Tuesday

Selasa - 23042013

"Awak ke Raub karang, keluarkan duit bank mak, nak bayar ke Mat Nor, nak suruh dia repair bangsal/garag tu", kata mak. Dah lama mak suruh Mat Nor repair tapi baru semalam Mat Nor bagi sebutharga.

"Berapa harganya?", aku tanya mak.

"Dua ribu empat ratus", kata mak. 

"Ya Rabbi mahalnya, dia nak buat macamana?", aku macam tak percaya dengar harga sebanyak tuh.

"Itulah, mak pun tak tahu dia nak buat macamana", kata mak.

"Patutnya tanya dia macamana bentuknya, dia nak buat macamana, baru setuju harga. RM 2400 mahal sangat tu", aku kata gitu.

Nampak gayanya setiap hari ada jer benda yang buat aku rungsing, benda yang buat aku kena fikir banyak-banyak. Benda yang selalu bermain kat kepala aku, even masa aku sembahyang. Semalam tuh aku bengang pasal makanan kat masjid tak cukup, hari nih kena fikir pasal garaj pulak. Mak selalu buat benda ikut suka dia, tak tanya pendapat orang lain. Dan yang buat parahnya, benda dan keputusan yang mak buat tuh kebanyakannya tak masuk akal langsung. 

Cepat-cepat aku breakfast, then ke kebun. Sempatlah mencabut kacang sesikit, S asyik dok tunggu sebab dia nak meracun kat kawasan semak di situ. Aku dah lah bengang nak fikir pasal nak repair garaj, dah lah seperdu demi seperdu kacang yang aku cabut semuanya tak ada isi, dan yang ada pun semuanya putih-putih belaka (aku tanam kacang tanah harimau tapi apa pasal kacang albino yang tumbuh?) dah lah semak sangat kat situ, dah lah banyak duri sampaikan luka-luka tangan aku tertarik duri, dia pulak tak menyempat-nyempat nak meracun.

Walaupun kejap jer aku kerja tapi aku puas hati sebab dapatlah 5 baris yang bertanam, ada harapan cukup benih untuk Zone 3a nih pasal tadi ada jugak aku merayau-rayau kutip kacang yang tercicir, yang timbul di permukaan tanah (bila kena hujan), dan kat Zone 3a nih banyak jugak pokok kacang yang tumbuh sendiri. 

Aku singgah kat kubur (arwah) pak sekejap, tengok-tengok Mat Nor ada, dia tengah merepair kubur orang. Sebelum ke bank aku kee Tunas Manja sebab mak ada suruh belikan orange. RM 1 .90 sebijik, so aku beli 10 bijik. Mak tak makan limau yang RM 5 selonggok tuh.

Terkejut gila aku bila aku tengok balance dalam account mak, cuma tinggal RM 1500 aje sedangkan sepatutnya ada dalam enam ribu lebih. Ini mesti Ida punya hal nih, kata aku dalam hati. Sebab selain aku (aku cuma boleh keluarkan duit melalui ATM), yang ada access ke account tuh, cuma Ida, dia guna CIMBClick. Entah-entah Ida gunakan duit tuh untuk beli emas sebab sekarang harga emas turun, Ida memang suka buat business kat Ar Rahnu. Tapi dalam hati aku rasa kesian pulak kat Ida sebab kalau adik beradik aku tahu, kalau mak tahu, habislah Ida, dan aku tak boleh imagine apa akan jadi next.

Aku susun ayat untuk tanya Ida, kena berdiplomasi sikit, macam menarik uban dalam tepung lah kan, kena buat hati-hati,dengan bijaksana. Aku keluarkan jugak RM 1000, then terus top up cellphone (cellphone aku jarang sangat ada credits), aku terus sms Ida tanya pasal duit tuh.

Memang betul pun, Ida baru semalam keluarkan duit mak tuh dalam RM 5000 lebih sebab dia beli emas. So kitaorang bercerita pasal emaslah, aku kata kalau aku jadi Ida, mungkin aku buat gitu jugak, ini aje opportunity untuk beli emas sebab harga tengah murah. Kalau harga jatuh pun, in the long run memang masih berbaloi. Ida kata dia akan masukkan semula duit tuh esok tapi aku kata masukkan seribu aje dah lah, lebihnya biarlah Ida rolling duit tuh untuk beli physical gold.

"Kalau mak tahu nih, mampos awak Ida', aku kata gitu sambil gelak-gelak.

