah tahu lambat laun diaorang terjumpa blog aku, kan? I have no idea macamana diaorang boleh tahu FB aku, even Bangla kat site pun tahu, itu yang sekarang aku set kan privacy level. 

Every now and then aku check statcounter blog-blog aku, aku sengih jer bila tengok ada yang korek entries lama, blog-blog lain. Nak mencari akar umbi lah tu. I have no idea sapa yang baca blog nih, I don't want to know who pun, cuma apa yang aku dapat buat kesimpulan, kebanyakan pembaca blog nih semuanya repeat offenders. 

Study me as much as you like, you will never know me. For I differ a hundred ways from what you see me to be. There!