Monday

Sabtu - 30032013

Aku sambung tidur lepas Subuh, bangun terus aje ke Pekan Sehari. Long sama Ida dah lama turun ke kebun, pukul 9 baru lah aku turut sama. Long menyangkul di Zone 1, Ida mencabut kacang di Zone 3b. Tak lama lepas tuh baru lah Syami, Lukman pun datang tolong meleraikan kacang yang dah dicabut. Ada kawan mak datang nak beli kacang, kitaorang layan sembag-sembang.

"Mat nyer tak ke Pejabat Pertanian mintak bantuan? Rame orang yang pergi ke situ semer nyer (semuanya) dapat bantuan, dapat baja free, dapat paip air free (sprinkler)", kata one of the makciks.

Terus aku plan yang aku nak cuba tanya Pejabat Pertanian, mana lah tahu kot-kot ada peruntukan. Aku nih bukannya jenis yang suka mintak bantuan, mintak subsidi gitu so mana lah aku tahu kan, tapi apa salahnya aku cuba, I have nothing to lose pun. 

"Yang ini hok mana pulak?", makcik tuh tanya Ida, pasal aku.

"Dia lah tokay kacang nya", kata Ida.

"Anok hok mana ser? (Anak yang mana satu"), makcik tuh tanya lagi.

"Laaa, makcik ingatkan pekerja yang dema upah, maaf lah yerk, kome memang tak kenei (kenal) aok nih anok hok nombor berapa", kata the other makcik.

"Mat nyer tak juei (jual) sayur nih?", tanya makcik tuh bila aku suruh diaorang ambik jer kacang panjang, buncis dan bendi kat kebun, Ida pun tolong diaorang petik. 

"Ha ah Abang Tam, ngapa tak jual di kedai?", Ida tanya aku.

"Malas lah, ramai orang jual sayur, kesian diaorang nanti tak laku sayur diaorang", aku kata gitu. 

"Alah, sayur tuh tak termakan dah, sapa-sapa nak, ambik jer lah, tak ada masa dah nak ambik tahu pasal sayur, nak concentrate pasal kacang ni jer sekarang nih", aku kata gitu. 

Sampai dekat pukul 12 kitaorang masih di kebun, Ida selamba jer kerja, dekat separuh dari Zone 3b tuh dicabut kacangnya. Dalam 12 setengah kitaorang ke Dewan Serbaguna pasal ada khenduri kawin, aku tak makan pun, minum sama makan aiskrim jer. Sekarang nih, sebab panas sangat, aku jarang makan, aku banyak minum aje. Infact seharian nih aku tak makan (kecuali breakfast tadi).

Tengahari aku memilih kacang, Ida sama mak mengupas kacang yang dah dijemur untuk dijadikan benih. Leceh kerjanya mengupas kacang tuh, sesuai orang perempuan yang buat, sesambil tegok tv. Lepas Asar sambung kerja, aku mula menanam di Zone 2, susah jugak tak buat batas nih, herot petot jadinya. Kalau dibuat batas tuh senang sikit, lurus aje. Tapi itu lah, kalau ada batas, macam rugi space jer, aku nak utilise tanah yang ada, kalau boleh aku nak double kan hasil tanaman di Zone 1 sama Zone 2, dengan ditanam rapat-rapat. 

"Lukman, pergi mintak benih kacang kat Wan", aku suruh anak sedara aku. then aku cerita kat Long sama Ida yang aku malas nak mintak, ambik sendiri dari mak, sebab mak tak akan percayanya lah. Macam masa mula-mula dulu tu lah, mak sure akan tanya, "Habis dah? Betul ker dah habis?", soalan berbentuk tak percaya gitu.

"Itu yang buat aku selalu sentapz tuh", aku kata kat Long sama Ida. Dua kali aku cakap gitu, nak diaorang tahu yang how seriousnya pasal tuh, aku nak diaorang tahu yang that's one of the things yang aku tak berkenan.

Dapat cuma 8 baris aje aku tanam, leceh kerjanya sebab aku kena basahkan tanah, then buat lubang, aturkan benih, kambus tanah, dan siram sekali lagi. Petang esok aku sambung semula lah, pagi aku nak mencabut kacang.

"Dapat 8 baris jer, dah nak habis se tupperware benih", aku kata gitu kat mak, saja nak tengok apa jawapan/soalan mak.

"Awak tanam rapat sangat ker?', mak tanya aku. See, soalan mak berbaur tak percaya.

"Alah, bukan nya kali pertama saya menanam kacang", pendek jer jawapan aku tapi banyak perisa, kan?

"Dia tanam macam dulu tu lah", kata Long.