Monday

Ahad - 28042013

Balik dari masjid terus aku sambung tidur, sedar-sedar dah 8 lebih. Bergegas aku ke kedai cari makanan untuk breakfast. Since tak banyak kedai yang bukak hari Ahad, dan kedai yang bukak pun makanannya dah habis, terpaksa aku meronda dari satu kedai ke satu kedai di seluruh kampung. Rasanya 6 kedai makan yang aku singgah barulah dapat beli nasi lemak sama roti canai.

Pagi nih aku mula membaja kat Zone 2, dah sesuai untuk ditaruk baja, lagipun sementara tanah masih lembut nih, dan aku pun dah tak ada kerja lain dah kan? Tak sempat dua baris aku membaja, anak sedara pulak datang "mengacau" so terpaksa melayan diaorang naik kereta sorong. Lastnya dapatlah 5 baris yang dibaja, rumit jugak kerjanya (aku nih semua kerja nya  rumit ekekek) pasal baris kacang tuh rapat-rapat, lepas isi baja aku kena gembur dan tambunkan sekeliling pokok. 

Nampak gayanya, setiap kerja yang aku buat, maksima yang aku boleh selesaikan dalam satu sessi kerja, cuma 5 baris. Ada dalam 150 baris kacang semuanya, bermakna 2 minggu baru aku boleh selesaikan kerja-kerja membaja, kalau mengikut rate kerja aku lah kan? 

"Kome nak ke Kedai Cina Sempalit, nak beli benih kacang", kata mak.

Aku senyapkan aje pasal dah a few times mak ada suarakan suruh beli benih, aku tak nak pasal aku kata sure Cina tuh akan gelakkan aku dan kata aku bodoh pasal dulu aku jual kacang kat diaorang, tak sampai sebulan lepas tuh aku pulak nak beli benih dari diaorang. Tapi sebenarnya aku dah puas hati dengan jumlah kacang yang ditanam, jauh lebih banyak dari last round walaupun kawasan yang ditanam taklah seluas dulu, kat Zone 4 pun tak ditanam, kan? 

Patutnya minggu depan aku dah mula start kerjakan kawasan Zone 4 tuh tapi nampak gayanya kawasan tuh tak akan aku usik untuk sementara waktu, atau tak akan aku usik langsung sampai bila-nila. Mak tak perasan agaknya yang kacang ditanam tuh lebih banyak dari dulu, what she knows is, kali ini sikit jer yang dapat ditanam sebab tak cukup benih. 

"Silap kita, sebab kita jual semua kacang", mak kata gitu ituhari.

Excuse me, "silap kita"? Ekekekekke

Silap Jabatan Pembenihan sebab masa kacang banyak dulu tuh, konfiden sangat benih tu cukup, tak reti nak buat anggaran, tak pandai nak bajet. 

Dan, seperti yang dijangka, benih tak ada di kedai Cina Sempalit tuh. Ataupun Cina tuh tak nak jual, Cina tuh jual kat aku sorang jer sebab diaorang dah kenal aku. Orang yang diaorang tak kenal, melutut macamana sekalipun, tak kan diaorang jual. 

Lepas Asar dapatlah another 5 baris yang aku kerjakan, itupun sebab baja dah habis. Esok kena beli 3 guni baja kat kedai yang jual baja subsidi tuh. Aku perasan yang kacang kat Zone 2 tuh, ada banyak jugak yang mati, yang kering, aku pun tak tahu pasal apa. Dulu pun macam tuh, ada yang mati. Tapi dulu tuh mak kata sebab salah masa membaja, dan aku terpercaya cakap mak (dan aku salahkan mak sebab mak membaja tak hati-hati, pakai tabur sambil berdiri sedangkan aku buat kerja sambil duduk membongkok).

Masa mengeteh petang tadi ada ramai juru kempen BN yang berkeliaran di kawasan kedai, mewah diaorang nih. Dalam hati aku kata, janganlah diaorang datang ke rumah sebab aku tak reti nak handle diaorang.

Aku dah bersiap nak ke masjid for Maghrib bila aku tengok ada segerombolan juru kempen UMNO tadi datang, nak jumpa mak. Aku intai jer lah dari atas, aku dengar sebijik-sebijik apa yang diaorang cakapkan. Diaorang kasi mak baju, suruh tunggu aje waktu mengundi nanti sebab diaorang akan datang jemput. Jugak nasihat-nasihat lainlah kononnya, takut pihak pembangkang sabotaj apa-apa. 

Panas jer hati aku.

"Orang Barisan ker?", Lan tanya aku.

"Ha'ah. Mak sokong UMNO ker?", aku tanya Lan macam terkejut.

"Entah. Tak apa, nanti aku brainwash mak", kata Lan lagi.

Caya lah adik bongsu aku.

"Dah, dah, dah, nak Maghrib dah nih", aku kata gitu kuat-kuat sambil bukak pintu.

"Ok, ok", kata perempuan-perempuan talibarut UMNO tuh. Terus diaorang blah.

"Orang tak mengundi UMNO dah sekarang nih, mak", kata Lan. 

"Mak sokong UMNO?', aku tanya mak masa dalam kereta. 

"Tak lah", kata mak. "Sikit pun tak", kata mak lagi.

"Habis tuh mengapa beria sangat layan diaorang tadi tuh?", aku tanya gitu, masih tak puas hati dengan jawapan mak. I have my own reasons lah kan?

"Laaa, dah orang kita kenal, tak kan tak nak dilayan", kata mak.

"Iyalah, layan sikit-sikit dah lah, ini, baju pun ambik", aku tetap tak puas hati.

"Kita nih dah lah amalannya kurang, walaupun nampak kecik jer bendanya tapi jangan bersekongkong dengan orang yang menolak hukum ugama. Ustaz pun selalu cakap gitu masa kuliah", aku kata gitu, sampailah ke rumah Makcik Esah.

Malam nih tak ada kuliah so aku makan kat luar lagi, aku macam tak berselera jer nak makan kat rumah sebab lauk-lauknya yang direcycled, lauk yang mak bawak balik dari rumah Chu semalam.