"Dulu, lama dulu dah, saya ada beritahu mak, kalau-kalau saya nak guna duit, saya akan guna duit mak tuh. Tapi lama dah, mak lupa dah tuh', kata Ida.

"Awak tak tahu mak......", aku kata gitu. 

Lepas pada tuh sampai nak pecah perut kitaorang gelak-gelak, bercerita, bergossip. 

"Tak apa lah, yang itu biar saya fikir macamana nak beritahu mak", kata Ida. 

(Note: banyak lagi issue-issue lain yang berbangkit, apa yang aku tulis kat blog nih is nothing compared kan dengan benda-benda yang aku tak tulis. Ha?)

"So ok, aku beritahu mak yang harinih aku hanya boleh keluar seribu jer, kalau mak suruh keluarkan seribu lagi esok, aku beritahu awak. Lain kali kalau mak nak suruh keluarkan duit, aku beritahu awak dulu. Tadi tuh tiba-tiba jer mak suruh, kalau dia cakap semalam, lain cerita', aku kata gitu.

"Ituhari mak ada kata nak tukar langsir, dah 4 tahun tak bertukar", kata Ida.

"Deme jangan layan sangat benda-benda gitu, nanti mak jadi terbiasa pulak suruh aku pergi jolok duit", aku kata lagi. 

So settlelah masalah tuh, dan aku pun balik.

"Seribu sehari jer yang boleh keluar. Kalau nak keluarkan lagi, esok lah pulak", aku kata kat mak.

"Keluarkan duit Tabung Haji jer lah", kata mak. 

"Mahal sangat RM 2400 tu, dia nak pasang lantai simen ker? Tak mungkin", aku kata gitu. 

"Mak pun tak tahu, nak buat macamana, dah janji", kata mak.

Geram jer aku nak kata, lain kali bincang dulu sama anak-anak, jangan nak buat keputusan sendiri, tapi aku takut mak terasa hati. Susah, anak-anak kena memendam rasa, makan hati. 

"Mat Nor kata, "....Kalau Mak The tak percaya, pergi tengok garaj di rumah Aki Lah, RM 2400 harganya saya buat", kata mak lagi, mengajukkan cakap Mat Nor lah kononnya.
.
"Ha, karang kita pergi tengok", saja jer aku kata gitu, saja nak acah-acah mak sebab aku tahu itu jawapan yang mak reka sendiri, nak menyedapkan hati, nak bagi aku percaya. 

Mak cilok sana, aku cilok sini ekekekekek

By petang tuh aku dah tak fikir sangat dah pasal garag, macam hal semalam jugaklah, semalam tuh semalaman aku dok fikir pasal event makanan tak cukup kat masjid tuh. Bukan apa, aku asyik fikir, yang how tak lojik, tak menasabahnya, above all it shows karakter penyedia makanan. Tapi harinih aku dah tak fikir dah pasal tuh, aku kena fikir pasal garag pulak yang aku rasa by tomorrow aku dah tak akan fikir langsung dah. Llantak lah. Hopefully esok tak ada lah benda-benda lawak, remeh, tak masuk akal, yang aku kena handle. Amin.

Hujan turun petang nih, antara waktu Zohor dan Asar. Lepas Asar tuh aku cadang nak menyangkul now that tanah jadi lembut tapi hujan masih turun rintik-rintik. So aku batalkan hasrat murni aku tuh, dengan berat hati lah kan? Tak boleh main hujan, nanti demam.

Rupaya sampai ke malam hujan turun, syukur Alhamdulillah, 2 hari aku tak payah menyiram nanti nih, aku boleh concentrate menyangkul atau mencabut kacang aje. Tapi, nak tanam apa, benih ngam-ngam jer cukup agaknya sedangkan kawasan yang boleh bercucuk tanam masih luas. 

Ustaz Rugged tak ada malam nih, aku tiba-tiba rasa nak melepak aje, tapi sebab a few nights ago aku dah makan kat luar, so tak bolehlah aku melepak kat kedai lagi. Aku buat keputusan nak balik rumah, dah dua bulan lebih aku tak pernah ada kat rumah antara waktu Maghrib dan Isyak, so nak lah tukar angin pulak. Aku nih bukanlah penakut sangat orangnya tapi sebab rumah terpencil, sekeliling gelap, hujan renyai-renyai, anjing menyalak jer, so aku jadi macam tertakut sikit. Dapatlah sekejap online, nak check Forex, pastuh aku balik semula ke masjid. Tak nak buat macam tu lagi dah.