Tuesday

Selasa - 16042013

Aku terpaksa ke Bandar Raub sebab nak masukkan duit ke CIMB, untuk bayar bill P1, jugak untuk duit takaful. Tapi aku kena beritahu mak yang aku ada urusan lain, nak ke Pejabat Daerah untuk register E-Kasih. Kalau tak register, Pejabat Pertanian tak akan layan kalau aku nak memohon apa-apa bantuan pertanian. 

Aku ke kebun lah jugak, awal pagi, dapatlah menanam 6 baris. Aku terpaksa guna tali yang aku rentangkan dari hujung ke hujung, that way senang aku nak menyangkul untuk buat lubang. Kalau tak tuh, sure herot petot nanti jadinya. 6 baris tuh pun dekat setengah bekas benih, luas lagi kawasan yang nak ditanam, bekalan benih dah tinggal sikit nih. 

Mak ada beritahu yang kat kawasan sayur ituhari nak ditanam kacang tanah jugak, dah habis semua junjung/para sayur-sayuran aku dicabut mak, aku pun tak perasan bila mak buat semua tuh. Macamana pun kawasan tuh lambat lagilah dapat aku kerjakan sebab banyak lagi kerja lain yang aku kena dahulukan. Zone 3b kena habiskan menanam, Zone 3a baru sikit yang dicangkul, Zone 4 belum habis dicabut kacangnya lagi. Dan Zone 1, Zone 2, aku kena siram selang seli. Ish, tak terkejar nih nanti nih. Semak-samun kat kawasan jagung pun dah semakin manjadi-jadi tuh. 

Pukul 9 aku ke Raub, singgah kat kubur (arwah) pak sekejap, dulu dah suruh Mat Nor pasang simen kat kubur tuh tapi belum dibuat lagi nampak gayanya. Lepas singgah kat CIMB terus aku ke Pejabat Daerah, kejap jer proses register tuh, diaorang akan datang check nanti, untuk buat penilaian. Apa-apa lah, dapat bantuan aku bersyukur, tak dapat kalu aku tak kisah. Lama jugak aku melepak kat bench kat car park tuh, menengok kelaku orang. Penolong Pegawai Daerah or something, pakai Lexus baru, kelas gitu. 

Best memorex petang nih, aku cuba-cuba trade Gold. Dulu aku pernah buat tapi tak sebest harinih, dulu tuh kena hit memanjang Stop Loss aku. Tadi, sebab gold price dah jatuh sangat, aku pun masuk position, aku masuk buy. Kejap aje terus naik, so aku closekan position aku, then masuk lagi masa retracement. Dalam 5 kali aku masuk positions, satu tuh loss pasal aku cepat gelabah. Macamana pun aku puas hati, and as of writing this, aku masih hold buy position yang boleh tahan jugak dia punya floating profit. kalau terus menerus gold price naik, balik semula ke sekitaran 1500, sure best. 

Masa check mail box, tengok-tengok ada surat untuk aku. Real surat. Dari PM kita, Najib. Tersengih jer aku baca bab yang dia mengingatkan aku yang aku baru jer terima BR1M, dan dia beritahu yang banyak lagi bantuan-bantuan yang kerajaan akan kasi nanti. Provided BN menang lah kan? 


Lepas Asar aku cuma sempat menyiram, itupun macam terkejar-kejar mana nak siram dulu. Mamposlah kalau semua kawasan dah ditanam nanti nih, tak sempat aku nak menyiram semuanya. S ada datang kasi duit hasil jualan pisang, dapat seratus lebih. Dalam banyak pisang yang berpenyakit, dapatlah jugak a few tandans. 

Kuliah Maghrib hari nih dibatalkan sebab ada kematian, lepas sembahyang kitaorang ke rumah arwah untuk Tahlil, balik semula ke masjid just in time untuk Isyak.