Wednesday

Selasa - 09042013

Tak lama lepas balik dari Subuh kat masjid, mak terus keluar membersihkan daun-daun kering. Pelik aku sebab selama ini tak pernah lah seawal itu mak buat apa-apa kerja luar. Tak aman aku yang nak lelapkan mata, bising bunyi mak manyapu daun-daun, sambil fikir, apa ke hal nya mak buat kerja awal-awal nih? Then teringat yang semalam mak kata Lan akan sampai dari KL awal pagi. Oooo, anak bongsu mak yang kat Qatar nak balik rupanya.

So lepas breakfast kat rumah, terus aje aku ke kebun, nak sambung menanam kat Zone 1. Tak lama lepas tuh aku tengok mak meyapu sampah, daun-daun kering, kat depan rumah pulak. Besar-besaran nih, kata aku dalam hati. Mak memang pembersih, memang tak tak boleh tengok sampah walau sikit pun. (Stor tuh kalau boleh mak buat jadi doll house, tempat Barbie nak duduk).

Then aku terperasan mak kemas-kemaskan barang dalam kereta. Terus aku pergi dekat mak, aku kata, "tak payah lah mak, jangan".

"Mengapanya?", mak macam terkejut dan terkilan.

Aku tak jawab, aku terus blah ke Zone 1, sambung buat kerja. Ada 2 sebab sebenarnya. Kacang kuda yang aku beli semalam tuh ada aku letak bawah seat, sure mak akan tertaya-tanya nanti. EPF statement yang aku print semalam, sama dengan a few other statements ada jugak. Aku tak nak mak tertaya-tanya. Tapi, yang pentingnya, aku tak nak akan ada issue lain di belakang hari. Knowing mak, banyak cerita-cerita yang boleh timbul, dan ditimbulkan, walaupun sekadar bercerita dengan adik beradik. "Abang Tam deme tuh tak pernah mengemas kereta, mak yang kena buat". Cerita-cerita berbentuk gitu. Surenya lah. 

"Mat nyer awak tak letak (park) kereta bawah bangsal terh (tu), risau nengoknya penuh dengan taik burung", kata mak ituhari. Makin aku letak kereta betul-betul bawah pokok, bertempek taik burung kat cerming kereta pun aku selamba aje. Bukan aku suka membantah tapi aku tak nak kalau pasal taik burung pun nak risau beria sangat.

Harinih mak tak ada sessi mengaji sebab "penuh surau terh (tu) dengan orang Tabligh, tak selesa dibuatnya". Just before Asar Lan sekeluarga pun tiba. Aku ajak diaorang cabut kacang kat Zone 4 untuk direbus. Dapatlah sikit, memang muda lagi kacang di situ, dekat one third dah dicabut tapi hasilnya tak memberangsangkan. Banyak yang dimakan tikus. 

Lepas pada tuh bersembang dengan Rozi (isteri Lan), aku ada jugak fikir yang macamana agaknya tahun depan (InsyaAllah), macamana aku nak at least dapatkan a few months break daripada duduk di kampung. Iyalah kan, aku banyak plan untuk tahun depan nih. Tapi Rozi ada kasi hints yang kalau mak setuju, mak boleh duduk sama diaorang kat Section 27 Shah Alam. Aku rasa dah semakin nampak jalan dah nih, walaupun it's a little too early untuk aku tuliskan kat blog nih.

Aku tak perasan sangat tapi aku rasa mak sentapz masa nak pergi Maghrib tadi. Mak nak menalipun Chu nak tanya samada Chu nak tumpag kitaorang atau tidak, aku pulak kata, "Mak, Lan nak guna internet". Then aku sambung, "Tak payah talipun-talipun lah, nanti kang saya lalu depan rumah Chu". Talipun kat rumah nih, kalau modem dipasang, memang reception dia tak berapa clear, itu yang aku cakap kat mak macam tuh sebab aku tak nak nanti 'riuh dan risau" pulak mak pasal line talipun tak clear. Aku terperasan mak macam sentapz bila aku dengar mak kata, "Iyalah, mak tak reti, deme cakap lah elok-elok", or something like that lah, tak berapa jelas sebab aku tengah pulun makan kacang sebelum ke masjid. Then mak terus duduk, diam.

Dalam kereta pun diam jer, lepas Isyak masa nak balik pun diam, terpaksa aku sembang dengan Makcik Esah sebab mak buat tak tahu jer. 

Takut aku nak jadi tua. Tapi aku semakin tua.