Thursday

Rabu - 17042013

Entah lah, maksimum yang aku dapat tanam dalam sekali sessi kerja sebelah pagi cuma 5 baris. Tak pernah lebih dari itu. Nampak macam simple jer kerjanya tapi sebenarnya leceh. Aku kena basahkan tanah, pasang tali, cangkul sesikit buat lubang di sepanjang garisan tuh, isi benih dalam lubang, then kambus semula. Sounds simple jer kan tapi nak dapatkan 5 baris tu pun takes my whole morning. Lepas tuh aku mulalah dah fikir nak buat kerja lain, nak menyangkul kat Zone 4 for example. 

Tiap hari aku ada terfikir yang aku nak kerja sampai 12 tengahari atau lebih, macam masa mencabut kacang dulu tuh tapi tiap kali lepas break, aku macam terlupa janji-janji manis aku kat diri sendiri tuh. Aku tahu yang banyak kerja kena dibuat nih, tapi aku selamba aje. Dah lebih 2 minggu aku mulakan second round menanam kacang tapi belum pun setengah hasil kerja aku. 

Memanglah kawasan yang aku usahakan nih dah diperbesarkan, dan jumlah yang ditanam pun bertambah (Zone 1, dulu cuma 17 batas tapi sekarang 23 batas panjang. Zone 2, dulu 13 batas tapi sekarang 20 batas. Zone 3b, dulu dalam 15 batas, tapi sekarang aje dah 12 batas, dan masih separuh dari kawasan belum ditanam). So in a way aku ada reason apa pasal macam lambat aje kerja aku kali ini.

Lagipun dulu tuh ada orang tolong, aku ingat lagi yang Ani sama mak ada tolong menanam kat Zone 3a and 3b, tapi kali ini semuanya aku buat sorang-sorang. Ada 2 kali jer Long tolong menyangkul. Itu aje. Mak langsung tak ambil hal, which is good pasal aku suka kerja sorang-sorang dengan tenang. Itupun semalam masa Chu nak kasi mak bertong-tong belimbing (untuk direbus), mak boleh kata yang mak tak ada masa nak rebus sebab banyak kerja lain. I wonder apa "kerja lain" yang mak maksudkan tuh. Satu jer kerja yang aku tahu, mak nak bakar daun-daun kacang yang bertimbun di sana sini tuh, risau sangat mak menengoknya. 

"Mak nak pergi rumah orang mati tu", mak laung dari kejauhan, masa aku tengah menyangkul kat Zone 3a. Belum sempat aku nak tanya macamana nak pergi, aku nampak mak dah membonceng motor makcik rempit kawan mengaji mak. 

Petang nih cuma dapat 2 baris jer aku menanam. Itu aje kerja yang dapat aku buat dalam masa sejam lepas Asar tuh.

Tension sungguh aku masa mengaji sama Ustaz Simon Cowell malam nih. Ada jer salah nya Al-Fatihah aku. Tapi bila baca Surah lain, tak ada cacat cela nya pun. Pulak tuh, ramai Jemaah lain yang kat belakang, yang turut mengaji cuma 6 orang aje tapi penonton yang lebih ramai. Sebab itu lah, tak ramai yang "berani" mengaji dengan Ustaz tuh. Ada jer salahnya, dia nak orang baca Al-Fatihah ikut style dan lagu dia. Setiap orang kena baca Al-Fatihah sebelum mula baca Surah lain. 

Since Tahlil arwah semalam tuh dibuat kat tempat lain malam nih, so aku tak dapat pergi sebab nak hantar mak, Chu dan Makcik Esah balik. Dan nak masak nasi pun malas, so aku makan maggi jer lah. Berapa lah mamak akan charge maggi aku yang taruk 2 bijik telur, 6 ekor udang, a few keping daging, dan sayur tuh agak nya.